Aluminisering av speglar hos UAA 2020?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Aluminisering av speglar hos UAA 2020?

Post by DHEB »

Hej vänner på Uppsala amatörastronomer, jag undrar om ni planerar köra en omgång aluminisering i år. Som jag nämnde för LasseH i höstas har jag en 200 mm (kanske 198 mm) f/5 newtoniansk spegel som jag tillverkade som tonåring och aldrig användes. Nu är det dags. Undrar om det finns planer och hur skulle det kunna gå till. Jag bor i Stockholm så det är lätt för mig att ta spegeln till er och hämta sen. Tack på förhand.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Aluminisering av speglar hos UAA 2020?

Post by Jonas »

Jag kan eventuellt också vara intresserad om ni i UAA behöver fylla kammaren.
Jag har en 6"/f:8 samt en Cave 10"/f:6 som skulle behöva nya beläggningar.
Ett par frågor:
- Tar ni bort den gamla beläggningen?
- Vilka kostnader pratar vi om?

Om det blir av, måste jag sända speglarna till er men det är inga problem. Jag får tillverka robusta lådor.

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Aluminisering av speglar hos UAA 2020?

Post by LasseH »

Hej.
Vi ska göra ett par körningar. Jag behöver era speglar så snart det bara går. Kostnaden räknas ut efter en formel som säkrar att vi alltid får in samma summa på en körning. Ju fler platser vi fyller i den stora vakuumkammaren desto billigare blir det. På ett ungefär kan det vara fråga om 800:- för upp till 20cm, 1000:- för upp till 30cm och 1200:- för upp till 40cm och 1400:- upp till 50cm. Över 50 cm blir det betydligt dyrare då vi måste använda ett annat hållarsystem som inte tillåter många speglar. Vi kan ta bort gammalt ytskikt för 500:-.

Om ni vill jämföra så har jag har just blivit tipsad av martini här på forumet om en firma Galvoptics i England som håller bra priser och även erbjuder kiselcoating för att skydda aluminiet vilket vi inte kan göra i uppsala.

Hör av er via pm snarast om ni är intresserade.
Mvh.
Lasse Hermansson.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Aluminisering av speglar hos UAA 2020?

Post by DHEB »

Lasse, du har PM.

Return to “Optik”