Kvalitetsokular?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by DHEB »

Intressant. Jag har ofta problem med stjärnor på mag 13 eller däromkring. Jag kan se dessa ofta ganska tydligt (även i den till regel dålig Stockholm transparens) men problemet är att kunna se jämförelsestjärnor som är svagare än variabeln i fråga.Jag ser från min trädgård väst om stan stjärnor som är som svagast runt 13.2 eller 13.4, men de kommer in och ut vyn som spöken ... kanske testar med din metod ändå någon gång.
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by martinl »

Ett par spridda tankar.

Min åsikt är att ”alla” har nytta av ett långt vidvinkelokular för vida vyer, speciellt nybörjare. Många av stjärnhimlens mest imponerande objekt är rätt stora, M31/M32/M110-hopen, tex, eller M42/M43. Ett vitt synfält gör det dessutom lättare att hitta objekt att sen zooma in på med kortare okular. Vill man hålla sig till 1.25” så är ett 24mm 65-68 grader ett bra val (Panoptic, ES, APM UFF).

Coma är uppenbart vid f/5 med okular som har breda synfält - en orsak till att jag ofta föredrar mitt ES 28mm/68 över mitt TeleVue 21mm Ethos med 100 grader. Om det stör dig eller inte är en personlig fråga. Jag har valt att leva med det snarare än att strula med mer prylar. YMMV.

Zoom vs fasta okular. Fasta är förstås bättre. Men zoom är bekvämare. Vid tex planetobservationer har zoomen en fördel eftersom man kan välja exakt den förstoring som atmosfären klarar av. Samma förstoring med fast okular är kanske något bättre - om du råkar ha just den förstoringen.

Barlows. En bra Barlow är i princip osynlig. Jag har en 2x Celestron Ultima Barlow och en 2.5x TeleVue PowerMate som jag jämfört med fasta okular (TV Delos/DeLite/Ethos) mot TeleVues välrenommerade 6-3mm zoom på Jupiter och Mars. Jag kan inte se någon nämnvärd skillnad. Om man som Hans försöker att detektera riktigt ljussvaga stjärnor kan de extra glaselementen förstås påverka resultatet något.
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Viktorious »

Får man lov att kapa denna tråden lite? Av någon anledning får jag sällan svar på Cloudynights.
Läste att de gamla William Optics UWAN gav Naglers en match och att de rebrandades av andra. Hur bra är de nya modellerna idag?
De jag hittat i Europa:
-TS-Optics UWAN, €119. Den enda vattentäta, kvävefyllda modellen? https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... 6mm---82--
-Skywatcher Nirvana-ES, €105. https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... kular.html
-OVL Nirvana-ES, €78. https://www.firstlightoptics.com/ovl-ey ... _16mm.html

Är det någon skillnad på dem tro, förutom att TS modell nämner att den är kvävefylld? Är det värt det lite högre priset? Till det yttre ser de ut som ES okular nu.

Tanken är att skaffa en TS-PHOTON 10" f/4 Newt och till det vill jag ha ett 16 mm okular för ~4 mm exit pupil. Så behöver värkorrigerat okular. Hade använts antingen med ES HR coma corrector eller ES 2x barlow.
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kvalitetsokular?

Post by timokarhula »

Inatt använde jag både 24-8 mm Baader Hyperion zoomen och 5 mm Hyperion på M61 med sin supernova. Med 8mm zoom (188x förstoring) på min 12-tums Dobson såg jag bara M61 med dess nästan stjärnlika kärna när det var nautisk skymning (solhöjd -12°). Med 5mm (300x) såg jag tre stjärnor mellan V=14.06 och 14.26 på galaxens västra sida, där den nordligaste var supernovan SN2020jfo. Dessa tre var på gränsen till synlighet under dessa förhållanden men den högre förstoringen möjliggjorde att se dem. Ljussvaga stjärnor syns enklare med hög förstoring men stora, ytljussvaga galaxer kan bli osynliga med för hög förstoring.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Hans Bengtsson »

Här är en tråd som empiriskt och kvantitativt beskriver hur gränsmagnituden förändras med teleskopstorlek och förstoring (skrolla ner ett stycke):

viewtopic.php?t=16068" onclick="window.open(this.href);return false;

För den som är ny observatör är det definitivt bekvämast att använda låg förstoring ... men det är viktigt att veta att teleskopet har inneboende möjligheter att tränga djupare ner i magnituderna om man ökar förstoringen. För min del med Newton 8-tum f/5 handlar det om att tjäna ungefär en halv magnitud när jag går från 8 mm till 5 mm. Det blir nästan som att växla till ett större teleskop!

Det dröjde 20 år (räknat från min första variabelskattning) innan jag till fullo insåg effekten av hög förstoring. Med Newton 6-tum f/5 brukade jag använda 6 mm som mest högförstorande okular, men köpte så ett någorlunda billigt Celestron-okular 4 mm ... och förvånades över att jag nu ofta (men inte alltid) faktiskt kunde observera svagare stjärnor än med 6 mm. Dock var synfältet besvärande litet, idag är okularen betydligt mera bekväma.

Mvh
Hans Bengtsson
Marcus112
Posts: 10
Joined: 2020-05-04 17:25:36
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Marcus112 »

Vilka fantastiska inlägg i diskussionen! Tackar ödmjukast för alla era svar och erfarenheter!

Jag har idag 1 okular som följde med teleskopet, så det blir att successivt köpa på mig okular över hela spannet.

Jag har just nu främst tittat på Baaderd Morpheus serie samt ES 100 graders okular. Tittat lite på begagnatmarknaden men verkar inte som om det är överdrivet mycket omsättning där. Väldigt mycket samma annonser som sätts in kontinuerligt då sakerna inte säljs.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by DHEB »

Om du har intresse i den begagnade marknaden skulle du kunna lägga till en fråga om vad du önskar dig här i subforumet "Köpes". Kanske någon nappar på frågan.

Ett annat alternativt är att kolla i andra europeiska forum som Stargazerslounge (mycket omsättning där).

Lycka till
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by martinl »

Om du observerar med glasögon så kommer ES 100 grader inte fungera så bra pga begränsad eyerelief. Baserat på min erfarenhet med snarliknande TV Ethos får man med glasögon ungefär samma effektiva synfält som Morpheus. Om du inte använder glasögon kan du ju prova att köpa en av varje till att börja med för att se vilka kvaliteter du uppskattar. Eller titta på ES 92 grader. De verkar kombinera det bästa av båda serierna.

Nästa problem är vilka fokallängder man ska skaffa. En tumregel som fungerar bra är att sikta på ca 50x, 100x, 150x, 200x osv, dvs relativt mindre steg desto högre upp man går. För djuprymd är runt 100x trevligt, för planeter runt 200x.
Marcus112
Posts: 10
Joined: 2020-05-04 17:25:36
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Marcus112 »

DHEB wrote:Om du har intresse i den begagnade marknaden skulle du kunna lägga till en fråga om vad du önskar dig här i subforumet "Köpes". Kanske någon nappar på frågan.

Ett annat alternativt är att kolla i andra europeiska forum som Stargazerslounge (mycket omsättning där).

Lycka till
Stort tack för dina svar! Uppskattas.

Ska kolla in det forumet samt köpsidan här (när jag vet exakt vad jag är ute efter).
Marcus112
Posts: 10
Joined: 2020-05-04 17:25:36
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Marcus112 »

martinl wrote:Om du observerar med glasögon så kommer ES 100 grader inte fungera så bra pga begränsad eyerelief. Baserat på min erfarenhet med snarliknande TV Ethos får man med glasögon ungefär samma effektiva synfält som Morpheus. Om du inte använder glasögon kan du ju prova att köpa en av varje till att börja med för att se vilka kvaliteter du uppskattar. Eller titta på ES 92 grader. De verkar kombinera det bästa av båda serierna.

Nästa problem är vilka fokallängder man ska skaffa. En tumregel som fungerar bra är att sikta på ca 50x, 100x, 150x, 200x osv, dvs relativt mindre steg desto högre upp man går. För djuprymd är runt 100x trevligt, för planeter runt 200x.
Bra tanke att köpa olika märken/modeller för att jämföra. Tack för tipset med ES 92 graders.

Bra info om vilka längder okularen bör ha (jag har inte glasögon, ännu).
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Hans Bengtsson »

Det vanliga är att man tar av eventuella glasögon när man observerar i teleskop (eller fältkikare) eftersom teleskopet i sig fungerar som jättelika ”glasögon”. Om man har glasögonen på minskar man synfältet och inför i onödan ett optiskt element i strålgången.

Ett undantag kan vara om man har kraftig astigmatism som inte korrigeras i okularet. Då kanske det skulle kunna vara motiverat att behålla glasögonen på.

Många av de främsta observatörerna har varit kraftigt närsynta men det spelar ingen roll för observationsförmågan. Exempelvis var ”Eagle-Eyed Dawes”, han med formeln för separation av dubbelstjärnor, så närsynt utan glasögon att han inte ens kände igen sin egen hustru när de möttes utomhus på några meters avstånd.

När det gäller vilka okular som är ”bäst” så är nog det man enklast kan göra att kolla runt på olika astronomiska fora och försöka få en känsla av vad användare tycker. Men man ska då vara källkritisk. Många som uttalar sig på exempelvis Cloudy Nights är uppenbarligen mera okularsamlare än aktiva och erfarna observatörer. Den som är observatör köper i regel inte ett dyrt kvalitetsokular och sedan ett annat dyrt okular med precis samma brännvidd bara för att kunna jämföra de två.

Ganska ofta går omdömen ut på att det man själv har är bra (ungefär som med bilar!), och det finns inga absoluta sanningar. Men ett råd jag ändå skulle vilja ge är att skaffa en bra zoom, och när du blivit van vid att observera med zoomen börja fundera på om det är något ytterligare okular som du saknar.

Tre märken som har gott rykte och är pålitliga: Baader, ES, TeleVue.

Mvh
Hans Bengtsson
Marcus112
Posts: 10
Joined: 2020-05-04 17:25:36
spamtest: JA

Re: Kvalitetsokular?

Post by Marcus112 »

Hans Bengtsson wrote: Men ett råd jag ändå skulle vilja ge är att skaffa en bra zoom, och när du blivit van vid att observera med zoomen börja fundera på om det är något ytterligare okular som du saknar.

Tre märken som har gott rykte och är pålitliga: Baader, ES, TeleVue.

Mvh
Hans Bengtsson
Stort tack för dina tips! Uppskattas mycket för en nybörjare som mig.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Kvalitetsokular?

Post by pava0555 »

Marcus112 wrote:
pava0555 wrote:Jag kör mest på Explore Scientific, 68 eller 82 grader.

I andra hand TeleVue, men dessa okular är dyra. Har även Baader Zoom.

Har köpt många från andrahansmarknaden, t.ex. på AstroNET, AstroMart, Cloudy nights eller UK Astro Buy and Sell.
Stort tack för infon.

Något okular som du föredrar till vidvinkel kontra zoom? (Märke, synfält osv)
Ja, jag föredrar 68 graders okular från Explore Scientific. Skulle jag börja om inom denna hobby skulle jag nog bara köpa Explore Scientific okular, 68 eller 82 graders serien. Tänk på att vid högre brännvidder blir okularen tunga, vilket kan påverka balanseringen. Min 40mm Explore Scientific 68 grader är som en tung handgranat. I efterhand tänker jag att jag borde ha köpt 34mm varianten istället. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien