Påverkar Barlow backfokus?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Påverkar Barlow backfokus?

Post by taipan »

Funderar på att försöka ta några närbilder på månen o testa lite planetfoto med min EdgeHD800. När det gäller DSO är ju det där med rätt avstånd till sensorn på kameran jätteviktigt. Hur funkar det om jag sätter in en barlow framför kameran? Ska jag sikta på 132mm(har inte exakt i huvudet) inklusive barlowen eller är det nåt avstånd mellan barlow och sensorn som gäller?? Ska jag har barlowen så nära kameran som möjligt eller så nära teleskopet som möjligt? eller spelar det ingen roll, bara att det påverkar förstoringen...
Ska använda min asi178mm För närbilder på månen samt min asi294MCPRO för hela månen och kanske planeter i framtiden..
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: Påverkar Barlow backfokus?

Post by SvenP »

Bra Fråga. Jag har samma fundering men inget säkert svar. Reducern har ju omvänd effekt jämfört med barlow. Optimalt avstånd utan reducer anges till 133 mm. Avstånd från reducer anges till 105 mm, inklusive reducer blir då avståndet betydligt längre än 133 mm från teleskopet. Då borde avståndet vara mindre än 133 mm med barlow. Jag har testat 3 olika barlows, 3x lågprisborlow samt 2x och 3x premium barlow. Tvärtemot mitt resonemang så tycks 3x premium barlow skapa bäst skärpa över hela bildfältet fast den skapade ett avstånd betydligt längre än 133 mm inkl filterhållare mm. Med lågprisbarlowen blev avståndet kortare än 133 mm och med den kunde man tydligt se att skärpa bara fanns i centrum av bilden. Möjligen är det så att kvalitén på barlowlinsen har större betydelse än avståndet bara man når fokus. Finns säkert någon på forumet med optikkunskaper som kan ge ett korrekt svar på denna fråga.

SvenP
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Påverkar Barlow backfokus?

Post by hbar »

Förstoringsfaktor är beroende på linsens position i strålgången. Här är lite mer beskrivning
https://astunit.com/astunit_tutorial.php?topic=barlow" onclick="window.open(this.href);return false;
och här
http://www.astrosurf.com/luxorion/report-formulae.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Påverkar Barlow backfokus?

Post by taipan »

Verkar komplicerad det där.. Antar att man bara får testa sig fram..
Är det samma sak med dessa powermates? Eller fungerar dom annorlunda?
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Påverkar Barlow backfokus?

Post by hbar »

För foto så är powermates helt överlägsna (har själv 2x o 4x). De har även t2 adapter för kamera.

http://www.televue.com/engine/TV3b_page ... 3&Tab=_app" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Påverkar Barlow backfokus?

Post by taipan »

Och med en powermate, hur ska jag tänka med avståndet där då? :)
JAg har testat att bara klämma det grejerna på teleskopet och ser ju att det blir en högre förstoring och att jag kan få till skärpa nogorlunda. Men svårt att veta om det är perfekt eller om det fins ett läga för optimalskärpa i ett visst läge..
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Påverkar Barlow backfokus?

Post by hbar »

Där är inget speciellt läge för optimal skärpa (vad jag känner till) för powermate så länge man håller sig någonstans i mitten av grafen. Håll ett rimligt kort avstånd mellan bildplan o powermaten och se var fokus hamnar (så brukar jag göra). Om du anv deras t2 adapter så prova med de 55mm avstånd som är standard för denna typ av anslutning.

/Håkan
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Påverkar Barlow backfokus?

Post by taipan »

Som om jag monterar en ADC via adapter på SCT gängan på tuben, sedan en 1,25"powermate och sedan kameran med 1,25" adaptern i powermaten så ska det funka lixom? Om jag får till fokus över huvudtaget så ska det vara ok...
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Påverkar Barlow backfokus?

Post by hahied »

ADC fungerar bäst tror jag med lite högre f-tal på mellan 15-25. Kan därför vara en fördel att montera ADC efter Barlow eller Powermate.
/Hans

Return to “Optik”