Söker fokuseringsadapter

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Söker fokuseringsadapter

Post by Repaterion »

Tjo!

Vet med mig att jag sett en form av adapter där man kan montera både okularet och kameran samtidigt,
Genom denna kan man alltså ställa skärpan genom okularet, anledningen till att jag söker en sådan är för att mun D90 har inte funktionen för att stimulera fotot i live view, utan den visar bara en bild.
Detta medför att liveviewläget är svart om jag inte använder mig utan stjärnor som Vega, plijaderna syns t.ex inte.

Skrivet på luren så det är stavfel och liknande.
//Hannes
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Söker fokuseringsadapter

Post by AstroFriend »

Det är nog något liknande det här du söker:
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... akt-design

Googla på "telescope flip mirror" så hittar du massor.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Söker fokuseringsadapter

Post by stoffe »

Jag tycker du ska börja med att öka ISO-talet ordentligt innan du sätter på liveview. Jag ser stjärnor i liveviewläget på min D600 utan problem. Med din D90 bör det inte vara någon större skillnad? Har du ändrat slutartiden till det längre, sekunder? Allt dettta innan du slagit på livewview som sagt.

Jag tror det blir väldigt svårt att få okularet och kameran att fokusera perfekt i samma plan, att du får fokus i okularet kan beror hur lång ifrån okularet du är vid olika gånger du tittar dessutom. Det är inget exakt värde. Speciellt om man är ung och har friska ögon som är ackommodativa. Jag kan själv spänna mina ögon (även om det till och med gör ont ibland) och få fokus på ett ganska så stort intervall.

Testa att fokusera via en fokusmask med korta exponeringar och se var du hamnar, om du har tillgång till dator när du astrofotar så är det inte allt för svårt att få till en motorfokus och fokusera med V-kurva via ett program på datorn som räknar ut fokus och dessutom styr kameran åt dig.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Söker fokuseringsadapter

Post by Repaterion »

@Lars
Aaah! Flip mirror, jag har sökt i stil med "eyepiece and camera mounted simultaneously" ungefär, ja det är en sådan jag menade.

@Stoffe
Mjo då, men problemet är att mitt hus har inte Exposure simulation i mjukvaran vilket de nya och vassare husen har, så min live view har viss justeringsmån men inte alls till de nivåerna jag behöver.

Jag bifogar tre bilder två på min live view, det som borde synas är ströljus från min källare på den ena av LV bilderna, den sista kommer från kameran med samma inställningar som de högsta på LV.
Ja LV har varit avstäng mellan inställningsändringarna.

Lågt ISO
DSC_1390.JPG
DSC_1390.JPG (114.95 KiB) Viewed 3246 times
Högt ISO
DSC_1391.JPG
DSC_1391.JPG (123.85 KiB) Viewed 3246 times
Från Kameran med ovanstående inställningar.
_DSC1967.jpg
_DSC1967.jpg (297.31 KiB) Viewed 3246 times

Nu förstår jag att det inte bör se ut som ett riktigt taget foto, men någonting bör jag väll se.
I dagsljus ser jag att ljuset ändras för att inte över/underexponering skall ses, men det är så lite att det inte hjälper till vid stjärnor.

Här nedan finns en länk med denna information, och den är konsekvent vart man än hittar information om detta på D90, "Den har inte "Exposure Simulation" i live view"
http://www.dragonframe.com/cameras/nikon_d90.html

EDIT: L1.0 = ISO100 och H1.0 = ISO6400 eller skall åtminstånde motsvara detta.
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Söker fokuseringsadapter

Post by AstroFriend »

Hej Hannes,
Jag tror inte du får plats med en flippmirror, de tar mycket plats och teleskop avpassade för foto har inte så lång backfocus. Om du kan styra kameran från någon enkel dator kan du ju enkelt ta foton på några sekunders exponeringar på ljusstarkare stjärnor för att ställa in fokus. Typiskt brukar jag ta 1 sekund, längre exponering och stjärnorna blir överexponerade och då går det inte att ställa fokus på. ISO800 eller lägre för de starkaste stjärnorna. Jag använder APT för min Canon, men för Nikon får du ha något annat program, Stoffe kanske vet vad du kan använda.

Vilket teleskop har du och vilka tillbehör för foto?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Söker fokuseringsadapter

Post by Repaterion »

Jag har precis börjat med astrofoto så min utrustning är ringa,
dock har jag betydligt större erfarenhet vad det gäller foto i övrigt.
En HEQ5 och en enkel Bressier AR90/900 (Achromat),
utöver detta har jag de som behövs för att få Nikonhuset att passa på en 1,25" fokusering.
Det finns inga gängor på fokuseraren, utan det är insticksmodell eller vad jag skall kalla det för.
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Söker fokuseringsadapter

Post by AstroFriend »

Då skall det gå att koppla ihop det låter det som, antagligen även med en flippmirror emellan. Problemet brukar bli när man har en flatfield Corrector i systemet. De har en begränsad backfocus. 1.25" anslutningen kommer antagligen ge lite vinjettering, men det spelar inte så stor roll. Du får försöka hitt på något listigt med fokuseraren så du kan göra finjusteringar för det är väldigt känsligt.

Du kan testa redan nu om du har tillräcklig backfocus i fokuseraren. Ställ in fokus med de grejor du har på något avlägset på dagtid. Mät sedan upp hur mycket utrymme fokuseraren har inåt från detta läge. Det utrymmet får inte vara kortare än vad flippmirror enheten tar upp.

Du lägger väl upp bilder här sedan?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Söker fokuseringsadapter

Post by Repaterion »

Att mina grejer vinjetterar kan jag skriva under på med en roller. ;)
Jag får inte plats med Andromeda ens en gång :|

Detta är mitt första försök på den, skall testa med mitt Nikkor 200mm någon gång.
M31.jpg
M31.jpg (604.18 KiB) Viewed 3165 times
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.

Return to “Optik”