Vinjettering före och efter modifiering

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Vinjettering före och efter modifiering

Post by AstroFriend »

Hann i dagarna göra en enkel uppmätning på hur mitt APO teleskop blev efter den uppsvarvning och andra modifieringar jag gjort på adaptrarna för att få bort den irriterande vinjetteringen jag har/hade.

Här är direktlänken på vad jag gjort, se framför allt på slutet, part 9:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... actor.html

Bilderna här är master flats med ungefär 50% utstyrning för den gröna kanalen, röd och blå identiska i detta avseende. Kameran med bilden innan modifiering är en Canon 5D 12-bit och den efter är en Canon 6D 14-bit, båda har fullframe sensor så ingen skillnad där. Diagrammet visar signalstyrkan efter den horisontella linjen i bilden tvärs över hela sensorn.
9 01 Vignetting before modification  5D.jpg
9 01 Vignetting before modification 5D.jpg (27.98 KiB) Viewed 1762 times
(vinjettering före modifiering)
9 02 Vignetting after modification 5D.jpg
9 02 Vignetting after modification 5D.jpg (34.97 KiB) Viewed 1762 times
(vinjettering efter modifiering)

Man får vara lite försiktig med bedömningen på bilderna då intrycket är kraftigt beroende på nivå justeringen. Men man ser att det blivit betydligt bättre, förutom att den rotations symmetriska vinjetteringen har minskat har vinjetteringen från pickup prismat för off-axis adaptern försvunnit. Det som återstår är antagligen det som orsakas av kamerahuset är för trångt för en sådan här refraktor och går bara att åtgärda om jag skrotar kameran för vanligt bruk och bygger om den mekaniskt. Värst är det i höjdled där spegeln i uppfällt läge skymmer randstrålarna. Min gamla 5D skulle jag kunna bygga om så men knappast den nya 6D än på ett tag. För övrigt ett problem för alla fabrikat av DSLR fullframe vid liknande teleskop, kamerorna är ju inte konstruerade för denna typ av optik.

Om man gör en enkel beräkning på hur mycket signalen fallit på vänsterkant relativt centrum får man det till 11% före och 8% efter min modifiering.

Mäter man istället vid den skarpa kanten just innan kamerahuset skymmer får man värdena 6.5% före relativt 3% efter modifieringen, alltsa grovt halva vinjetteringen vid radien 15mm.

Med andra ord en mycket lyckad modifiering, på köpet fick off-axis guide kameran in mycket mer ljus.

En märklig sak man kan se är att vinjetteringen inte är symmetrisk mellan vänster och höger sida, ungefär som om sensorn inte sitter centrerad på optiska axeln eller kamerahusets schakt är osymmetriskt. Har sett det på min tidigare Pentax telelins också. Förklara det ni varför det är så!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Optik”