Optik och kamerafunderingar

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Optik och kamerafunderingar

Post by stoffe »

Då var det längesedan som jag startade en ny tråd här, jag går i funderingarna på att uppgradera planetkamera nu över sommaren. Det är min ASI120MM kamera som ska bytas ut, varför då kan man ju då undra. Jo det finns en kamera som heter ASI174MM.

Att kunna filma månen eller solen i nära 400 fps i 640x480 i 10-bits läge lockar. Idag kan jag få ut 113 fps i 12-bit.

Den lägre kurvan är ASI120MM sensorn, den övre är ASI174MM sensorn.
Image

Ska man vänta till ZWO släpper en kamera med en ev76c660 sensor istället?
Image

Större sensor är det oxå.
Image

Utläsningsbruset är det samma.
Image

Här har jag hämtat bilderna.
http://www.zwoptical.com/eng/Cameras/AS ... atures.asp

Ja allt är verkar ju bättre med ASI174MM förutom att få 5,86 mikron pixlar istället för 3,75. Det innebär att när jag ska fota Jupiter med min 5x powermate så kommer den bli mindre. Jag har precis vant mig vid att fota med 8000 mm brännvidd och skulle vilja fortsätta med det med den pixelskalan som jag har. Det finns inga längre än 5x från Televue men det kanske finns lika skarpa från andra tillverkare? Teleskopet jag har är på 1600 mm brännvidd. Förlänga avståndet mellan powermate och kamera verkar annars vara den lösning jag får använda mig av.
Image

Ytterligare en nackdel med ASI174MM kameran är att den inte fungerar fullt ut med något PCI-E USB3.0 kort, jag har inte USB3.0 direkt på moderkortet. Jag måste därför uppgradera moderkortet och då verkar det som att jag inte kan flytta över varken sig processor eller minnen då jag både behöver USB3.0 och SATA 3.0 Gbit för att få tillräckligt hög överföringshastighet till hårddisken för att kunna spara allt. Alternativt ett PCI-E 4x SSD kort. (dyrt) Jag är ytterst tveksam om en mekanisk hårddisk orkar med detta, en 60 GB SSD får nog bli en investering oxå. Den kameran drar med sig så många fler kostnader.

Det kanske är bättre att satsa på en ASI120MM-S USB3.0 version istället? Bara för att få en överklockningsbar USB3.0 kamera istället med högre fps där mitt nuvarande system orkar leverera data i tillräckligt hög hastighet. Då är det bara max 1,5 Gigabit nånting sånt som ska överföras på högsta frame rate, om man kör överklockat dvs.

Det här är klurigt, några andra som går i samma tankebanor som jag? Om inlägget inte passar i Optik så får gärna moderatorn flytta det till lämplig kategori.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Optik och kamerafunderingar

Post by Jonas »

Hej Stoffe,

Jag tror du kan ha nöje av att läsa följande tråd: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.a ... 13991&PN=1
I tråden finns länk till en ytterligare diskussion på CN.

Jag begriper mig inte så mycket på denna typ av utrustning men om jag förstått saken rätt, är kameran de diskuterar väldigt brusfri och har hög känslighet. Detta brukar väl sällan sammanfalla? Priset verkar inte alarmerande högt heller.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Optik och kamerafunderingar

Post by stoffe »

Hej

Den tråden handlar om ASI224 och den finns enbart i färgversion vilket inte är så intressant för mig. Jag är enbart intresserad av monokroma planetkameror. Men tack ändå! Jag har kommit fram till att ASI174 kameran är för lika min nuvarande kamera och kräver dessutom uppgradering av dator pga av att den maxar ut USB3.0 interfacet med 5 gigabit i fullframe max fps..

ZWO gör de bästa kamerorna för planetfoto som jag känner till. Det är ASI120MM kameran som jag tagit mina absolut bästa planetbilder med. Det jag saknar är riktigt hög fps i fullframe. Nu är den bara på 35 fps, slår man på ROI så ökar max fps ordentligt, minsta ROI storleken har jag filmat Venus i 425 fps i IR.

Se mitt galleri för bilder med ZWO kameran.
http://astronet.se/showimages.php?id=113
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Optik och kamerafunderingar

Post by stoffe »

Då var bandbreddsproblemet på datorn troligtvis löst. Troligtvis skriver jag bara för att jag

Jag hade tur och hittade ett sånt här kort begagnat som jag fick köpa relativt billigt. De är lite väl dyra nya..
http://www.startech.com/Cards-Adapters/ ... EXUSB3S44V

Image

4 st individuella USB3.0 interface som går via en PCI-E 4x port vilket enligt tillverkaren ska ge 5 gigabit per port. En PCI-E 1x ger bara 2,5 gigabit througput vilket är för långsamt för full hastighet på USB3.0, de flesta instickskort på marknaden är av denna typ tyvärr. Det räcker annars bra för externa hårddiskar, flashminnen osv men inte för kameror som tar upp 5 gigabits hastighet. Vad en PCI-E 4x port ger för hastighet vet jag inte då jag inte hittar någon information om det på webben men den lär vara betydligt högre än för 1x. Kanske så att det är så enkelt att 4x2,5=10. Dvs 10 gigabit. Det skulle vara perfekt om det stämde :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Optik och kamerafunderingar

Post by stoffe »

Det blev till sist en ZWO ASI120MM-S USB3.0 kamera som jag köpte trots att den har rolling shutter istället för global shutter. Men jag är nöjd ändå, det spelar inte mig så stor roll egentligen. Prislappen avgör ju som bekant en del vad man har råd med oxå.

Men den krävde att jag uppgraderade moderkort, minne och processor i teleskopdatorn. Så nu är det gjort, av slumpen blev det astronomirelaterade komponenter.

ASRock 970M Pro3 - Går man in i Bios är bakgrunden en stjärnhimel med nebulosor, dessutom så finns dehumifier mode som jag inte satt min in i men som på något sätt känner av fukt i datorlådan och starar upp för att värma upp sig. Ytterligare en smart finess är att via mjukvaran går det att stänga av alla yttre lysdioder. Perfekt för astronomi.

AMD Phenom II X4 810 - Processorn har kodnamn Deneb.

8 GB DDR3 CL11 1333 MHz RAM - Inget astrorelaterat alls utan bara snabbt då det körs i dual channel. Bra för att mellanlagra planetfilm då man kan ha en riktigt fet buffert vilket behövs med dagens snabba kameror.

Moderkortet är det som är den egentliga uppgraderingen, det har stöd för USB3.0 direkt på bakplåten utan att gå via PCI-E, dessutom är det PCI-E 2.0 på alla portarna! 2 st 16x och 1 st 1x + en 32-bit PCI där mitt U200L dubbla RS232 ports kort sitter för att styra teleskopet, ja vad gör man inte för att eliminera en USB-kabel. Dessutom är det SATA 3.0 vilket innebär 6 gigabit. Jag har även en SSD på 128 GB som klarar av att spara videoströmmen. Det var en hel del trixande för att kunna flytta över hela den gamla Windows 7 64-bits installationen utan att behöva installera om. Men det gick med lite trixande i Bios och i Windows registret innan allt fungerade som det skulle. Alla drivrutiner installerades t ex reda i förväg på gamla systemet.

Den nya kameran är överklockningsbar och i high-speed mode med hög utläsningshastighet (den är ställbar men här inställd på max) så tuffar den på i mäktiga 80 fps i 12-bit läge med 1280X960 upplösning i äkta råfilm utan någon MPEG komprimering eller liknande. Där så orkade inte riktigt min mekaniska hårddisk att skriva allt och därför fick jag gå över till en SSD för filmlagring. Att mellanlagra en stor del av filmen i ramminnet är ingen dum ide och fungerar väldigt bra, det finns en sådan funktion i senaste versionen av Fire Capture som är märkt "exprimental!" Men det fungerar väldigt bra med de testar jag gjort trots varningstexten.

Det här fick bli lite av en recension, men det är lika bra i fall någon här på forumet har funderingar på de nya höghastighetskamerorna som finns på marknaden idag. Dessutom vill jag meddela hur jag löst det med datorn som jag försökt optimera så hårt som möjligt för långtidsdrift i observatoriemiljö med planetfotografering och hög driftsäkerhet som högsta prioritet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Optik”