RMS&PVwavefront

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

RMS&PVwavefront

Post by magnahrl »

Hej!

Någon här som vet vad värdena RMS 0.021 wave och PV wavefront 0.139 wave i ett zygotest av 200mm f/6 primärspegel innebär? Jag har sökt runt på nätet utan att egentligen hitta något.. Inte heller OOUK:s site ger mig något svar. Måste missat något.
Tacksam för upplysningar.

Hälsningar,
Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: RMS&PVwavefront

Post by Hans Bengtsson »

Här finns en del info:

http://www.orionoptics.co.uk/OPTICS/zygopad.html

Om värdena du ger är bra eller dåliga vet jag tyvärr inte.

M v h
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: RMS&PVwavefront

Post by magnahrl »

Hej Hans!

Tack för feedback. Jag har läst igenom Orion UK:s site ett antal gånger utan att bli klok på vad siffrorna på deras zygotest egentligen betyder. Strehl 0.982 har jag inga problem med, men vid RMS och PV tar det stopp. Jag har bara sett PV i termer som 1/2, 1/4, 1/8....osv. En vild gissning från min sida är att PV 0.25 = 1/4 i så fall 0.139 PV = ~1/7? Men PV ger väl bara ett begränsat värde av spegelns kvalitè? Om jag lärt mig rätt ger RMS ett mer helhets mått på spegelns exakthet :S men värdet 0.021 wave kan jag inte ens gissa på. Jag har tragglat igenom en del av Wolfgang Rohrs testresultat på Astro Foren och alla fall konstaterat att 0.021 wave tycks vara ett ganska anständigt värde.
Nåväl, jag har haft denna 8"f/6 Newton sedan -08 och inte brytt mig så mycket om dessa torra siffror tidigare. Bara konstaterat att teleskopet (enl.mig) ger fina bilder vid fin seeing och är kul att använda visuellt. Och det är de facto det som räknas ;)

Hälsningar.
Magnus

PS Snälla, hav överseende om mina "beräkningar" är långt bort i tok :shy:
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: RMS&PVwavefront

Post by Hans Bengtsson »

Tog en titt i en Sky and Telescope från 1977. Jaegers uppger där att deras speglar (t.ex. 8 tum f/8) har en noggrannhet av 1/25-wave, dvs 0.04. Superior Optics anger 1/16-wave för 8 tum f/5. Så jag tror att din spegel har fina värden, men jag får erkänna att jag inte alls är uppdaterad på vilka värden dagens speglar brukar ha.

M v h
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: RMS&PVwavefront

Post by magnahrl »

Tack Hans för värdefull information!

Magnus
User avatar
Gleb1964
Posts: 4
Joined: 2015-03-01 23:41:46
spamtest: JA

Re: RMS&PVwavefront

Post by Gleb1964 »

Det är bra rms och PV värde. Det låter att du har diffraction limiterad spegel. Vilket våglängd var det zygo test - var det gröna ljus 532nm eller liknande?
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: RMS&PVwavefront

Post by magnahrl »

Wavelength out: 632.8. nm. står inget om grönt ljus.

Magnus
User avatar
Gleb1964
Posts: 4
Joined: 2015-03-01 23:41:46
spamtest: JA

Re: RMS&PVwavefront

Post by Gleb1964 »

Hans Bengtsson wrote:Här finns en del info:
http://www.orionoptics.co.uk/OPTICS/zygopad.html
Om värdena du ger är bra eller dåliga vet jag tyvärr inte.
M v h
Hans Bengtsson
Tack för länken, den är intressant. Dem testar parabolic speglar ifrån curvature center. Det betyder att dem ser i inteferogramm sammanlagt avvikelse, dvs avvikelse av parabol från den referens sfär i samband med eventuell fel. Nackdel av metod är för att rensa fel dem får subtrahera avvikelse av parabol ifrån wavefront, och den avvikelse är mycket större än fel. Fördel av metod är att den mer känslig till astigmatism fel av spegel.
Man får också komma ihåg att för visuell astronomi mer betydelse har grönt ljus. Använder man den röda 632nm ljus i test då i beräkning till gröna ljus blir det fel något större - x(632nm/555nm).
Raleigh Criterion säger att PV (Peak-to-Valey avvikelse) av wavefront ska bli mindre än 1/4λ, det betyder för spegel 1/8λ eftersom fel fördubblas på spegel.
Maréchal criterion gäller om RMS (Root Mean Square avvikelse) och har mer betydelse, den bra korrelerar med Strehl ratio.
Respektive Maréchal criterion optik är diffraction limited om rms är mindre än 1/13.4λ (då Strehl blir högre än 0.81)
Image
Med rms 0.021x632nm/555nm=0.024 i grönt ljus beräknad Strehl är 0.978 vad är väldigt bra resultat för optik
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: RMS&PVwavefront

Post by magnahrl »

Oj det var mycket här. Men stort Tack för informationen. Jag tolkar ditt inlägg som att värdena jag uppgivit tyder på god optik i min Newton. Ibland känns det som sådana här tester och dokuments värden beror på vem man frågar.Möjligen att de rent av är ett försäljningsargument. Alla fall, jag är i stort sett väldigt nöjd med bilden teleskopet ger.
Kan RMS och PV avslöja ev. turned down edge?

Hälsningar.
Magnus
User avatar
Gleb1964
Posts: 4
Joined: 2015-03-01 23:41:46
spamtest: JA

Re: RMS&PVwavefront

Post by Gleb1964 »

magnahrl wrote: Kan RMS och PV avslöja ev. turned down edge?
Nej, dem visar bara statistik värde av hela spegels yta. Att se var avvikelse ligger man behöver se 3D karta av avvikelse. Interferometry test inte särskilt bra på att avslöja nedsätt spegel kanten. Det bättre gör Foucault knife-edge test, men det svårt att digitalisera i avvikelse.
Foucault knife-edge test
Image
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: RMS&PVwavefront

Post by magnahrl »

http://www.rfroyce.com/standards.htm
Tack så väldigt mycket alla för er kunskap och klokskap. Jag har lärt mig mycket. Eddgie på CN skickade mig ovanstående länk som jag tycker är rättfram och lättbegriplig. Hoppas den blir läsbar...

Magnus

Return to “Optik”