Skillnader mellan kvalite på okular...

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by onkyo »

Hej,har 2 st 10mm och 1 9mm okular (ja givetvis andra ochså :D ), men har hållit på några kvällar att försöka att lista ut vilket av dom på bilden som är bäst..

Men jag kan inte skilja dom åt,varken på rymdobjekt eller markbaserade observationer..

Håller dom ungefär samma kvalitet tro?
Image
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by Katarina H »

Samma låga kanske? Men jag kan ju ha fel. Jag har några liknande. Duger inte ens i krig :)
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by onkyo »

Katarina H wrote:Samma låga kanske? Men jag kan ju ha fel. Jag har några liknande. Duger inte ens i krig :)
:D Ingen aning hur dom står sig mot andra,men 2 band på jupiter+ 4 månar syns skarpt och bra genom alla 3 vid bra förhållanden.Om nu det är nån parameter att luta sig emot?
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by onkyo »

Knäppt kort på en björk ca 50m bort genom de båda plösslokularen,kan man dra några slutsatser över kvaliten på okularen genom dessa bilder?
Image
Image
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by Torbjörn »

Okularet till vänster ser ut att vara den typ av 10 mm Modifierad Akromat som brukar följa med ett teleskop tillsammans med ett 25 mm okular av samma typ. De andra ser ut att vara Plössl-okular.

Jag har själv försökt jämföra ett 25 mm Modifierad Akromat-okular med ett vanligt 25 mm Plössl-okular och skillnaderna visade sig främst i interna reflektioner i närheten av ljusstarka objekt. Plössl-okularet gav inte störande reflexer på samma sätt.

Testa genom att titta på Venus och med Venus precis utanför synfältet. Veva runt lite. Testa även med att obsa i närheten av en ljuskälla. t ex en gatlampa.

En vanlig Plössl brukar vara bättre än en Modifierad Akromat, Plösslar är helt OK förutom det relativt lilla synfältet och att de när de har korta brännvidder är jobbiga att titta i jämfört med andra typer, tycker i alla fall jag.

/Torbjörn :)
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by onkyo »

Tack för tips,markobjekt verkar det vara stört omöjligt att skilja de 3 åt men ska testa på venus nån kväll och va uppmärksam på reflexer osv så kan jag kanske skilja dom åt :)
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by bjosch »

Köpte en okularväska med plössl-okular vid mitt första teleskop. väskan och okularen är kvar i garderoben och där blir de kvar.
Får du bra visuella bilder med de du visade kommer du att få superbilder och mycket bredare synfält om du investerar
i ett kvalitets-okular. Har själv 10, 13 och 17 mm Baader Hyperion och de är mycket prisvärda. Trots det tycker jag att mitt
Baader zoom-okular 8-24 mm klår de fasta okularen (vilket inte återförsäljarna tycker) på varje förstoringsgrad.
Jag lovar att du kommer att du kommer att få ut mycket mer av dina observationer med ett kvalitetsokular.
Mvh Björn
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by onkyo »

Tack för tips,jo jag har sneglat lite åt dom lite dyrare okularen...

Man kanske ska köpa ett par till vintern om det blir sån skillnad :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by Torbjörn »

Fundera i så fall lite på vad du vill ha för förstoringar och vad som bl a ger dig maximalt synfält och lämpliga förstoringar för planeter vid bra och dålig seeing. Själv har jag ett 24 mm Baader Hypierion till mitt Celestron C8 och i övrigt HR Planetary okular. Dessutom ett Celestron LX X-Cel (tror jag det heter).

Vad som är lämpligt beror ju bl a på teleskopets brännvidd.

Eller fundera på en Baader Zoom, har aldrig använt en sådan men de skall visst vara riktigt bra.

/Torbjörn :-)
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by onkyo »

Har en Skywatcher 102/500 som jag köpte för att det skulle va enkelt att bära med sig den till mörka platser,tycker den är riktigt skaplig :) (Köpte den av en på forumet här)

Den största förstoringen jag använder i dagsläget är ca 120x,och då ger den skarpa fina bilder vid bra seeing...

Blir lite färgfel,men inget jag störs av men som sagt synfältet är ju inte det största med mina okular...

Image
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by Katarina H »

bjosch wrote: Jag lovar att du kommer att du kommer att få ut mycket mer av dina observationer med ett kvalitetsokular.
Mvh Björn
Instämmer till hundra procent. Skillnaden är stor. Tog mig många år innan jag köpte ett bra. Det var värt den dryga tusenlappen alla gånger.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by Hans Bengtsson »

En sak jag efterlyser är möjligheten att köpa teleskop utan okular. Säg att jag vill skaffa ett teleskop för 5000 kr och att två okular medföljer, dessa står tillsammans för kanske 500 kr av priset. Men åtminstone för mig vore det extremt osannolikt att jag någonsin skulle använda dessa okular, jag har redan mycket bättre. Alltså skulle jag föredra att istället betala 4500 kr för teleskopet och avstå från okularen.

Okular som medföljer teleskop klarar aldrig (?) av att tillvarata teleskopets kapacitet, det är fullt naturligt eftersom bra okular är dyra att tillverka och därmed kostar en hel del för konsumenten. Okularen borde vara ett tillval vid teleskopköp, kanske även en smula rabatterade när de köps samtidigt med teleskop.

Egentligen samma sak med sökare, man borde fritt få välja sökare eller inte. Chansen är ju stor att man redan har en god sökare som man vill använda.

Jag är förstås medveten om att vissa teleskop kan köpas OTA, dvs utan tillbehör, men det vanligaste är att konsumenten i onödan får betala för ett par mer eller mindre undermåliga okular. Det leder till att många nya observatörer får en felaktig och alltför negativ bild av teleskopets förmåga.

M v h
Hans Bengtsson
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by onkyo »

Jag får satsa på ett par okular av bättre kvalite till hösten verkar det som :)

Får köra med dessa så länge,är dom av mina nuvarande som ger störst synfält och är bekvämast att titta genom..

Gjorde en specialare av 9mm okularet så det blev ett 5,5mm i stället,fäste ihop en halv Barlow med okularet med hjälp av kemisk metall...

Det blev betydligt enklare att titta genom detta än dom 6mm orginalokular jag har med pyttesmå hål,bra bildkvalite blev det också och barlowen funkar inte ändå till andra okular med större brännvidd.. (Tappar synfält av nån andledning)
Image
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by Torbjörn »

25 mm Plössl och längre brännvidd är helt OK tycker jag, bekväm att använda och jag använder själv sådana till min binoviewer, men man kan få större synfält med andra typer. Under ca 15 mm brännvidd blir andra typer av okular betydligt bekvämare.

Du får fundera lite så vilka förstoringar du vill ha och titta runt lite på nätet efter vad folk tycker. Själv gillar jag Baader Hyperion, HR Planetary och Celestron X-Cel LX men det beror väl mest på att det är de som jag använder själv.

/Torbjörn :)
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by Init4theimaging »

Hans Bengtsson wrote:En sak jag efterlyser är möjligheten att köpa teleskop utan okular. Säg att jag vill skaffa ett teleskop för 5000 kr och att två okular medföljer, dessa står tillsammans för kanske 500 kr av priset. Men åtminstone för mig vore det extremt osannolikt att jag någonsin skulle använda dessa okular, jag har redan mycket bättre. Alltså skulle jag föredra att istället betala 4500 kr för teleskopet och avstå från okularen.
De två typiska 10mm och 25mm okular som Skywatcher normalt inkluderar går att köpa som löst set för 23.90 euro.
När du köper teleskop som inkuderar dessa skulle jag gissa att du betalar mindre än en hundring för dem...
gäller troligtvis andra aktörer än Skywatcher oxo.
Du behöver mao. inte reta dig fullt så mycket på detta i fortsättningen ;)

Mvh,
Daniel