Skillnader mellan kvalite på okular...

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by onkyo »

Verkar finnas 2 olika sorter av okularet super 10 på bilden jag la in,sonen köpte ett dobsonteleskop för ett par år sen och han fick med dessa super 10 och super 25..

Mitt super 10 har rejält mkt större synfält och det syns när man tittar in i okularet från baksidan att hans ser annorlunda ut också...

Visuellt ser dom likadana ut förutom att det står super 10 long Eye relief på mitt och bara super 10 på hans,nån annan som uppmärksammat detta? (Mitt okular är ca 10 år gammalt och är betydligt bättre anser jag)
Image
Image
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by stoffe »

Jag instämmer med Torbjörn, jag har själv ett 5 mm Baader Hyperion som jag använder mycket för planetobservationer. Det ger mig 320x förstoring och jag upplever min plössl 6 mm som grumligare och betydligt trängre synfält, dessutom så kommer jag väldigt nära med ögat vilket jag tycker gör det lite jobbigt att observera.
Explore Scientific har jättebra okular som inte behöver kosta skjortan. Själv är jag rätt så nöjd med mina tre stycken 68 graders okular. 5 mm Hyperion har jag redan nämnt, jag har även ett 14 mm Explore Scientific som ger mycket bra kontrast, det är fyllt med ädelgas. Utöver det har jag ett 35 mm Televue Panoptic vilket är ett fantastiskt vidvinkelokular som ger mycket fina vyer. Alla tre är mycket skarpa okular, även jag har en okularväska med några standardplösslar. Jag använder de ytterst sällan, ibland kan jag använda något av de färgfilter som jag fick med i okularväskan.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by Bengt »

Det skiljer ganska mycket på plössl okular emellan. Jämför jag i med binon tex ett 25mm televue plössl med ett orion så är orions 25mm plössl väldigt mycket mer oskarpt i skärpan.
Men även i ett och samma märke kan det skilja mycket . Vixens LV som jag köpte för många år sedan var en besvikelse när man tittat i ett av deras LVW som ger en väldigt bra skarp bild.
På någon träff har man också imponerats av Pentax okular som är väldigt skarpa.
Det sista året har jag investerat i nagler och ethos. Kanske inga okular man köper som nybörjare eftersom de nästan orimligt dyra och kostar mer än ett större teleskop. Vilket gör att många väljer Explorers budget variant istället. Att det blev just de dyrare televue för min del var framför allt möjlighet sätta på Dioptrx på dessa okular eftersom jag har lite astigmatism.
http://www.televue.com/engine/TV3b_page ... Tx7EHBeCK0

Nu har jag bara jämfört med mina hyperion okular (då med mina ögon) vilket gör det ytterst subjektivt men jag är överraskad över hur stor skillnad det faktiskt var. Framför allt 13mm ethos är rena trolleri okularet med att kunna visa svaga objekt. Mitt 31mm nagler har också använts flitigt denna säsongen.
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Skillnader mellan kvalite på okular...

Post by onkyo »

Hittade en sida med dessa 2 super 10 okular,det är 2 olika med skillnad i både pris och synfält..
http://www.tavcso.hu/?o=termek&te=SU25&n=en