Att polinställa utan teleskopet?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Att polinställa utan teleskopet?

Post by Polarlight »

Hej!

Är inte säker på om jag lägger denna tråd rätt nu, ber om ursäkt om så inte är fallet.
Jag skulle vilja ha lite tips.

Jag har en Celestron Advance VX montering som jag kör en Skywatcher 200 på.
Nu skulle jag vilja börja fota med den vanliga kameran samt ett 300 mm objektiv för att fånga de större objekten på himlen som t.ex. M31 där inte hela får plats i 200-tuben. Tyvärr är inte den här monteringen gjord för oss i Sverige då ALT-skruven sitter ivägen för polsökaren. I vanliga fall använder jag All-Star-PolarAlignment tillsammans med ett 12 mm trådkorsokular för polinställning vilket funkar bra. Nu vill jag dock inte släpa ut tuben bara för att polinställa så finns det något bra sätt att polinställa med ett 300 mm objektiv? Det känns väldigt svårt på förhand att få en stjärna i mitten utan några synliga hjälpmedel.
Hur skulle ni andra lösa problemet?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Att polinställa utan teleskopet?

Post by AstroFriend »

Får se om jag förstod rätt. Du tar ur polsökaren för att den tar i ställskruven för altitud?

Jag brukar i regel bara använda den ena ställskruven och kanske det går att göra så på din montering också? Gäller då att det är den skruven som sitter ivägen. I så fall kan du ha kvar polsökaren och polinställa med den. Annars kanske det går att byta ut ställskruven till en kortare.

Drift aline är ju bra och noggran. Om du har kameran kopplat till dator är det ganska enkelt att se driften. Ännu bättre är en guidekamera. Går din montering att styra från EQMOD?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Att polinställa utan teleskopet?

Post by Polarlight »

AstroFriend wrote:Får se om jag förstod rätt. Du tar ur polsökaren för att den tar i ställskruven för altitud?

Jag brukar i regel bara använda den ena ställskruven och kanske det går att göra så på din montering också? Gäller då att det är den skruven som sitter ivägen. I så fall kan du ha kvar polsökaren och polinställa med den. Annars kanske det går att byta ut ställskruven till en kortare.

Drift aline är ju bra och noggran. Om du har kameran kopplat till dator är det ganska enkelt att se driften. Ännu bättre är en guidekamera. Går din montering att styra från EQMOD?

/Lars
Nej problemet är att jag inte kan kolla in i polsökaren för ALT-skruven är för stor och sitter ivägen där man ska titta, så därför går det inte att polsinställa med polsökaren :-)
Drift align är kanon men det tar lång tid och är bökigt att göra varje gång (har för mycket ljusföroreningar så måste åka utanför stan) men det kanske är enda sättet. Kom över Backyard EOS som verkar kunna vara användbart, ska testa det :-)
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Att polinställa utan teleskopet?

Post by gunnar »

ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Att polinställa utan teleskopet?

Post by ragge »

Det finns kanske bättre metoder, men här är ändå något som flöt upp i mitt medvetande när jag läste tråden.

Skaffa en extra (kort) dovetail-platta plus ett rödpunktssikte (alt laserpekare eller sökartub) och montera samman dessa.
Rikta teleskopet mot valfri stjärna.
Ta bort teleskopet och montera i stället rödpunktssiktet och kalibrera siktet mot samma stjärna.

Så, nu har du en teleskop-atrapp som borde duga för polinställning (med all-star-polaralignment) för den korta brännvidden det är fråga om.
/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Att polinställa utan teleskopet?

Post by AstroFriend »

Om det bara beror på att skruven som sitter i vägen är det väl bara att ta bort den? Är det så att det inte går att ställa höjdvinkeln utan den så sätt i en kortare. Antagligen tum storlek med det går enkelt att få tag i.

Jag brukar på min EQ6 ändå bara använda den ena av ställskruvarna då den andra ändå är verkningslös pga av den höga vinkeln.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Att polinställa utan teleskopet?

Post by bjorsa »

Här finns ett sätt som kanske fungerar för dig då du verkar att ha datorn med dig ut https://www.youtube.com/watch?v=dNRFm3LtCrE#t=23
sen finns programmet han talar om här http://www.alignmaster.de/index.aspx har själv inte testat det ännu men har beställt kabel så att jag kan göra denna procedur via datorn till monteringen .
mvh/bjorsa
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Att polinställa utan teleskopet?

Post by Polarlight »

ragge wrote:Det finns kanske bättre metoder, men här är ändå något som flöt upp i mitt medvetande när jag läste tråden.

Skaffa en extra (kort) dovetail-platta plus ett rödpunktssikte (alt laserpekare eller sökartub) och montera samman dessa.
Rikta teleskopet mot valfri stjärna.
Ta bort teleskopet och montera i stället rödpunktssiktet och kalibrera siktet mot samma stjärna.

Så, nu har du en teleskop-atrapp som borde duga för polinställning (med all-star-polaralignment) för den korta brännvidden det är fråga om.
/Ragnar
Det där skulle nog kunna fungera :-) Det ska jag absolut kika på! Tack för tipset!
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Att polinställa utan teleskopet?

Post by AstroFriend »

Har man guidecamera går det fort att driftaligna, i varje fall om man använder PHD2 med dess inbyggda funktion för detta.

Skrev om det i denna tråd:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 93&p=42444

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
klintan74
Posts: 49
Joined: 2012-12-28 19:50:51
spamtest: JA

Re: Att polinställa utan teleskopet?

Post by klintan74 »

Åk till biltema och köp skruv M12x100. Finns i typ 5-pack för under 30 lappen.
Köp också en 19mm ring eller lednyckel.
Ersätt ALT-skruven med biltema-skruven. Gjort det själv på min VX-montering.
Klart att använda polsökaren
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Att polinställa utan teleskopet?

Post by Polarlight »

klintan74 wrote:Åk till biltema och köp skruv M12x100. Finns i typ 5-pack för under 30 lappen.
Köp också en 19mm ring eller lednyckel.
Ersätt ALT-skruven med biltema-skruven. Gjort det själv på min VX-montering.
Klart att använda polsökaren
Tusen tack för det tipset :) Ska åka dit imorgon och testa!

Return to “Monteringar”