EQMOD GPS problem

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

EQMOD GPS problem

Post by AstroFriend »

Hej!
Någon annan som råkat ut för detta problem.

Jag har använt en GPS mottagare som är kopplad till datorn via USB och EQMOD som controller för monteringen EQ6. För ca ett halvår sedan har det inte gått att nå GPSn via EQMOD. Med GPSns medföljande testprogram GPS info fungerar det. Rätt port och datahastighet vad jag kan se, men på EQMOD GPS skärmen ingenting.

Jag kan konstarera att den försöker nå GPS mottagarens USB port, för om jag samtidigt har GPS ansluten till GPS info så protesterar EQMOD och säger att porten används av annan.

Jag har ju uppdaterat EQMOD ett antal gånger så kan ju vara där problemet ligger, men ingen har skrivit om det på EQMOD forumet. Tänkte jag kollar här först om det är någon som har samma problem.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQMOD GPS problem

Post by stoffe »

Hej!

Du skriver att du försöker nå GPSens Com port och nämner samtidigt att det är en USB-GPS? Då behöver du en GPS-Wrapper som skapar en virtuell com-port av din USB-GPS. Det finns lite olika varianter, jag har själv använd en wrapper för EQMOD och det fungerade fint.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQMOD GPS problem

Post by AstroFriend »

Sådan är installerad eftersom GPS info fungerar. Kan man tänka sig att EQMOD måste ha en annan? Fast det har ju fungerat med EQMOD tidigare och jag kan inte minnas jag installerade något speciellt för att få GPS att fungera då. Men med alla ominstallationer jag gjort så kanske det försvunnit något viktigt.

Du har väl också EQMOD, har du använt GPS ihop med det?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQMOD GPS problem

Post by stoffe »

Jag har oxå EQMOD, jag har kopplat en Garmin USB GPS med Com-Ports wrapper och fått det att fungera under Windows XP. Det var flera år sedan. Kan det vara så att GPS info tar com-porten och låser den till sig (vissa program kan göra så) och därför får du inte kontakt med EQMOD? Inga Com-ports konflikter heller?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQMOD GPS problem

Post by AstroFriend »

EQMOD säger bara att porten är upptagen samtidigt som GPS info är igång. Och tidigare har det ju fungerat. Jag har installerat om båda programmen och kan inte se nåhot konstigt i eqmod.ini filen heller. Jag får nog ställa en fråga på eqmod forumet om de har några ideer. Men det jag skulle kunna försöka med är att byta comportsnummer innan jag frågar vidare.

Tack för ideerna Stoffe, här har vi ett massivt molntäcke så får bli andra aktiviteter än kometfoto ikväll.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQMOD GPS problem

Post by stoffe »

Det finns ytterligare ett program som kan släppa alla upptagna com-portar. Jag vet inte vad det heter men det skulle kunna vara en lösning på ditt problem? Jag vet inte heller exakt hur det programmet fungerar men skulle kunna vara en tänkbar lösning.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQMOD GPS problem

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe!
Ja ett sådant program vore bra av flera skäl. När jag flyttar kablar mellan olika USB portar så reserverar den alla som använts tidigare. Har inte hittat något i windows hur man frigör dom igen, jag måste starta om datorn för att få bort detta lås. Längre fram skall jag naturligtvis inte hålla på att flytta kablarna, är bara nu när jag testar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Monteringar”