Neq6pro strömförsörjning

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by thanders »

Kör med din batteriladdare från Biltema eftersom du redan har den. Det finns inget som säger att den skulle vara sämre än något annat. Cigaretttändaruttaget på den är gjort för att driva annan utrustning och ger en konstant utspädning - jättebra.
Säkringar är primärt till för att skydda ledningen så att brand inte uppstår. De löser som regel inte ut snabbt nog för att skydda elektronik. Har du ett batteri som kan ge 100-tals amperé behöver du absolut en säkring. Har du ett modernt nätaggregat begränsar det själv spänningen och strömmen vid överbelastning.

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by bjorsa »

Hittade nyss ett biltema bilbatteri 62 12v 62 A och som indikatorn på den visar god kondition dvs grön har haft den till en pump tidigare men är den olämplig just pga att den har så pass mkt amp/lagrad energi i sig ?
Man skall alltså inte kräma på med för mkt tillgång till amp ifall något går snett är det rätt uppfatta thanders ?
Är det därför dom är såpass "små/lite amp " batterierna till monteringar ?

Får bli att jag börjar med vanliga 20 amp batteriet å fundera fram till midnatt å då byta till endera 62 amp batteriet eller biltema laddaren med 12 volts uttaget (max 12 amp) ?
Edit: mät nu det där biltema batteriet på 62 amp och det ger bara 12,33 volt trots fulladdat borde ju vara runt 12,8 så det håller nog inte så mkt energi egentligen blir väl under 50% i det .
mvh/bjorsa
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by thanders »

Tyvärr kan du bränna av ledningarna även med 20Ah batteriet. Med en lämplig säkring t.ex. 10A kan du använda vilket som helst av dina batterier. Jag skulle använda laddaren. Risken att du skadar monteringen eller kameran är i vilket fall minimal.

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by bjorsa »

Nu står den där ute i kylan med 20 amp batteriet men senare ikväll får den parkeras och sen byta till batteriladdaren för batteriet kommer inte att räcka natten ut och som du säger finns ju även risk med det jag kör nu dvs 20 amp utan säkring .

Vet du hur man kan få neq6pro att gåt till en stjärna med namnet HIP hittar inget i manualen annat än show information där kan man se HIP nummer men hur kan man få den att hitta en stjärna med HIP nummer ?

mvh/bjorsa
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by gunnar »

Hej Bjorsa
Elektroniken i handkontrollen och monteringen kan nog vara känslig för ostabiliserad spänning/rippel. Batteriladdaren med 12v uttaget kan "kanske" skada elektroniken med tiden om du har otur, man vet inte om det är mycket rippel i spänningen från batteriladdaren förrän man har mätt upp uttagets med ett mätinstrument. Om man mäter så får man veta det. Troligen är det "inte" så bra stabiliserad spänning i din laddares 12v-uttag. Det finns stor fara med att ha en 220v batteriladdare inkopplad ute i fukt och frostig miljö/elsäkerhet. Ett batteri är en mycket bra säker stabiliserad strömkälla. Därför rekommenderar jag att du tar ALL ström till teleskopdrift mm från ett 12v-batteri med så många ah som möjligt så det räcker till utan problem hela natten. 62ah batteriet du har skulle passa jättebra. Hoppas du inte behöver bära så långt då stora batterier är rätt tunga. Säkringen ska du sätta så nära batteripolen som möjligt, använd minst en säkring/huvudsäkring nära batteripolen! Du kan också dela upp med en liten säkringsdosa med flera säkringar till olika delar i uppsättningen, tex en till värmare och en annan säkring till teleskopdrift.

Jag har själv en batterilåda med 12v-35ah batteri till att driva min neq6+kamera+2st värmeband+laptop och det räcker BARA halva natten med mitt 35ah batteri. Jag kommer nog att gå över till bilbatteri med ca70ah kapacitet senare har jag tänkt.

Ah värdet på batteriet kan vara hur stort som helst, det anger bara hur mycket ah som går att ta ur batteriet=hur länge det kommer att räcka att driva utrustningen, men noga med att det är ett 12v batteri! Ett 12v-20ah batteri räcker hälften så länge som ett batteri med 12v-40ah.. Det blir ingen förhöjd risk att du sabbar utrustningen om du sätter i ett batteri på12v-150Ah än om du använder ditt12v med 20Ah batteri, enda skillnaden är att 12V-150Ah batteriet räcker längre innan du behöver ladda det.


Med vänlig hälsning
Gunnar
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by thanders »

Ser nu att laddaren endast är avsedd för inomhusbruk! Då får jag också rekommendera ett batteri istället.

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by bjorsa »

Hej !
Det får bli 62 ah batteriet att skifta till senare ikväll så att man klarar natten sen skall jag skaffa säkringshållare och säkringar så jag är på den
säkra sidan .
Tack för hjälpen allihopa å god fortsättning på julen
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by AstroFriend »

Hej Björsa!
Om man kan lita på kvalitén på spänningsagregaget så skall det ju inte vara något problem att använda det då det har ett speciellt 12 voltsuttag. Själv föredrar jag att ha åtminstone ett litet batteri emellan som backup och filter för spänningsspikar.

Att parallell koppla två batterier är aldrig bra, hellre då 2 kraftiga 6 voltsbatterier i serie. Om man parallell kopplar är det risk de drar tjuvström sinnsemellan. I båtar har man ofta ett relä eller dioder som isolerar de sinsemellan, men dioder ger spänningsfall. Stora batterier är inte problem annat än att de blir ruskigt tunga och dyra. Säkringar är viktigt, en skall sitta alldeles vid huvudpolen om man skall vara på säkra sidan!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by bjorsa »

Hej !
Nu visade det ju sig att batteriladdaren med 12 v uttag bara hade ip klass 20 så den skall ju inte vara ute fast hade ju varit praktiskt att ha den istället för tunga klumpiga batterier men nu kör jag med ett 105 A som räcker en stund men blir ju skottkörran för att köra det fram å tillbaka för laddning har tittat efter någon 230-12v med ip 44 så att man slipper batterier men inte hittat någon vettig ännu märkligt att inte skywatcher tillverkar någon utomhus tansformator till sina monteringar eller har dom sådan kanske .
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by AstroFriend »

Ja det är lite läskigt att se en del elinstallationer som används för utomhusbruk. En jordfelsbrytare skall ovilkorligen finnas till uttaget som nätdelen är kopplat till, det är lag på det idag.

Skywathcer kanske inte vågar leverera en utomhus transformator, stämningsrisken i USA om det händer en olycka kan ju bli dyrt och handhavarna har nog inte alltid insikt om faran.

Batteriladdare för bilar har ju i regel en högre skyddsklass. Men alltså inte lämpligt att ansluta direkt till monteringen, möjligen då som underhålls laddning till batteriet som då inte behöver vara lika krafigt dimensionerat och därmed både billigare och lättare. Jag behöver ingen skottkärra men däremot en bagladyvagn. Det står inte på min laddare vilken skyddsklass den har, men högre än inomhusbruk i varje fall. Den får däremot inte stå oskyddad ute utan skall stå så att vatten inte kan droppa på den. Jag har den skyddad inne i min astrolåda, då ger spillvärmen dessutom värme till batteriet som ökar kapaciteten. Kalla batterier har ju i regel halva kapaciteten bara.

Tänk dock bara på explosionsrisken om du bygger in batteriet i en låda. Det finns risk för knallgas när batteriet laddar. Inga gnistor från strömbrytare inne i lådan och lådan skall vara väl ventilerad. Säkrast är med gelbatterier som är gastäta om än inte fullständigt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by bjorsa »

Ja man kanske skulle göra en vattentät låda till min batterieladdare med 12 v uttag för jordfelsbrytare har jag på allt utomhus via mina byggcentraler då jag kör mkt pumpar till mina dammar å växthus .

Här hittade jag en ip 55 klassad låda färdig att stoppa grejor i kanske skulle funka fint till min batteriladdare/12 v uttag http://www.ledgiganten.se/dri-box-ip-kl ... large.html

mvh/bjorsa
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Neq6pro strömförsörjning

Post by stoffe »

Att tänka på är att ett urladdat blybatteri även kan frysa sönder redan vid -7 grader. Själv har jag fast el på min obsplats och jag strömförsörjer min EQ6a från en av 12V utgångarna från min stationära dator som jag ställt upp brevid min pir. Jag har alltså dragit ut 12V från nätaggets interna strömförsörjning som egentligen är avsett för cdrom, hårdisk, moderkort osv till utsidan för att strömförsörja diverse andra prylar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.