Första försöket med Go-To... gick sådär

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Första försöket med Go-To... gick sådär

Post by Martin F »

Igår försökte jag stressa ut till det stjärnklara vädret trots att det var sent, att jag skulle upp tidigt och att jag aldrig provat förut.

Jag ställde upp stativ, kollade med vattenpass så det stod någorlunda i våg. Satte på monteringen och riktade in den ungefär mot Polaris.

Sedan ställda jag RA-axeln i våg och vred den sen 90 grader till "home position". Jag ställde in Polaris i sökaren genom att vrida RA utifrån Cassiopeias läge.

Startade monteringen (HEQ-5) och angav koordinater, ungefärlig tid etc. och körde en 2-star align med hjälp av kameran och BackYardEOS LiveView. Är lite osäker på om den andra stjärnan blev helt rätt.

Nu till problemet - Slewade till Pleiaderna, gick fint. Fick runda stjärnor på 60 sekunders exponering (300 mm). Slewade till Iris Nebula och fick den i utkanten av kamerabilden. Testade 3-minutare men fick stjärnspår. Slewade tillbaka till Pleiaderna men hamnade så att de inte syntes. Gjorde om 2-star och kunde sen slewa till Pleiaderna. Testade 2 minuter men fick spår.

Jag ser möjliga felkällor:

* Kollade inte hur Polaris ska vara i polsökaren mer exakt än att höfta mot Cassiopeia.

* Ställde tiden efter en klocka som kanske går nån minut fel.

* Kan ha träffat fel stjärna i 2-star align

Nåt annat? Eller räcker det inte med 2-star align och sedan köra? Hade det funkat att köra med autoguider trots grovinställningen eller hade den inte kunnat kompensera?

Tacksam för all hjälp, tycker detta är skitsvårt trots tutorials på Youtube.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Första försöket med Go-To... gick sådär

Post by Frazze »

Rent spontat skulle jag säga att det är svårt att köra oguidat över en minut utan att få drift i bilderna. Speciellt om man inte har en exakt polinställning. Du skriver att du riktade in den ungefär mot Polaris, det säger mig att polinställningen inte var så exakt den borde vara.

2-star align tar inte heller hänsyn till eventuellt cone-error vilket leder till sämre pricksäkerhet i go-to:n.

Mvh
Daniel
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Första försöket med Go-To... gick sådär

Post by Martin F »

Även med så måttlig brännvidd som 300mm?

Alltså, jag placerade Polaris precis i den lilla ringen där den ska vara men jag vred RA utifrån hur Cassiopeia låg, inte baserat på utskrift från Polar Finder eller så.

Cone error, är det när kameran inte pekar exakt parallellt med monteringen? Kan nog stämma i så fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Första försöket med Go-To... gick sådär

Post by Martin F »

Ska försöka förstå och koppla in autoguider nästa gång.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Första försöket med Go-To... gick sådär

Post by ragge »

Hej Martin,

Cone error kan vara den största boven här. Kolla dagtid att rotera i RA (med DEC=90) och se om du behåller ett avlägset motiv i centrum av sökaren.

Jag rekommenderar att du sätter på lite tejpbitar på monteringen, med ritade streck på, så att du lätt kan ställa in Home Position samt det läge då "den lilla ringen" befinner sig exakt rakt nedåt. Då tjänar man tid under stjärnorna.

Så här gör jag :
Jag ställer jag monteringen i Home Position och hyfsat i våg, samt med en kompass mot norr.
Slår på strömmen.
Ställer RA till tejpmarkeringen för Polaris-ringen.
Nollställer RA-skalan och lossar sedan skruven till denna (så att skalan kan rotera).
Roterar RA till det klockslag (på RA-skalans nedre del) som handkontrollen anger för Polaris position och ställer sedan mekaniskt monteringen med alt + az så att Polaris ligger mitt i ringen.
Ställ tillbaka till Home-läget.
Klart. Sedan gör jag en 1-star align, i närheten av det jag skall fota.

Autoguidern kommer att göra sitt bästa för att kompensera för ev polinställningsfel, men det finns gränser. Sk fältrotation kan uppstå (guidestjärnan blir skarp men inte de som ligger längre bort). Se också till att guida på en stjärna så nära centrum på dina motiv som möjligt.

En annan felkälla är "reticulen" (vad heter det på svenska ?) i polsökaren, bilden med den lilla ringen. Den måste alignas (engångsåtgärd) så att krysset är exakt i mitten. Görs på liknande sätt som cone error enl ovan.

/Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Första försöket med Go-To... gick sådär

Post by Martin F »

Min "reticula" har jag alignat. Vet inte om den blev 100% men mkt bättre i alla fall.

Tack för tipsen! Hoppas på bättre lycka nästa gång. Förhoppningsvis spelar cone error mindre roll då jag ändå tänkt ha kameran på kulled för att kunna justera kompositionen (t. ex Orion Nebula i stående format istf liggande).


Sent from my iPhone using Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Första försöket med Go-To... gick sådär

Post by ragge »

Om jag tänker rätt så kommer GOTO inte att fungera särskilt bra med kulled, oavsett hur mycket star align du än gör.

Du skulle kunna göra så här : Montera ett rödpunktssikte (eller laserpekare, men kanske inte så populärt för andra) på din dovetailskena, och justera in det (på dagtid) så att det pekar exakt parallellt med RA-axeln. Den kommer då att funka ihop med GOTO (cone error = 0).
Sedan får du rikta in kulleden och kameran så att du får samma ställe som rödpunktssiktet pekar på i centrum av LiveView:en på kameran.

/Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Första försöket med Go-To... gick sådär

Post by Martin F »

Bra idé! Men om jag bara får monteringen att gå till rätt ställe på himlen så borde det ju inte vara några större problem för mig att bara sikta in och rotera kameran? Jag kanske kan köra star align med kameran fast monterad och när allt är klart sätta på kulleden? Eller stör man polinställningen för mycket om man lossar dovetailen och bråkar?
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Första försöket med Go-To... gick sådär

Post by ragge »

Martin F wrote:... Men om jag bara får monteringen att gå till rätt ställe på himlen...
För att få till det så måste du ha en referens så att du kan tala om för monteringen (via star align) hur mycket fel den pekar (genom att trycka på piltangenterna tills du är nöjd - sedan enter). Jag hade nog löst det med en laserpekare i ditt fall.

Om du inte behöver någon navigeringshjälp med goto så kan du strunta i star align också. Monteringen kan peka åt vilket håll den vill, du vrider bara kulleden åt det håll du tycker. Det enda du behöver för att få bra bilder (förutom molnfritt då... ;) ) är en skaplig polinställning och gärna toppa det med autoguider.

/Ragnar
User avatar
Loke
Posts: 14
Joined: 2013-11-27 19:31:28
spamtest: JA
Location: Edsbyn

Re: Första försöket med Go-To... gick sådär

Post by Loke »

Martin F wrote:Min "reticula" har jag alignat. Vet inte om den blev 100% men mkt bättre i alla fall.

Tack för tipsen! Hoppas på bättre lycka nästa gång. Förhoppningsvis spelar cone error mindre roll då jag ändå tänkt ha kameran på kulled för att kunna justera kompositionen (t. ex Orion Nebula i stående format istf liggande).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bara en tanke apropå kulleden och kompositionen, går det inte att rotera objektivet i stativfästet (jag utgår ifrån att det är Canons 300mm tele du tänkt använda) och på så vis ändra från liggande till stående format.
Observation: You couldn't see a thing.
Conclusion: Dinosaurs.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Första försöket med Go-To... gick sådär

Post by Martin F »

Loke wrote:
Martin F wrote:Min "reticula" har jag alignat. Vet inte om den blev 100% men mkt bättre i alla fall.

Tack för tipsen! Hoppas på bättre lycka nästa gång. Förhoppningsvis spelar cone error mindre roll då jag ändå tänkt ha kameran på kulled för att kunna justera kompositionen (t. ex Orion Nebula i stående format istf liggande).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bara en tanke apropå kulleden och kompositionen, går det inte att rotera objektivet i stativfästet (jag utgår ifrån att det är Canons 300mm tele du tänkt använda) och på så vis ändra från liggande till stående format.
Ja men va f*n... du är ett geni! :D Hur i hela friden kan jag ha missat att komma på den idén själv? För enkelt och rakt framför näsan på mig :shy:
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Första försöket med Go-To... gick sådär

Post by Martin F »

Första försöket med autoguidning idag. Var tvungen att testa trots måne och höga dismoln. Gick perfekt! Körde 300mm på 1100D och provade 2, 4, 8 och 15 minutersexponeringar utan problem!! Bilderna går ej att använda pga dis men nu vet jag att grejerna lirar som de ska :D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Return to “Monteringar”