Stålplatta för pelare montering

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Stålplatta för pelare montering

Post by AstroFriend »

Jag har nu låtit tillverka den platta som skall bultas fast i toppen på den pelare som jag skall gjuta.

Fick tag i en mekanisk verkstad som hade runda skivor liggandes och kunde borra de hål som behövdes.

http://www.g-erikssonmek.se/

Det borde intressera andra här också, de plattor de hade liggandes var 21, 25 och 28cm i diameter om jag minns rätt, ja det fanns nog ända upp till halvmetern och de går nog bra att använda till bojsten. Min är 25cm i diameter och 12mm tjock. Räkna med kanske 250kr, men de kan i princip svetsa ihop vad som helst. OBS att det är ett litet jack i kanten från tidigare utskärning men det har ju ingen betydelse. Jag placerade mina hål väldigt långt ut i kanten för att ev. kunna montera på en EQ8:a när jag tröttnat på min EQ6. Det är 3st 18.1mm hål och i centrum ett 12mm. Längre fram får jag dessutom borra ett hål och gänga för stoppet till huvudet.
mount plate.jpg
mount plate.jpg (107.15 KiB) Viewed 6982 times
Prata med Eje Eriksson på telefon 08-53034400 och hälsa från Lars. De håller till i Tullinge i Stockholm.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by awasen »

Tack för tipset!
Bra stålverkstad är svårt att hitta, speciellt som vill jobba åt privatperson...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by Jonas »

Det ser ut att vara rostfritt också. Är det så? I så fall är 300:- billigt!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by AstroFriend »

Nja, så fantastiskt var det inte, men han måste ha slipat upp den för så här grann var den inte innan. Han kan göra även i rostfritt, aluminium eller plast.

Priset beror nog väldigt mycket på om han kan använda befintliga stålbitar eller måste skära till nya. Ring och fråga, han är mycket trevlig och kan även skicka. Han visade också prover på arbete han gör i CNC maskiner. Såg imponerande ut och han kan tillverka fästen av ganska komplicerad geometri om man har behov av det. Bland annat hade han gjort fästen för bromsok till en Corvette i aluminium, fast inte har väl astrofolket sådana bilar :-)

Jag såg också att han hade fyrkantbalk liggandes ifall man skulle vilja få svetsat ihop en fyrkantplatta med en fäststång för ingjutning eller platta i båda ändarna. Jättebra för oss som inte har egna maskiner.

Som en tidigare sa, det är inte lätt idag att hitta någon som har tid för småjobb så som vi har behov av.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by AstroFriend »

Har nu kommit ett steg längre på pelaren för monteringen.

Två pelare uppgjutna. De sitter ca 10 meter ifrån varandra. Den ena skall användas för fotografering, den andra för visuellt bruk. När tillfälle dyker upp skall en binocular på ca 20x100mm med vinklade okular inköpas. Fotograferingen sker ju mer eller mindre automatiskt så då är det kul att kunna svepa över stjärnhimlen med kikaren och leta vackra objekt.

pillar 00.jpg
pillar 00.jpg (261.97 KiB) Viewed 6754 times
I berget är 3 st armeringsjärn fastgjutna.

pillar 01.jpg
pillar 01.jpg (143.48 KiB) Viewed 6754 times
Så här ser gängstängerna ut innan de blir ingjutna i betong. Valde m18 och ca 60 cm långa, de får samtidigt bli armering i pelaren. Stängerna är något böjda inåt centrum så det blir mer betong runt dom då jag inte ville ha grövre pelare än 25cm. Någon här nämnde ju att det kan bli problem att utrustningen kan ta i pelaren i vissa positioner.

pillar 02.jpg
pillar 02.jpg (226.44 KiB) Viewed 6754 times
Här är det ena gjutröret på plats. Lutningen på plattan justeras noga in med vattenpass, efteråt när betongen brunnit och satt sig finjusterar man med muttrarna till exakt i plan. Stålplattan skall sitta längre ned senare så att gängstängerna inte blir svajiga.

pillar 03.jpg
pillar 03.jpg (98.72 KiB) Viewed 6754 times
Här har betongen brunnit så pass att stålpattan som fixerar gängstängerna har kunnat tas bort. En liten kulle har byggts upp på toppen så vattnet skall rinna av. Egentligen var tanken att ett avloppsrör skulle gjutits in där kablarna kunde dragits, blev dock lite orolig at det skulle bildas vatten samlingar i detta på vintern och därmed riskera frostsprängningnar, så kabelkanalen uteblev.

Fem 25kg säckar finbetong gick åt till de två pelarna och det är en lång brant väg upp till berget!

pillar 04.jpg
pillar 04.jpg (79.56 KiB) Viewed 6754 times
Monteringen EQ6:ans botten är inte plan utan en distans med håldiameter på 65mm måste tillverkas, minst 20mm tjock. Någon kanske vet om det finns färdiga sådana att köpa? På bild syns också hur jag löst välkända problemet med strömkabeln som jämnt hoppar ur, jag har lödit in en ny direkt in på kretskortet, den första kabeln sprack i kylan och nu ersatt med denna partvinnande för att reducera de elektriska störningarna.

En styrpinne skall också monteras i norr på plattan när jag får mätt ut norrläget mer exakt. Styrpinnen blir en m10 bult gängad i distansen som skall tillverkas, totalt 3 m10 bultar skall hålla distansen på plats.

Jag valde att vrida plattan så att en av bultarna hamnade i riktning strax vid sidan av söder. Tyckte det verkade bäst då, nu känns det dock bättre om den hade suttit i position norrut. Inget problem, men hade blivit lite mer plats runt justerskruven för höjdinställningen. Nu använder jag dock endast den norra, den södra kommer i sådan sned vinkel att den riskerar att krökas. Finns modifieringssatser för detta. Hur man än vänder plattan så är ju egentligen bultarna i vägen, om detta känns som ett stort problem i framtiden gör jag en platta till med fastsvetsade bultar och monterar ovanpå. Då får man ju en helt slät yta ovanpå. Men nu är jag mest ivrig att få testa lite. Kanske kometen Jacques kan bli ett mål.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by Robert Habolin »

häftigt! blir kul att se när det blir klart!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by stoffe »

Här kommer en ritning på hur infästningen till din EQ6 montering bör se ut. Bilden kommer från EQ6 yahoogroups filarkiv.
Attachments
eq6.jpg
eq6.jpg (100.5 KiB) Viewed 6729 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by AstroFriend »

Hej!
Tack för ritningen Stoffe, den kan jag ta några detaljer ur till min egen konstruktion. Börjar nog med an vanlig spånplatta så att jag får testa att den kommer på rätt höjd.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by AstroFriend »

Kämpar på här med bygget. Oerfaren som man är på detta blir det ju ett o annat misstag, läs nedan.
pillar 05.jpg
pillar 05.jpg (182.51 KiB) Viewed 6565 times
Här har vi släpat upp utrustningen för berget. Brant backe upp men det finns några trappor som underlättar, men utsikten här uppefrån är verkligen imponerande så det är det värt. Innan monteringen monteras skall stålplattan och toppen på pelaren målas. Min händige flickvän sköter det, vi valde en elementfärg i vitt, lätt bra tyckte jag men visade sig att redan efter ett dygn hade stålplattan fått fläcktyfus. Får slipa ned och lägga på något rostskyddande först. Misstag ett.
pillar 06.jpg
pillar 06.jpg (131.6 KiB) Viewed 6565 times
Här har färgen kommit på och det ser verkligen snyggt ut för tillfälligt. Den vita ringen ovanpå är en adapterplatta tillverkad av en spånplatta. Tänkte det var bäst att göra ett prov innan jag beställer en i stål. Brukar ju alltid vara något man förbisett. Sedan när det exakta norrläget mätts ut skall en styrbult för azimut justeringen borras hål för och monteras.
pillar 07.jpg
pillar 07.jpg (119.79 KiB) Viewed 6565 times
Här har monteringen kommit på plats. Misstag två var att vända bultarna så en hamnade i söderläge. Nu blev det inga problem utan både polsökare och höjdjusterskruv går fritt. Men med en annan montering kanske det blir ett problem. Egentligen ganska lätt att åtgärda, det är bara att gör distansplattan tjockare.

Misstag tre var att inte undersöka berget ordentligt, det visade sig att under ljungen i bakgrunden var det ett jättehål i berget där vatten samlas. Skall grävas ur och fyllas upp med sten och sedan kanske ett betonglager över. Nu fanns det inte så många andra bra platser att sätta pelaren på så den hade hamnat här ändå. Det lutar bra i varje fall så vattnet rinner undan snabbt.

Längre fram när allt är utprovat skall stålplattan flyttas ned en decimeter så att ev. svaj i gängstängerna minimeras. Höjden hamnar ungefär där den vita färgen slutar. De får också kapas så att inget onödigt sticker upp som medför risk för teleskop och kablar.

Monteringen väger 18kg, vikterna 5 till 10kg, kamera med tillbehör 2kg, batteri och dator 15kg, teleskopet 12kg. Det blir närmare 60kg tillsammans. Nu i början får allt släpas upp och ned varje gång, i framtiden om allt fungerar bra kanske det blir ett litet hus över pelaren så att montering, batteri och dator kan stå kvar.

Man lär sig av misstagen :-) och jag delar ut dem här så andra kan undvika dem.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Det är något skumt med ritningen, min axelstyrning som sticker ner är drygt 35mm i diameter, inte 29mm. Kan det skilja på olika modeller av EQ6 tro?

Den provisoriska adapter jag gjort fungerar fint, skall göra motsvarande i metall längre fram.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by AstroFriend »

Bygget avancerar vidare, från stållatta till pelare och nu ett första test. Målet för kvällen är att hitta norr så att hålet för stoppbulten till monteringen kan borras och sättas dit. Det är stoppbulten som justerskruvarna på monteringen tar stöd mot när man justerar i azimuth (sidled).
first liight 01.jpg
first liight 01.jpg (146.86 KiB) Viewed 6393 times
Börjar med att vinkla ned RA axeln så jag får någon avlägsen trädtopp att sikta mot. Vrider rund RA axeln för att se att hårkorset ligger kvar på samma objekt. Ja lite knepigt när det blåser och träden vajar fram o tillbaks. Men det gick bra till slut och den var redan justerad nära perfekt.
first liight 02.jpg
first liight 02.jpg (97.22 KiB) Viewed 6393 times
Som bekant ligger inte polstjärnan mitt för jordaxelns förlängning utan nära en grad vid sidan om. Skall man använda polstjärnan som jag nu för ovanlighetens skull väljer att göra innan jag gör en driftalign. Mest kanske nyfiken på hur bra det blir. För att detta skall bli bra måste graveringen i polsteleskopet vara vriden i samma vinkel som stjärnorna vid den tidpunkten. Läser manualen för EQ6 och håller nära på att somna av den tradiga beskrivningen, alla dessa skalor som skall vridas hit o dit. Nej väljer istället att använda mig av styrprogrammet EQMOD som jag använder för monteringen. Men först är det några andra justeringar som måste göras.
first liight 03.jpg
first liight 03.jpg (195.39 KiB) Viewed 6393 times
Verktygsuppsättningen för kvällen, framförallt vattenpasset och skiftnyckeln för fästbulten. Presseningen finns med ifall något regn överraskar. Vagnen är bra när den tunga monteringen och batteriet skall uppför och nedför berget.
first liight 04.jpg
first liight 04.jpg (79.28 KiB) Viewed 6393 times
Först justeras stålplattan så den är i våg med vattenpasset. Här syns att det inbyggda vattenpasset inte är så noggrant.
first liight 05.jpg
first liight 05.jpg (67.81 KiB) Viewed 6393 times
Nästa steg är att justera RA axeln, gör det också med vattenpasset, finner var den vågräta vinkeln är. Ställer RA skalan på 6h och vrider därefter RA axeln till 0h. Det är svårt att hitta en yta som är parallell med RA axeln att lägga vattenpasset mot. Jag håller här vattenpasset mot axeln där motvikterna sitter.
first liight 06.jpg
first liight 06.jpg (60.78 KiB) Viewed 6393 times
Det här vattenpasset skall jag senare fästa ordentligt så jag får ett inbyggt vattenpass att justera axlarna med. Behöver ju göra om det om motorerna tappar positionen och då vill man ju att det skall gå enkelt och fort.
first liight 07.jpg
first liight 07.jpg (142.47 KiB) Viewed 6393 times
Nästa steg är att justera dec axeln, gör likadant här. Finner det vågräta läget med vattenpasset och ställer dec skalan på 0 grader. Vrider därefter upp dec axeln till 90 grader. Nu skall den peka mot polstjärnan ungefär.
first liight 08.jpg
first liight 08.jpg (108.68 KiB) Viewed 6393 times
Nu har jag kommit till den punkten när man skall börja kika i polsökaren. Styr monteringen från EQMOD och ställer dec axeln så att polsökaren kan se igenom urborrningen i axeln. Finns en speciell rutin i EQMOD för polinställning, väljer position kl 6 som är standard. Det är till för att man skall kunna välja olika lägen på axeln utan att instrumentering tar i. I mitt fall har jag inget som sticker ut så det spelar ingen roll.

Justerar mekaniskt monteringen i azimuth och altitude så att polstjärnan hamnar i krysset, dvs centrum. Därefter justerar jag latituden så att polstjärnan hamnar på cirkeln i läge kl 6, dvs rakt ned.

Nu kör jag motorn i RA axeln tills den lilla ringen på den stora hamnar mitt för Polstjärnan.

Nästa steg är att lagra positionen i EQMOD, sedan ge kommandot så att montering vrider RA-axeln så att markeringen i polteleskopet stämmer för polstjärnan vid denna tidpunkt.

Justerar nu återigen altitude och azimuth så att polstjärnan, nu denna gång hamnar i den ring som finns på cirkeln i polteleskopet.

Jag har nu om allt gått rätt en ganska exakt position var norr är, en kompass duger ju inte. Tar några testbilder för att se att inriktningen verkligen är rätt innan jag borrar hålet för stoppbulten.

Allt stämmer, var ju inte så svårt fast drift align är ju ganska snabbt om man redan har en guider påkopplad och framförallt blir det bra precission.
first liight 09.jpg
first liight 09.jpg (139.33 KiB) Viewed 6393 times
Så här är stoppbulten infäst. Det är en M10 bult med en mutter på både översida och undersida för att kunna justera den i höjdled. Skall senare fila övre delen på bägge sidor mot justerskruvarna platta.
first liight 10.jpg
first liight 10.jpg (164.53 KiB) Viewed 6393 times
En provisorisk distans har gjorts i en hård spånplatta för att kunna göra lite test innan en i stål tillverkas. Ett hål har tagits upp för stoppbulten i distansen samt en urgröpning för muttern.
first liight 11.jpg
first liight 11.jpg (131.95 KiB) Viewed 6393 times
På med kameran och gör lite test, pekar ganska fel, men det är en 165mm lins så inte så känsligt. Det är en Pentax 6x7 med över 80mm i både backfokus och imagecircle. Härligt låg vinjettering. Öppningen är 2.8 men jag använder den på f4.
first liight 12.jpg
first liight 12.jpg (165.97 KiB) Viewed 6393 times
Här är guideteleskopet på monterat, en 400mm kameralins med en QHY5 cmoskamera på. Skall göras om och bli en off-axis montering på huvudtelekopet.
first liight 13.jpg
first liight 13.jpg (119.59 KiB) Viewed 6393 times
En härlig varm kväll och observatoriets kontrollcentrum kunde flyttas ut och jag fick närmare att springa upp på berget. Ja det blev så mycket spring att laptopen efter ett par gångers spring fick följa med upp till teleskopet. Allt kopplat över ett nätverk och teleskopet har en serverdator som fjärrstyrs med VNC. Har normalt en 24" skärm till laptopen där jag styr det från, fungerar mycket bra tycker jag. Även om nu en dator gick sönder någon kväll senare tillfälle. Men astroservern fortsätter att jobba oberoende på vad som händer med andra datorer och fotar vidare.
first liight 14.jpg
first liight 14.jpg (192.58 KiB) Viewed 6393 times
Lät ju bra och effektivt, i verkligheten tog det 3 dagar då molnen kom och gick, ja mest kom. Presseningen kom väl till pass som skydd till teleskopet för regn, under den blå påsen står serverdator och batteri som jag skrivit om på ett annat ställe här på astronet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by AstroFriend »

En sak att ta tag i är att dränera runt piren. Visade ju sig att under det som jag todde var ett tunt lager mossa var det ett hål i berget. Vill gärna ha det dränerat och torrt i näromgivningen till teleskopet. Kanske inte så allvarligt, de flesta bygger ju sina observatorium på gräsmattor och det fungerar ju det också.
berg 01.jpg
berg 01.jpg (182.09 KiB) Viewed 6305 times
Här har vänstra sidan grävts ut och bergkanten tagits bort. Har gått relativt enkel med huggmejsel och slägga. Trodde dock inte astronomin skull innefatta denna typ av sysselsättning, men man får ju bra motion.
berg 02.jpg
berg 02.jpg (167.73 KiB) Viewed 6305 times
Här till höger står det vatten. Som tur var är det en spricka i berget som efter bearbetning kan leda ut vattnet.
berg 03.jpg
berg 03.jpg (186.26 KiB) Viewed 6305 times
Här är kanalen som skall leda bort vattnet. Har sänkt den 1 dm så att dräneringen blir effektiv. Den kvarvarande hålan fyller jag upp med krossten.


Försökte också denna helg fotografera Andromeda galaxen. Hann tyvärr inte ta så många bilder innan molnen drog in. Hade också en del problem med kondensbildning på linsen. Fick bort den med varmluftspistol, men en mer praktisk lösning krävs. Sitter här nu och skall beställa matrial för att bygga ett litet värme element. Dimensionerar för 3 till 4 watt, linsen är 60mm så borde räcka. Tyvärr finns ingen bra yta som värmebandet kan ligga an mot.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by Jonas »

AstroFriend wrote:Försökte också denna helg fotografera Andromeda galaxen. Hann tyvärr inte ta så många bilder innan molnen drog in. Hade också en del problem med kondensbildning på linsen. Fick bort den med varmluftspistol, men en mer praktisk lösning krävs. Sitter här nu och skall beställa matrial för att bygga ett litet värme element. Dimensionerar för 3 till 4 watt, linsen är 60mm så borde räcka. Tyvärr fins ingen bra yta som värmebandet kan ligga an mot.

/Lars
Lars,
Om man vill slippa trassla med el. En enkel metod jag använt med framgång är att göra ett motljusskydd av en styv solidpappskiva som du rullar till en tub och tejpar ihop den så att du sedan kan trä den utanpå objektivet. Så lång som möjligt utan att den vinjetterar.
Tuben målar du sedan med mattsvart färg invändigt (och kanske någon fuktskyddande utvändigt).
Jag använder denna typ av "fuktmotljusskydd" även idag när fukten är för påträngande.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stålplatta för pelare montering

Post by AstroFriend »

Hej Jonas!
Tack för tipset, på andra teleskop har jag ibland haft "daggkåpa" som jag gjort av svart skumplast, typ liggunderlag. Borde nog som du säger göra ett sådant till den här linsen också, det inbyggda motljusskyddet är ju inte så stort. Vore ju jättebra om man slapp värmeelementet, men bygger nog ett i varje fall som jag kan koppla på ifall utökat motljusskydd inte skulle vara tillräckligt. I de fall jag enbart kör på batteriet är det ju dock mindre lyckat med extra strömförbrukare. Kabeltrasslet är ju redan förtvilat så ur den synpunkten så spelar en kabel mer eller mindre inte så stor roll, jag som jobbat med el/elektronik så många år, borde skämmas. Men varje gång jag snyggat till det har det gått fem minuter tills jag fått göra någon förändring.
pentax 165mm on mount.jpg
pentax 165mm on mount.jpg (173.65 KiB) Viewed 6292 times
Konstaterade att ett annat problem dykt upp, kameran har problem att kommunicera över USB anslutningen. Verkar som om kameran måste ha en egen USB kabel till datorn och inte gå över USB hubben. Men även så är det på gränsen att en 3m kabel fungerar, 2m vore nog att föredra.

En annan sak är att fokus precis ligger vid stoppet på linsen eller kanske något bortanför. Antingen får linsen kalibreras om eller adaptern kortas. Kameran har relativt stora pixlar och skalan är 10" per pixel. HWHM ligger omkring där också men är ju interpolerat vid debayerprocessen så halva upplösningen har gått förlorad.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Monteringar”