HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Alai
Posts: 30
Joined: 2014-03-07 22:17:13
spamtest: JA

HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Alai »

Hej!

Är ganska ny inom astrofotografering så har lite frågor angående montering/stativ. Jag har läst runt på nätet i flera timmar och kollat lite youtubeklipp så har i alla fall fått en liten uppfattning om vad jag bör satsa på. Min budget tillåter mig komma upp i cirka 8-9000kr. Jag har tänkt på AstroTrac TT320X-AG och HEQ5 SkyScan Pro men vet inte riktigt vilken jag ska handla in.

Mina krav är att jag ska kunna ta widefield bilder med min DSLR med 70-300mm objektiv. Sen vill jag även kunna montera en refraktor inom en snar framtid. En annan viktig punkt är att jag gärna vill att den ska vara lätt att ta med då jag har en liten skog 1km från mitt hus.

Jag vet att både HEQ5 SkyScan Pro och astrotrac klarar av mina krav men undrar då om ni har några synpunkter? Vilken ska jag välja?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Frazze »

Astrotrac: vikt 2 kg (inte inkluderat stativ antar jag)
HEQ5: vikt 26 kg

Så vill du ha portabelt så är astrotracen betydligt lättare att bära med.

HEQ5:an är nog dock stabilare vid lite tyngre laster.

/Daniel
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Martin F »

Jag har hittills kört 5-minutersexponeringar på 300 mm med AstroTrac (utan guidning). Som jag har förstått det är den väldigt exakt vid noggrann polinställning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alai
Posts: 30
Joined: 2014-03-07 22:17:13
spamtest: JA

Re: HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Alai »

Frazze wrote:Astrotrac: vikt 2 kg (inte inkluderat stativ antar jag)
HEQ5: vikt 26 kg

Så vill du ha portabelt så är astrotracen betydligt lättare att bära med.

HEQ5:an är nog dock stabilare vid lite tyngre laster.

/Daniel
Jag tänkte också på att det kanske är lättare att bära men sen är 26kg ingen fara och i värsta fall får jag ta bilen. Spanade in din fotoblogg och märkte att du använder dig av Skywatchern? Vet inte vilken modell du har men gissar på EQ6an?
Martin F wrote:Jag har hittills kört 5-minutersexponeringar på 300 mm med AstroTrac (utan guidning). Som jag har förstått det är den väldigt exakt vid noggrann polinställning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vilket stativ använder du till astrotrac? Jag har ett vanligt kamerastativ som verkar väldigt stabilt, dock vet jag inte om den duger.

Tack så mycket för era svar btw!
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Martin F »

Jag har ett Manfrotto 190 ProB men hade gärna haft nåt stabilare. Har i alla fall investerat i ett Manfrotto 410 junior Geared head. Rekommenderas varmt. Sedan måste du absolut köpa till polsökaren till AstroTrac.

Ska du senare montera teleskop är det nog tveksamt att köra med AstroTrac och kamerastativ.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Jonas »

Jag har båda typerna och kan rekommendera dem - var och en på sitt sätt.

Astrotracen använder jag till exponeringar med kamera och objektiv upp till 420 mm (med 1,4x förlängare). Med 60D blir brännvidden 672 mm (med cropfactor 1,6). Inga problem att ta upp till ca. 5 minuter långa exponeringar. Dessutom drar den inte mycket ström så jag behöver endast en batteripack i handformat. Jag kan också montera ett mindre teleskop på monteringen men då använder jag motviktsstången som visas på Astrotrac:s hemsida. Det viktigaste du behöver från början är:
- Astrotrac
- Polsökare
- Stabilt stativ (jag har själv manfrotto 055B men 190B fungerar lika bra).
- Manfrotto 410 junior Geared head (som Martin rekommenderar). Astrotrac:s huvud är suveränt men det är även priset!
. Kulled eller liknande att sätta kamera med objektiv på.
- Bra stjärnkarta
Ska du sedan sätta på en kortare teleskoptub, rekommenderar jag uppgradering med balanssystemet.

HEQ-5:an är en mycket bra montering - förutsatt att den är bra balanserad och rätt polinställd.
Fördelar mot Astrotrac:
- Den kan belastas högre.
- Den har GoTo.
- Du kan ansluta autoguider. (Det kan du visserligen på Astrotrac också men den korrigerar endast hastigheten).
Nackdelar:
- Framförallt vikt och utrymme. Det blir mycket att släpa på när du har både montering, teleskop, guideteleskop etc. Det är ok i början men blir jobbigt i längden. Astrotrac:en med tillhörande polsökare, kamera och eventuellt motviktsset får du ner i en medelstor aluminiumväska eller t.o.m. ryggsäck.

Sammanfattningsvis vill jag rekommendera Astrotrac:en om du ofta ska åka hemifrån och fotografera men du behöver veta vad du ska fotografera eftersom du själv måste ställa in den på objektet.

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Alai
Posts: 30
Joined: 2014-03-07 22:17:13
spamtest: JA

Re: HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Alai »

Tack för all info grabbar! Speciellt Jonas som skrev ner pros och cons!
När jag tänker efter så lutar det nog mer mot HEQ5 pga lastningsförmågan. Andra fördelar är GO-TO och så vill jag säkerligen montera en större tub i framtiden. Har bara två frågor till, går det att ansluta en DSLR för widefield med 70-300mm till HEQ5 eller måste jag ha något extra?
Och vad är det för skillnad på "Sky-Watcher EQ5 PRO SynScan GO-TO" och HEQ5? Läste att HEQ5 klarar mer vikt men är det något mer som skiljer sig?

Ber om ursäkt om jag låter tjatig men alla har vi väl varit nybörjare :)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Martin F »

Jonas har du klarat motsv. 670 mm på AstroTracen? Låter ju lovande! Då kanske det inte är helt galet att hänga på en 130 PDS som jag tänkt :) Jag kör ju fullformat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Jonas »

Alai wrote:Tack för all info grabbar! Speciellt Jonas som skrev ner pros och cons!
När jag tänker efter så lutar det nog mer mot HEQ5 pga lastningsförmågan. Andra fördelar är GO-TO och så vill jag säkerligen montera en större tub i framtiden. Har bara två frågor till, går det att ansluta en DSLR för widefield med 70-300mm till HEQ5 eller måste jag ha något extra?
Och vad är det för skillnad på "Sky-Watcher EQ5 PRO SynScan GO-TO" och HEQ5? Läste att HEQ5 klarar mer vikt men är det något mer som skiljer sig?

Ber om ursäkt om jag låter tjatig men alla har vi väl varit nybörjare :)
Så lite så. Senare blir det din tur att dela med dig :)

Visst går det att ansluta en kamera med objektiv men du behöver en skena och helst ett litet teleskop för guidning (och polinställning av monteringen. Denna verkar rätt vettig: http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... copes.html

Jag är ju en lätt hopplös människa som samlar på mig massor av grejer och säljer inget så jag blev lite förvånad när jag ser att min gamla NEQ-3 Pro Synscan-montering idag kallas EQ5 Pro SynScan:
http://www.teleskop-service.se/sv/monte ... -goto.html
medan min HEQ-5 Pro Synscan idag kallas HEQ5 SkyScan Pro:
http://www.teleskop-service.se/sv/monte ... n-pro.html

Jag vet inte var de vill komma med att byta namn på grejerna men troligtvis drar de nytta av det gamla namnet för att sälja en montering som inte är riktigt lika bra.

Av de SW-monteringar som listas på gamla TS-sidan, skulle jag rekommendera någon av de två jag länkar till ovan.
EQ5 Pro SynScan GoTo bär något mindre än HEQ5 SkyScan Pro och har en extern styrenhet men det viktigaste är att båda har stabila stålben istället för aluminiumprofiler. Det gör dem mycket mer stabila.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Jonas »

Martin F wrote:Jonas har du klarat motsv. 670 mm på AstroTracen? Låter ju lovande! Då kanske det inte är helt galet att hänga på en 130 PDS som jag tänkt :) Jag kör ju fullformat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Visst går det bra om allt är stabilt och man är noga med polinställningen. Astrotrac:s pölsökare är oumbärlig i sammanhanget eftersom man ska ställa in två stjärnor på rätt ställe. Det är genialiskt!

Tycker du att det är stor skillnad att köra fullformat mot APS? Jag använder vanligtvis en sådan men har en fullformatare också men har ännu inte använt den för astrofoto. Har jag missat mycket? ;)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Alai
Posts: 30
Joined: 2014-03-07 22:17:13
spamtest: JA

Re: HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Alai »

Då kör jag på någon av dom två stativen som du länkade! Kikade även runt och hittade:

http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... uider.html

Någon som har provat? eller är det att kasta pengar i sjön?
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Jonas »

Inte alls! Jag använder liknande guider eftersom jag vill vara oberoende av dator.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Martin F »

Jonas wrote:
Martin F wrote:Jonas har du klarat motsv. 670 mm på AstroTracen? Låter ju lovande! Då kanske det inte är helt galet att hänga på en 130 PDS som jag tänkt :) Jag kör ju fullformat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Visst går det bra om allt är stabilt och man är noga med polinställningen. Astrotrac:s pölsökare är oumbärlig i sammanhanget eftersom man ska ställa in två stjärnor på rätt ställe. Det är genialiskt!

Tycker du att det är stor skillnad att köra fullformat mot APS? Jag använder vanligtvis en sådan men har en fullformatare också men har ännu inte använt den för astrofoto. Har jag missat mycket? ;)

/Jonas
Jag har inte kört annat än min 5D mk II för astro så jag kan inte jämföra :) ibland saknar jag dock den skenbara brännviddsförlängningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Jonas »

Just en sådan jag har fast omoddad. Vad är det du saknar vid brännviddsförlängningen?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

HEQ5 SkyScan Pro eller AstroTrac

Post by Martin F »

Min är också omoddad. Jag har bara 300 mm (+1,4x) och en hel del objekt är för små för att funka bra, även om jag beskär bilden.


Sent from my iPhone using Tapatalk