Celstron All Star Alignment problem

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Celstron All Star Alignment problem

Post by Polarlight »

Hej!

Har en Celstron VX montering. Har så smått börjat fotografera men har verkliga problem med polinställningen.
I monteringen finns funktionen All Star Polar Alignment. Gör precis som instruktionerna säger. Two-Star Alignment + en kalibreringsstjärna.
Går sedan till Procyon som brukar ligga bäst till eftersom man ska ha en stjärna nära meridianen och gör polinställningsprocessen. Problemet är att det hela känns som ett lotteri, ibland funkar det hyfsat, ibland inte alls. Igår fick jag endast till 20 sek fotografering innan det blev stjärnspår. Någon gång har jag lyckats få 1 min.
Är det något fel på monteringen eller är det jag som gör något fel?

Har en polsökare installerad men den går inte att använda eftersom ALT-skruven sitter ivägen för att se något överhuvudtaget.
Att det är lite krångligt att få till en bra polinställning har jag förstått men att hålla på med det 2 timmar varje gång tär på psyket. Speciellt nu när man får bege sig ut senare och senare för varje dag!

Tar gladeligen emot tips på hur man ska bära sig åt för att få en vettig inställning :)
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Celstron All Star Alignment problem

Post by awasen »

Först och främst måste du ju göra en polinställning så den bara drar på en axel...
Du måste vrida motviktstången så kommer du att se genom polsökaren.

Om du ställer in den noggrant med polsökaren så borde du kunna komma upp i en minut åtminstone.

Ska du fota borde du köra three-star align och minst tre kaliberringsstjärnor, så gjorde alltid jag med min CG-5'a...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Celstron All Star Alignment problem

Post by Polarlight »

Problemet är ju att ALT-skruven är för stor och sitter precis där man ska kolla in i polsökaren. Utrymmet är helt enkelt för trångt. Känns som man skulle behöva vara på en max 45-50 graders latitud för att man skulle kunna se.
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Celstron All Star Alignment problem

Post by awasen »

Ah, ja, då är det ju värre...
Går den att byta ut?

Kolla med ÅF om de har något förslag..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Celstron All Star Alignment problem

Post by Pelle »

Jag har haft min VX en säsong nu och hade (och har) en del poljusteringsproblem.
Precis som du säger är alt skruven gjord för sydligare breddgrader. Den är dock bra när man ska ställa in polen.
Några råd:
1) Ställ monteringen på index och rikta mot polstjärnan innan du startar monteringen. Sikta först i sökaren sen i teleskopet så att poljusteringen är så bra som möjligt innan du börjar. Fördelen är att du behöver flytta lite sen och kan klara dig utan att synka om alignmentstjärnorna.
2) Använd tre kalibrerings stjärnor.
3) Se till så att tuben sitter rakt mot monteringen (så gott det går). Jag riktar in med kameran och live view i förstoringsläge men har märkt att det finns många felkällor som gör att kameran pekar lite olika vid olika tillfällen: Fokuseraren är lite glapp, en adapter mellan kameran och fokuseraren är lite glapp, railen kan hamna lite olika i fästet på monteringen, stora teleskopet flexar lite i tubringarna, ... Summan av detta är att man får en viss slumpmässighet i poljusteringen. Det gäller att minimera dessa fel, som jag tror går under benämningen "cone error".

Jag har mätt det periodiska felet några gånger och fått som bäst 14 bågsekunder. Utan autoguider eller PEC så är det nog svårt att fota längre än en minut även om man har perfekt poljustering. I alla fall med brännvidder över 500mm (och små pixlar).

Jag har bloggat om mina erfarenheter med VX;en här:
http://nsaaforum.ning.com/profiles/blog ... -montering

/Per
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Celstron All Star Alignment problem

Post by Polarlight »

Tackar så mycket för svaret Pelle! Ska testa det där med att rikta mot polstjärnan. Har även jag kört med kameran som hjälpmedel tillsammans med BackyardEOS och det kanske är en stor orsak till varför det blir lite olika varje gång. Är nog läge att fixa ett belyst hårkorsokular! :)

Längre än en minut har jag inte räknat med oguidat men när man kommer ner i 20 sek börjar det bli lite frustrerande! ;)
User avatar
BumpaBerra
Posts: 48
Joined: 2013-01-09 15:17:41
spamtest: JA
Location: Äng, Sverige

Re: Celstron All Star Alignment problem

Post by BumpaBerra »

Hej.
Jag är själv Rookie. Har djävlats en hel del med CGEM DX. Polinställningen lyckas jag dock få till hyggligt. Kör då Two star Alligment + 2 extrastjärnor. Efter detta väljer jag ut att gå till en av kalibreringsstjärniorna ach väljer "allign". Finjusterare den i hårkorset. Sen går jag till nästa kalibreringsstjärna och väljer "Alligne". Går sedan mellan dessa ett par gånger sen sitter objekten bra centrerade och följer hyggligt. Det tar inte så lång tid som det låter.

Mitt problem har varit "Cogging" problem vilket har gjort monteringen mycket svårguidad. Efter sista uppdateringen har det fungerat riktigt bra.

Return to “Monteringar”