Synpunkter på Celestron Advanced VX önskas

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Synpunkter på Celestron Advanced VX önskas

Post by gost »

Jag behöver en mer portabel montering och har tittat på lite olika alternativ. Just nu lutar det åt Celestron Advanced VX. Jag har tittat en del på iOptrons modeller i samma viktklass, men dessa verkar ha lite klena latitudgränser för oss här uppe i norr.

Är det någon här som vet något om Celestron Advanced VX och som kan komma med lite synpunkter på denna montering?
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Synpunkter på Celestron Advanced VX önskas

Post by Polarlight »

Jag har precis fått hem en sådan montering men har inte haft möjlighet att testa den i skarpt läge eftersom det ligger ett konstant lock med moln på himlen :angry:
Nåja... Det jag kan säga är att monteringen är väldigt portabel (väger bara ca 20 kg) vilket gör den enkel att ta med sig. Den känns väldigt kraftfull och är enkel och snabb att montera upp. Jag stod och velade mellan VX och en HEQ5:a men efter mycket expertfrågande så rekommenderade alla VX monteringen framför den andra.
VX monteringen har också en spännande funktion i All-Star polar alignment (som jag heller inte kunnat testa) men där man gör en polinställning genom två stjärnor och ska därmed få en noggrannhet på en kvarts grad. För fotografering bör man nog ha en polsökare med och den ingår tyvärr inte.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Synpunkter på Celestron Advanced VX önskas

Post by gost »

Tackar. Jag har idag en Celestron CGEM men den väger på tok för mycket för att anses portabel. En fördel med VX för mig, är att jag redan är inkörd på Celestrons handkontroll och menysystem. CGEM har precis samma All-Star polar alignment som du nämner och den funktionen har fungerat väldigt bra.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Synpunkter på Celestron Advanced VX önskas

Post by glappkaeft »

Egentligen så är ju VX inget annat än en CG-5 med ett antal delförbättringar och redan CG-5an var ju en helt ok montering. Bland det jag läst så har VX bättre kuggar (fungerar bättre med PEC) och motorer, förbättrad polinställning, klarar meridianen -+ 20 grader, har kåpor som inte tar i lika lätt, o.s.v.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Synpunkter på Celestron Advanced VX önskas

Post by Pelle »

Hej Göran!

Jag har en AVX sedan augusti i år. Jag har bloggat om mina erfarenheter med den här:
http://nsaaforum.ning.com/profiles/blog ... e=activity
Sammanfattning:
+- Jag har mätt drivfelet två gånger på den och fått 30" respektive 14". Den lägre siffran kanske beror på bättre balansering eller på att det var kallare så oljan var mer trögflytande. 30" är väl i högsta laget medans 14" är riktigt bra tror jag.
+ Poljusteringsrutinen (om man har tubringar till teleskopet...)
+ Låg vikt
+ Träffsäker goto
+ Relativt tystlåten
+ Stora alt/az skruvar som gör poljusteringen lättare
+ Fixar alla latituder i landet. Bor själv på +65 och många monteringar fixar inte det trots att skalan går så långt
(-) Inte fått autoguidning att funka men det är nog inte monteringens fel utan mitt
- Plastkåpor som lätt kan gå sönder
- Inga bra metallklackar att vila huvudet på vid transport, bara plastdetaljer
- Mycket svårt att se genom hålet för polaxeln när man ska grovsikta polstjärnan: alt skruven är stor och i vägen

Summa sumarum så är jag nöjd med den så här långt.

/Per
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Synpunkter på Celestron Advanced VX önskas

Post by anivision »

Jag hade föregångaren till VX, CG5-ASGT, och var väldigt nöjd med den. Det finns några foton i galleriet som jag tagit med den.

Return to “Monteringar”