Skywatcher az-eq6 problem

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Randin
Posts: 12
Joined: 2013-11-24 21:22:45
spamtest: JA
Location: Vallda, Kungsbacka

Skywatcher az-eq6 problem

Post by Randin »

Hej,

Det känns som om jag har maximal otur nu. Jag har haft mitt nya teleskop och montering i knappt 4 veckor nu med i princip bara moln, regn och snö.
Idag klarnade det upp rejält och när jag väl tar ut teleskopet på altanen så hänger sig handkontrollen helt och motorljudet låter gnälligt och högfrekvent!?

Jag stänger av strömmen helt och provar igen denna gång utan att gå igenom hela uppstartsprocessen med align etc.
Jag accepterar EQ valet och testar att manuellt styra teleskopet i RA och Dekl. led med hjälp av knappsatsen och det funkar fint i några sekunder innan det höga ljudet kommer tillbaka och allt hänger sig igen.

Är det någon annan som råkat ut för detta och vet vad det kan vara?

Det är ju garanti på grejerna men jag blir så ledsen att detta skall hända nu då jag äntligen får den första klara natten...

Tacksam för tips...

Med vänlig hälsning Anders
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by Tompa »

Hej, trist att det strular. Jag vet precis hur det känns när man väntat. Och väntat...

Svårt att veta vad du råkat ut för, men det verkar som att motorerna går tungt av någon anledning. I så fall kan det bero på dålig balans eller helt enkelt att snäckväxeln blir för tight när det kyler på.
Mina förslag till felsökning:

1 - Testa om monteringen fungerar utan teleskop och vikter. Om det funkar bra utan belastning kan det bero på felbalansering.

2 - Du kan testa att montera upp allt inomhus och se om det fungerar bättre när grejorna är varma, detta skulle kunna tyda på snäva toleranser i växlarna.

Om du råkat ut för alternativ 2 bör du kontakta leverantören för att kolla om grejorna skall reklameras eller om du kan få instruktion för hur man justerar växelspelet.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Randin
Posts: 12
Joined: 2013-11-24 21:22:45
spamtest: JA
Location: Vallda, Kungsbacka

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by Randin »

Hej Tomas.

Jag har testat inomhus med varm utrustning och det är ingen skillnad alls.
Skall även prova utan någon utrustning men det känns spontant som inte det heller kommer fungera.
Teleskopet som sitter på nu är litet (Skywatcher ED 80) och väger bara en bråkdel av vad stativet skall klara.
Jag har hunnit ta ett antal exponeringar innan med det och aldrig haft problem innan...

Monteringen är köpt på Astrosweden så jag får väl ta och ringa dem imorgon om jag inte hittar en lösning under kvällen...

Tack för tipsen i alla fall Tomas :)

//Anders
Randin
Posts: 12
Joined: 2013-11-24 21:22:45
spamtest: JA
Location: Vallda, Kungsbacka

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by Randin »

Då har jag även testat utan teleskop etc med bara monteringen och verkar det mesta ha gett upp.
Nu hörs ett rasslande ljud som om kugghjul i en växellåda inte sitter på rätt plats och stativet rör sig inte ur fläcken.
Några sekunder därefter hänger sig handkontrollern med...
Det verkar inte bli något fotograferat ikväll tyvärr :(
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by Tompa »

Tråkigt värre! Det låter som att ett samtal till Astrosweden är en bra idé...
Det ordnar sig säkert, Astrosweden brukar vara mycket bra när det strular till sig.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Randin
Posts: 12
Joined: 2013-11-24 21:22:45
spamtest: JA
Location: Vallda, Kungsbacka

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by Randin »

Tack Tomas...

Nu kpmmer jag inte längre med min felsökning då kontrollen hänger sig med elakt ljud direkt när strömmen slås på så något är rejält galet tyvärr...
Tack för omtanken och lycka till själv i vinterkvällen :)
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by thanders »

Du har väl kollat strömförsörjningen så att den ger rätt spänning?
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by Kristian »

Som Thomas säger: Kolla spänningen. Har själv AZ-EQ6, och när jag körde för länge på batteri-paketet en gång hängde sig just handkontrollen efter det att driften la av. Spänningen hade då sjunkit under 10V. (Numer kör jag med spänningsaggregat.)

Kristian
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by AstroFriend »

Hej, på min eq6:a börjar den röda lysdioden blinka när spänningen blir för låg som en varning.

Om du har möjlighet att mäta strömförbrukningen så säger det en del. Min drar ca 2ampere vid snabbförflyttning. Vid tracking mycket mindre.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Randin
Posts: 12
Joined: 2013-11-24 21:22:45
spamtest: JA
Location: Vallda, Kungsbacka

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by Randin »

Hmm tack för tipset alla tre!

Att jag inte tänkt på det...
Nu när ni säger det kan det kanske vara så att jag sett lampan blinka men inte registrerat det.

Jag skall kolla imorgon bitti direkt efter att ha satt powertanken på full laddning nu.
Randin
Posts: 12
Joined: 2013-11-24 21:22:45
spamtest: JA
Location: Vallda, Kungsbacka

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by Randin »

Uppdatering

Jag kollade monteringen nu på morgonen med powertanken som laddat över natten (konstigt nog stod den inte som fulladdad efter så många timmar?)
Hursomhelst så verkar allt fungera normalt nu så mitt problem borde vara relaterat till strömtillförseln.

Det retar mig att jag inte tänkte på detta (skäms) men är samtidigt väldigt glad om detta var det enda felet och att allt är ok igen :)

Tack än en gång allihop för tipset!
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by thanders »

:good:

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by Tompa »

Skönt att höra att det ordnade sig. Den varianten tänkte jag inte på...
Skulle jag lägga ihop alla grejor jag strulat till i samband med astrofoto skulle det bli en tjooock bok :D
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by AstroFriend »

Hej!
Kanske batteriet blivit skadat, det är blyackumulatorer i Powertank och de tål inte djupurladdningar. De har också en viss självurladdning så man måste sätta de på underhållsladdning med någon/gra månaders mellanrum.

Vilken kapacitet har du på din Powertank? Det finns två storlekar. Jag har 16Amph varianten och den räcker inte till en natts körning med kameran och montering anslutet, har numera ett 45Amph bilbatteri.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Randin
Posts: 12
Joined: 2013-11-24 21:22:45
spamtest: JA
Location: Vallda, Kungsbacka

Re: Skywatcher az-eq6 problem

Post by Randin »

Jag har en 17 Ah powertank som jag köpte ihop med stativet för ca 5 veckor sedan.
Den har stått på laddning nu sen i morse så jag skall se hur den verkar när jag kommer hem i kväll.
Jag skall mäta ström och spänning för säkerhets skull med.

Än så länge kör jag mest från altanen så en mer fast strömförsörjning kanske hade varit bättre.
Är det någon som vet en lämplig nätdel/adapter?