Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Andy
Posts: 17
Joined: 2013-01-14 19:21:10
spamtest: JA
Location: Malmö

Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by Andy »

Hej på er!

Jag har en Skywatcher EQ5 montering som man lär kunna driva med en AC->DC adapter istället för med 4 st D-cell batterier. Gick därför och köpte en adapter som kan ställas in så att den ger 6V och 2250 mA.

Min fråga är genant enkel men är man ofattbart okunnig när det gäller elektronik ber man ödmjukast om lite assistans så att inte jag bränner upp min utrustning. Jag måste så klart placera den lilla adaptern rätt i strömadapterns anslutning. Man kan ju sätta den på två olika sätt, jag antar att detta inte får bli fel. Se bifogade bilder. Vilket håll ska den sitta på?

Otroligt tacksam för hjälp!
Total.png
Total.png (324.51 KiB) Viewed 6802 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by AstroFriend »

Hej Andy!
Om det inte står i manualen vilken polaritet det skall vara på kontakten kan du med en voltmeter mäta på kontakten från batterilådan och jämföra hur du skall vända + och - på din adapter. När du fått det rätt är det bra att limma ihop den så du senare inte vänder den fel av misstag om den skulle åka ur.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Andy
Posts: 17
Joined: 2013-01-14 19:21:10
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by Andy »

Tack, utmärkt att få ett så vänligt svar snabbt. Ska försöka hitta någon vänlig själ med voltmeter, för vad jag kan se står det inget i de papper som följde med motorpaketet. Man törs väl knappast chansa och se om det funkar? Det är ju 50/50 :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by AstroFriend »

Oh nej, inte chansa, det blir dyrt och inga stjärnor!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by hansg »

Som sagt var försiktig ,annars kan i bästa fall detta hända:
viewtopic.php?f=17&t=8069
Men troligen blir det värre.
Min EQ-5 har enl manualen en tip positiv anslutning av strömmen.
Andy
Posts: 17
Joined: 2013-01-14 19:21:10
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by Andy »

Tack Lars och Hansg för era goda svar. Det blir nog trots allt laddningsbara batterier.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by stoffe »

Men varför inte mäta? Att mäta är att veta. En multimeter är ett måste för varje amatörastronom! Laddningsbara R20 batterier låter ingen höjdare att köra med, speciellt inte om man tänkt sig att fota. Eller så tar batterierna slut snabbt i kylan och så tappar teleskopet pekmodellen och så får man börja om. Har du redan köpt en strömförsörjning till din EQ5a så använd den, antar att du har tillgång till 230V vägguttag i närheten.

En multimeter som duger utmärkt till dina behov finns att köpa för under hundralappen och som jag skrev tidigare i detta inlägg.

Att mäta är att veta! :good:

Fråga gärna om något är oklart hur mätproceduren går till.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
IngemarA
Posts: 2
Joined: 2013-01-06 18:05:51
spamtest: JA

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by IngemarA »

Hej

Pil mot pil för önskad funktion.
Och i ditt fall om du ska ha + på centrum pinnen vilket är det vanligaste till 99%.
Koppla ihop bild 2 från vänster med övre högra bild

mvh

Ingemar
Andy
Posts: 17
Joined: 2013-01-14 19:21:10
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by Andy »

Det är precis detta man uppskattar när man är medlem i ett forum, hjälp och vänlighet! Otroligt tacksam för era svar.
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by Magnus_Dahlgren »

Hej Andy,
Kanske är bra om du dubbelkollar att du verkligen skall ställa in adaptern på 6 V, jag skulle gissa på 12 V (men är inte säker).

/Magnus
Andy
Posts: 17
Joined: 2013-01-14 19:21:10
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by Andy »

På EQ5:ans handkontroll, där man sätter i strömsladden, finns en etikett där det står 6V så jag får lita på att det stämmer :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by AstroFriend »

Hej Andy!
Oj, tror det blivit lite missförstånd här. Matar du motorerna direkt från handkontrollen? Då skall det antagligen vara 6 volt som du säger.

Det som förvirrar är att du i inledningen skrev att du har en batteribox med 8st D celler. 8 x 1.5 volt blir 12 volt ! Om din handkontroll skall ha 6 volt kan den batterilådan inte vara avsedd för din handkontroll ! Hur har du använt det här tidigare?

Jag tänkte mig och kanske några andra här att du hade modellen där man ansluter strömförsörjningen direkt på monteringen eftersom du skrev att du tidigare hade 12 volt via batterilådan, men den modellen heter nog HEQ5. På min egen EQ6 är det 12 volt, men det går också att strömförsörja handterminalen vilket jag aldrig gjort, den kanske kräver 6 volt, står inget på handterminalen. Men då är det bara handterminalen som får strömförsörjning inte monteringen. Jag använder inte handterminalen utan har styrningen av monteringen kopplad direkt till datorn vi en EQ direct adapter. Och ett 12 volts bilbatteri för strömförsörjningen av monteringen.

Kan du länka till exakt den montering och handkontroll du har? Det finns många modeller.

Vänta med att koppla in något, låter som risk att något dyrt går sönder!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Andy
Posts: 17
Joined: 2013-01-14 19:21:10
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by Andy »

Förlåt, jag har skrivit fel. Den batterilåda jag använder till min EQ5 montering har 4 st D-cells batterier, inte 8 som jag felaktigt skrev (den med 8 använder jag till en annan montering och jag vimsade ihop dem). Och som sagt, det står tydligt 6V på handkontrollen så det stämmer garanterat. Detta är monteringen jag har samt motorerna:

http://www.astrosweden.se/sky-watcher-e ... ng/20021-0

http://www.astrosweden.se/motorpaket-eq5/19871-0

Om någon har ett förslag på strömadapter som ni vet fungerar så posta gärna en länk (jag hann lämna tillbaka den jag köpte). Det vore bra om den tål att användas ute i fukt och kyla.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by AstroFriend »

Hej Andy!
Ja då måste det definitivt vara 6 volt.

Om du använder adaptern utomhus måste du ha eluttaget skyddat med en jordfelsbrytare, är lag på att alla uttag utomhus skall ha jordfelsbrytare. Om du inte redan har det finns lösa jordfelsbrytare att köpa som du bara skarvar i eluttaget.

Borde finns batteriadpater på Kjell&Co, bara den kan leverera ström så det räcker, har du någon uppgift på hur mycket ström som rekommenderas på adaptern till handkontrollen?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Andy
Posts: 17
Joined: 2013-01-14 19:21:10
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Hjälp ang EQ5 och strömadaptor

Post by Andy »

Inte mer över 3A har jag fått höra men vet inte hur korrekt det är. Hittar heller ingen manual eller instruktion på nätet men det finns säkert någon anvisning.

Return to “Monteringar”