Nybörjare med Astrotrack söker tipps.

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Nybörjare med Astrotrack söker tipps.

Post by taipan »

Tjena. Har länge varit nyfiken på att vända kameran upp mot himlen och försöka fånga några vackra/intressanta objekt.
Har en Canon EOS 7D samt en 70-200 2,8 ISII som jag tänkte börja använda mig av. Ev mitt 100mm 2,8 MACRO och EF50 1,4..
Då jag sedan tidigare har stabilt stativ samt Manfroto 410 junior växelhuvud samt kulled så kändes en Astrotrack som ett smidigt och inte allt för dyr pryl att starta med för att få till de lite längre exponeringar som krävs för detta.
Har inte fått den än men har läst lite på nätet om den och även hittat en manual som jag ögnat igenom.
Att med polsökaren hitta och vrida in Polstjärnan på rätt ställe verkar inte allt för krångligt. Men sedan står det nått om två andra stjärnor man ska använda för fininställning, men det står inte vilka stjärnor det är?? Nån som kan förklara?
Sen tar jag tacksamt emot tips från er som använt en sådan angående inställning och foto med Astrotrack redan nu för att komma igång på ett bra sätt när jag får den.
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Nybörjare med Astrotrack söker tipps.

Post by Wolwerine »

Hej,

Är som du säger ganska enkelt att polinställa astrotrac.
Jag hade trassel med fokus i polsökaren till en början, jag trodde jag var helt bakom flötet då jag inte var i närheten av verkligheten.
Fick en bomresa på grund av detta så det kan vara värt att säkerställa att fokus är bra innan du ger dig ut i natten.

Man kan finjustera fokus med hjälp av bakre delen där du kikar in, den delen är inte låst på något sätt.
Om du inte får bra fokus med hjälp av den bakre justeringen kan du grovjustera med det främre röret som är fingängat.
Lossa den pyttelilla insexskruven strax ovanför ljuskällan och och metallringen rikta mot ett avlägset mål på jorden eller en stjärna och vrid tills du har fokus i rätt härad.
Finjustera sedan med bakre delen. när du är klar låser du insexskruven lätt igen den behöver inte dras hårt då går säkert något sönder.
(det kommer att klarna då du har den i din hand vad jag menar)

Vad beträffar dom två andra stjärnorna så använder jag bara δ (Delta) UMi det räcker långt för Widefield bilder.
Ska man hård dra det så räcker till och med polstjärnan enbart riktigt långt utan dom två andra.

Jag brukar slå ett getöga i polsökaren i början ganska tätt och skruva in den "drifta" tror jag det kallas på växelhuvudet tillslut så är den riktigt bra polinställd.
Kameran kan du ha på vanlig kulled så kan du välja vad du vill fota och samtidigt ha lättare att komponera bilden, glöm inte att kika polinställning så den håller sig då du stökar med kameran på kulled.

Ett annat råd är att inte börja med en tretimmartagning, smyg igång med 30 sek till 1 minuts slutartider och arbeta dig fram till en egen klokskap om hur astrotrac uppför sig.

Jag tycker den gör ett riktigt bra jobb.

Mycket text men har du läst ända hit får jag önska dig lycka till och fråga igen om du undrar över något mer. :) //Nicklas
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Nybörjare med Astrotrack söker tipps.

Post by taipan »

Tackar för tips. Precis som du säger så vill jag veta andras misstag innan jag ger mig ut så att jag inte hamnar i samma sits. ha ha.
Posökaren sitter med en magnet som jag fattat. Spelar det nån roll hur den sitter? den går ju att vrida på lixom, Ska man vrida polsökaren i nått läge innan jag försöker sikta in polstjärnan med växelhuvudet?

Tänkte att man kan dra upp iso så högt det går och exponera nån minut för att se att allt verkar skapligt ok utan stjärnsträck och att man siktat någorlunda rätt innan man börjar fota på alvar..
Undrar, om man kör med 200mm på en 1,6 Crop. Räknas det som Widefield då?
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Nybörjare med Astrotrack söker tipps.

Post by Wolwerine »

Du måste börja med att rikta atrotracken mot norr därefter vrider du polsökaren efter karlavagnen och cassiopeia, dom ser du dock inte i sökaren det är mer till för grovriktning. (knyt ett snöre i polsökaren och andra änden i stativet så den inte dråsar i marken magneterna är inte så kraftiga)
När du gjort det kan du börja polinsälla mot polaris med växelhuvudet.

200 får nog kanske anses som widefield, har inte snokat var gränsen går innan det inte är widefield förvisso.

Nöj dig med ISO 800 - ISO 1600 till en början ta inte i så du spricker det blir bara en massa onödigt extra arbete att försöka gena i kurvorna. ;)

//Nicklas

Return to “Monteringar”