Celestron cg-5

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Celestron cg-5

Post by bjorsa »

Beställde denna http://telescopes.net/store/dec-board-f ... ounts.html med lite tur är det väl den som lagt av men som sagt vet ju inte men måste ju börja nånstans
mvh/bjorsa
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Celestron cg-5

Post by bjorsa »

Nix funkade inte dvs inget händer med dec motorn trots byte av kort .
Borde man inte få en felkod på handkontrollen ifall motorn gått sönder eller om dec kabeln är trasig ?
Har provat en annan kabel istället för dec kabeln som är av samma typ dvs samma fattning men kanske inte går att göra så har även mätt kabeln dvs att den leder på alla trådar så tycker den inte borde vara trasig .
Är alla dessa rj45 kablar kopplade på samma vis dvs kan man tex ta en kabel från synguider som har samma fästen och koppla in den istället för dec kabeln för att se om felet ligger där ?
Har även gjort en reset till factory settings för att se om det kunde blivit något fel när jag använde synguider det var ju efter det som den slutade fungera dec motorn .
mvh/bjorsa
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Celestron cg-5

Post by Jonas »

bjorsa wrote: Är alla dessa rj45 kablar kopplade på samma vis dvs kan man tex ta en kabel från synguider som har samma fästen och koppla in den istället för dec kabeln för att se om felet ligger där ?
mvh/bjorsa
Jag har inte en CG-5:a utan Skywatchermonteringar men jag är inte säker på att alla RJ45-kablar är kopplade på samma sätt. I slutet av manualen på SW-monteringarna finns en bild visande hur kontakterna ska kopplas. Finns kanske något liknande i din manual?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Celestron cg-5

Post by ragge »

Minns du om du händelsevis råkade koppla någon kabel fel när du använde Synguidern sist (eftersom felet upptäcktes efter det tillfället) ?
I så fall vilken kabel ?

Det låter som att DEC-motorn inte får ström. Du kan inte bara spraya bort felet med 5-56. Man måste börja med att mäta om det kommer spänning fram till motorn när du manuellt slewar den i DEC-riktning. I så fall är motorn trasig alternativt har du ett mekaniskt fel som hindrar motorn att rotera. Om det inte kommer spänning fram till motorn så finns felet "före" denna, tex glappkontakt eller liknande.
Om du kan hitta någon i närheten som är lite allmänt duktig på elektronik (förr i tiden fanns det ju radio- och tv-verkstäder med tekniker som hade just den kompetensen), så ökar chansen att hitta felet.

Annars om någon i närheten har en montering av samma modell så kan man testa med kablar, handkontroll etc från den fungerande monteringen för att konstatera vilken enhet som är felaktig.

Sista utvägen är väl att lämna/skicka in hela monteringen till någon firma som säljer astro-utrustning (om de nu har den servicen).

Edit : Jag kom på en enkel grej som du kan testa själv. Köp en digital voltmeter på Biltema om du inte redan har en. Mät matningsspänningen (på batteriet alternativt batterieliminatorn) och observera om och i så fall hur mycket spänningen ändras när du trycker på någon av DEC Slew -tangenterna på handkontrollen. Mitt batteri sjunker c:a 0,01 volt när jag gör det (tex från 13,79 till 13,78). Om du inte ser någon förändring så har du ett fel i elektronik eller kablage. Om du får ett stort utslag så tyder det på ett mekaniskt fel (motorn orkar inte).

/Ragnar
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Celestron cg-5

Post by bjorsa »

Tittade i manualen men kan bara hitta kopplingschema på autoguide men eftersom jag får kontakt dvs när jag mäter motstånd med mätinstrument på alla trådarna i dec kabeln så borde den vara hel men vem vet.

Ragge jag kopplade bara in synguider till autoguide ingången på cg-5 så den kan inte ha kopplats fel däremot kan den väl ha skickat fel spänning el dyl men körde med batteriehållaren som följde med och där skall man ha 4 st 1,5 volts batterier av den där stora modellen r20 och dom ger ju då 1,5 v *4 dvs 6 volt men när jag mäter dom i hållaren med mitt mätinstrument så vandrar dom från dryga 6 volt till 9 volt och sen ner till ca 8 volt och då är det just dom 4 batterierna jag använde och dom ligger i kylen så kanske beror kylan på ojämna volt talet och kanske det var orsaken ?
Spänningen ligger inte still någon gång nu när jag mäter dessa batterier utan vandrar mellan 7,93 -9,04 men kanske mätaren det är fel på skall prova å mäta andra batterier .

Skall oxå testa att mäta på kabeln när man slevar men lite pilligt att med mitt biltema instrument :-)

Har köpt ny/beg montering en neq6 pro men vågar ju nu inte prova synguider på den ifall det var den som orsakade felet på cg-5 :sad:
mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Celestron cg-5

Post by ragge »

9 volt på 4 batterier kan inte vara korrekt.
Mät dem ett och ett, skall vara bra nära 1,5 volt. Är det mer så får du kolla instrumentet mot ett annat batteri som du vet är ok.

Om Synguidern går igång riktigt (urkopplad från monteringen) och du kan navigera i menyerna så skulle jag inte tvekat att koppla in den på HEQ6-an. Man jag hade nog försökt att hitta felet på den gamla monteringen först genom att mäta matningsspänningen till monteringen samtidigt som man slew:ar den.

/Ragnar
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Celestron cg-5

Post by bjorsa »

Nu funkar den igen kanske bara lite atmosfärsika/mänskliga störningar sist :-)
mvh/bjorsa