Montering, Skywatcher NEQ6 SkyScan Pro eller iOptron IEQ45

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Montering, Skywatcher NEQ6 SkyScan Pro eller iOptron IEQ45

Post by Magnus Nyborg »

Hej,

Efter att min 16 år gamla 12" LX200 förra hösten utvecklade "runaway declination motor" så fick jag pausa mina planer att komma igång med astrofoto. Jag är dock nu på gång att inköpa Sky-Watcher 190mm Maksutov-Newton istället, ett lite mindre men betydligt mer passande teleskop (inklusive priset) för mina önskemål. Frågan är dock vilken montering jag skall gå för, då det finns 2 som verkar passa, med olika för och nackdelar. De alternativ jag kan se är

1. Sky-Watcher NEQ6 SkyScan Pro 11850:-
2. iOptron IEQ45 ekvatoriell montering 16750:-

Funktionerna tycker jag pekar mot IEQ45, medan priset pekar mot NEQ6, och när jag väger ihop funktion mot pris så verkar dessa två ungefär likvärdiga. Är det någon som har erfarenheter av endera, eller som kan tillföra ytterligare viktiga egenskaper för jämförelse, 'caveats' mm?

Jag avser använda kameran SXVR-H694C samt off-axis autoguider Lodestar för fotograferingen, samt guidning via MaxImDL eller möjligen PHD.

Med vänlig hälsning,
Magnus
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Montering, Skywatcher NEQ6 SkyScan Pro eller iOptron IEQ

Post by thanders »

Jag tycker snarare att du ska jämföra med Az-EQ6
http://www.teleskop-service.se/sv/monte ... -goto.html
Den har remdrift och inbyggda enkodrar. Jag har en NEQ6 Skyscan Pro, men skulle garanterat köpa en Az-EQ6 om jag köpte idag. Den har dessutom inga problem med latitudskruven som NEQ6 har.
Som framgår av en annan tråd håller jag just nu på att modifiera min NEQ6 till remdrift.
iOptron ser ju bra ut på pappret, men där har jag inga erfarenheter.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Montering, Skywatcher NEQ6 SkyScan Pro eller iOptron IEQ

Post by Jonas »

Det är en ny Ioptron på gång som verkar intressant:
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=11303
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Montering, Skywatcher NEQ6 SkyScan Pro eller iOptron IEQ

Post by Magnus Nyborg »

thanders wrote:Jag tycker snarare att du ska jämföra med Az-EQ6
http://www.teleskop-service.se/sv/monte ... -goto.html
Den har remdrift och inbyggda enkodrar. Jag har en NEQ6 Skyscan Pro, men skulle garanterat köpa en Az-EQ6 om jag köpte idag. Den har dessutom inga problem med latitudskruven som NEQ6 har.
Som framgår av en annan tråd håller jag just nu på att modifiera min NEQ6 till remdrift.
iOptron ser ju bra ut på pappret, men där har jag inga erfarenheter.

/Thomas
Tack Thomas,

Jag såg din tråd om moddning av NEQ6 för remdrift, och just detta var en av de faktorer som jag såg pekade till IEG45's fördel. Jag visste inte om att Az-EQ6 hade remdrift. Eftersom priset för Az-EQ6 är i princip samma som IEQ45, med samma fördel vad gäller remdrift (och därmed minskad backlash vid guidning och ökad jämnhet i drivning), men med flera potentiella fördelar listade med IEQ45 så är jag inte övertygad att Az-EQ6 är ett bättre alternativ överlag. Men IEQ45 kanske har nackdelar som inte riktigt kommer fram av den tekniska beskrivningen, så jag kommer inte göra en slutlig bedömning ännu.

När jag väl köper så hoppas jag kunna komma igång ganska omedelbart utan att behöva göra några manuella förbättringar av monteringen.

Med vänlig hälsning,
Magnus
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Montering, Skywatcher NEQ6 SkyScan Pro eller iOptron IEQ

Post by Magnus Nyborg »

Jonas wrote:Det är en ny Ioptron på gång som verkar intressant:
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=11303
Hej Jonas,

Kan vara intressant i framtiden, men det osäkra priset verkar eventuellt ligga utanför min nuvarande budget. Jag siktar på en fungerande julklapp :P

Med vänlig hälsning,
Magnus
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Montering, Skywatcher NEQ6 SkyScan Pro eller iOptron IEQ

Post by Jonas »

Jag är övertygad om att du tänker helt rätt-
Det är bättre att satsa på grejer som varit ute på marknaden några år, Precis som bilar ....
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Montering, Skywatcher NEQ6 SkyScan Pro eller iOptron IEQ

Post by perfrej »

45:an har fjäderbelastade snäckdrev, något som inte direkt talar till dess fördel. Olly Penrice har riktigt mycket dåligt att säga om den, saker som att den inte klarar särskilt stor last och far över hela himlen när lasten ökar, främst på grund av fjäderlösningen. Nä, AZEQ6 it is !
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Montering, Skywatcher NEQ6 SkyScan Pro eller iOptron IEQ

Post by Magnus Nyborg »

perfrej wrote:45:an har fjäderbelastade snäckdrev, något som inte direkt talar till dess fördel. Olly Penrice har riktigt mycket dåligt att säga om den, saker som att den inte klarar särskilt stor last och far över hela himlen när lasten ökar, främst på grund av fjäderlösningen. Nä, AZEQ6 it is !
Tack Per,

Det ser ut som om din bedömning är korrekt. Och även om det kan vara möjligt att modda bort problemet med för låg fjäderbelastning, så är det inte något som jag vill börja med direkt efter uppackning.

Det lutar nu klart mot AzEQ6.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Return to “Monteringar”