Max vikt för Heq5

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
luc antelme
Posts: 15
Joined: 2013-10-26 21:34:27
spamtest: JA

Max vikt för Heq5

Post by luc antelme »

Hej,
Jag är ny på forumet och dessutom fransk dvs hoppas att ni kommer att förstå vad jag säger och ber i föreväg alla mina ursäkt om språket går åt skogen. Då, Min fråga är : hur mycket vikt tål en Heq5 Pro vid astrofotografering? (Jag har en GSO 200/800 och en SW 80 mm) Jag har hört om 11-12 kg stämmer det?
Kul att snacka med er!
Luc
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Max vikt för Heq5

Post by Peter R »

Salut Luc et bienvenu à Astronet.

När du säger Heq5 är det "HEQ5 SkyScan Pro"?
Jag har kört min HEQ5 SkyScan Pro från 2005 med 12-14 kg och det har fungerat bra ett tag vid planet- och månfoto dvs ganska korta exponeringar.
Jag fick sätta på en extra 5kg motvikt för att kunna balansera teleskopet men det har varit känsligt med vindfånget för det är egentligen för mycket för detta stativ. Efter ett tag började motorena att hacka och slira som visar på överbelastning.
Så enligt mig ska du inte belasta mer än 8-10 kg och se till att du använder fett som klarar kylan annars belastas motorerna ännu mera.

/*Peter R
User avatar
luc antelme
Posts: 15
Joined: 2013-10-26 21:34:27
spamtest: JA

Re: Max vikt för Heq5

Post by luc antelme »

Salut à toi Peter,

Jo, det är en HEQ5 Pro som jag har haft bara några månader sedan. Jag har hört om fettet och kommer att lösa detta.
Min GSO väger 8,7 kg och guiden 2,5 Kg så blir hela 12kg max (inte 10) med kameran. Dessutom är allt kompakt dvs nära axeln och nästan ingen flektion (tror jag)

Jag testar och tack för infon!

Luc

Return to “Monteringar”