hjälp med GOTO

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

hjälp med GOTO

Post by Frost »

jag har haft min eq6 i någon månad nu och jag har försökt att polarinställa några gånger fast det spelar ingen roll hur jag gör det ändå så får jag samma problem, till exempel när jag ska göra en 2 star align så väljer jag vega fast när teleskopet letar sig dit så är den inte ens i närheten utav vega så jag letade efter objekten manuellt fast istället så får jag startrails om jag exponerar mer än 35 sek villket talar för en dålig polarinställning.
jag gör en lista på hur jag gör så kanske ni kan se felet
,ser till att monteringen är så rak som möjligt(jag har kalibrerat vattenpasset på monteringen så att den visar rätt)
,ställer in monteringen så att jag kan se polaris i polarscopet
,ställer monteringen så att ringen där polaris ska vara i är rakt ner vilket är 0 på ringen på monteringen
,ställer in tiden efter vad handkontrollen säger om polaris fast tycker att alla program visar olika( borde inte man ställa in på vad klockan är just då när klockan är 12 på natten så ska man väl ha ringen på 0.
,tar sedan monteringen till home position så att teleskopet pekar mot polen
,ser till att monteringen vet att home positionen är precis där (går in på kontrollen)
,sedan så försöker jag använda star align har prövar 1 och 2 star fast monteringen pekar helt fel håll, visserligen så kan jag slewa dit fast det är så långt så att det känns som att jag har gjort något fel från börgan.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: hjälp med GOTO

Post by Wolwerine »

Hej,

Hade samma pyssel med min EQ5 och jag hade inte monteringen i startposition då jag påbörjade star-align.
Allt pekade käpprätt åt skogen, nu får jag till det bättre och bättre men jag får fortfarande finjustera manuellt.
Antar att man får leva med det då man inte har en fast plats där monteringen kan lämnas.

/Nicklas
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: hjälp med GOTO

Post by Oortcloud »

Hej

Hur mycket fel "slewar" monteringen när du gör din star align? Om det blir jätte fel typ på andra sidan himlen eller ner i marken kan du ha slagit in dina koordinater fel. Hur bra hittar monteringen sen?

Din synscan talar om för dig hur länge sen polaris hade sin högsta position. (Då ringen skall vara längst ner i polsökaren) Om du ringen längst ner och skalan på 0 så vrider du bara monteringen så långt framåt som din synscan säger. Tänk på att välja rätt skala på din montering. Den ena är för södra halvklotet den andra för norra. Skywatcher har släppt olika versioner så det går ej att säga om det är den övre eller undre. Om du tänker att du följer stjärnorna en natt skall din skala gå frammåt. 1, 2, 3, 4 osv.

Jag tycker inte att synscan och ett program jag anv säger olika ang polaris. Minns ej vad programmet heter och jag är ej hemma nu men kan kolla i morgon. Polaris är inte alltid högst på himlen kl 24:00 så du skall inte ha ringen längst ner då. Skalan på ringen har inget med vad klockan är just där du är.

Martin
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: hjälp med GOTO

Post by Frost »

ok tack det där med ringen har jag undrat över länge, och jag har trippelkollat koordinaterna med 2 olika program både på mobil och dator program, så dom är inte fel, det jag kanske gör fel är när jag polarinställer eftersom att jag får star trails även om jag gör fel i star allign så borde jag inte få star trails om jag har polarinställt rätt.
jag har ställt in polarteleskopet så att objektet stannar i mitten hela tiden och inte drar iväg när jag snurrar monteringen, fast finns det inte också skruvar för att ställa in själva polarteleskopet för att det finns ungefär 5 skruvar ett steg ovanför dom tre skruvarna som du använder för att ställa in polarteleskopet och dom har jag vart på i tron om att det var dom som jag skulle använda för att ställa in polarteleskopet
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: hjälp med GOTO

Post by Oortcloud »

Snurrar du på monteringen och polaris ligger still så är polsökaren rätt i förhållande till monteringen.

Koordinaterna kan vara rätt men felinnmatade. Tror man först skriver in East och sen North.

Hur mycket fel kommer när du slewar? Jag får nog nästan alltid in den i sökaren. 9 X 50 sökare.

Du har rätt i att om polinställningen är rätt så så är den rätt och har inte så mycket med star align att göra.

Sen vet jag inte hur långa exponeringar du kan göra med denna montering egentligen. Några jätte startrails borde det inte bli men kanske lite. Du har väl startat trackingen....?

Martin
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: hjälp med GOTO

Post by Frost »

jepp monteringen är på fast jag kanske ska sätta tracing i solar rate det har jag inte prövat, koordinaterna är som sagt kollade flera gånger så dom är inte fel, en sak som jag såg nu dock är att medans objektet inte driftar när jag snurrar så gör hela bilden det, det är som att bilder wobblar lite gran fast det kanske inte spelar roll,
och om hur mycket den kommer fel så syns den inte i sökaren inte ens i närheten den är flera grader fel ungefär 35
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: hjälp med GOTO

Post by Oortcloud »

Frost wrote:en sak som jag såg nu dock är att medans objektet inte driftar när jag snurrar så gör hela bilden det, det är som att bilder wobblar lite gran fast det kanske inte spelar roll,
Nu vet jag inte vad du menar....

Tracking skall vara sideral och inte solar för övrigt.

Vad jag minns från när jag skaffade min montering var att den slewade kraftigt fel med. En sak var att jag inte hade home position inställt vid start. Sen har jag uppgraderat firmware ett par ggr. 3.35 tror jag är den senaste.

Möjliga felorsaker som jag kan se är:

Fel datum format. Skall vara mm/dd/yyyy
Glömt daylight saving yes
Fel tidszon. Skall vara +1
Koordinat inst. east och north. Inte west och eller south.
Du polinställer inte på polaris utan ngn. annan stjärna.
Konfel?

Du borde om du har senaste firmwareen kunna göra en Polar align efter du gjort en 2 eller 3 star alignment. Se punkt 11.3 i senaste manualen. Det kan ev hjälpa lite. Har inte testat så mycket.

Martin
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: hjälp med GOTO

Post by Frost »

jo nu såg jag det jag visste inte vad daylight saving var så då har jag ställt in 1 timme fel fast då så tror jag att det är fixat då så är det bara goto som jag måste klura ut.
tack försten Oortcloud din hjälp uppskattas väldigt mycket :good:
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: hjälp med GOTO

Post by Oortcloud »

Hej igen!

Lite summering av saker bara.

Jag använder följande program för att få ett hum om var polaris skall vara orienterad i polsökaren:

http://myastroimages.com/Polar_FinderSc ... ason_Dale/

Jag garanterar inte exaktheten men den visar inte så tokigt. När du polinställer så kan man i alla fall se om man hamnar på ungefär samma ställe.

Testa även http://www.takahashi-europe.com/support ... 1.5-en.htm

Jämför man dem båda blir det en liten skillnad, men inte mycket. Den sista verkar dock kräva uppkoppling. Jag har mailat dem för att få tillgång till "local mode" men inte fått något svar ännu.

Angående home position och polinställning med Skywatcher EQ6 och synscan rekommenderar jag denna video:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... wJ9O0lFnQs

Det kanske är lite för mycket basic för dig, jag vet inte, men det beskriver det väldigt bra. Blir du medlem på http://www.astronomyshed.co.uk/
så får du tillgång till massor av turorials från samme man och andra. Du får väl sålla och se vad som kan vara intressant för dig.



Martin
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: hjälp med GOTO

Post by gunnar »

User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: hjälp med GOTO

Post by VigdisVZ »

Gunnar har rätt, astronomyshed har flera bra videos som hjälpte mig, framför allt denna flerdels guide: http://www.youtube.com/watch?v=4fO6hyYtPwM

Jag övade hemma med denna video-series i vardagsrummet när jag lärde mig montera ihop monteringen, i fält gick det som smort sen.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: hjälp med GOTO

Post by gunnar »

gunnar wrote:Hej, följ denna guide.
http://www.youtube.com/watch?v=XwJ9O0lFnQs
Edit: Innan du börjar med polinställningen, sätt igång strömmen en gång på monteringen och gör en "park to home position". Monteringen går då till stegmotorernas home position "detta är viktigt", stäng sen av strömmen. Slå på strömmen igen (då får du rätt startläge) och nu gör du polinställningen enl. astronomyshed-länken, alla vridningar under polinställningen görs för hand genom att lossa friktionskopplingarna och vrida för hand. Kör inget med motorerna!!

När du är klar med polinställningen (du har fått in polstjärnan i den lilla cirkeln). Då vrider du teleskopet tillbaka till home position UTAN att använda handkontroll eller motorer, (motorerna står nämligen redan i home-position OM du parkerade dem så förra passet, det är bara huvudet på monteringen som pekar åt fanders nu sedan allt snurrandet med polteleskopet :) ) bara lossa friktionskopplingen och snurra huvudet/teleskopet tillbaka för hand till homeposition. För att få skaplig noggrann homeposition där kan man i förväg låta märka upp monteringen med ett finurligt litet färgstreck som markerar just homeposition-läget, dra åt friktionskopplingen igen. Efter detta är nu även TELESKOPET ställt i home position precis som elektronik och motorer. Nu gör du star align och det ska fungera!

Vid avslutat pass parkerar du sedan alltid teleskopet med kommandot park to homeposition. Då blir det rätt startläge på monteringen när du startar nästa observationspass, och har du inte flyttat monteringen mellan passen så behöver du inte polinställa vid nästa pass.

Med vänlig hälsning
Gunnar
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: hjälp med GOTO

Post by Frost »

tack för alla svar goto har jag klurat ut nu det misstaget jag gjorde var att jag inte skrev in rätt tid då jag trodde att det bara var viktigt för polariställningen så det kan jag nu, fast även om jag polarinställer bra så får jag fortfarande startrails jag kan göra 30 till 40 sekunders exponeringar ungefär fast efter det så går det inte, och det är inte i närheten utav tiden jag behöver för att fota Andromeda galaxen till exempel, jag försökte men fick inte bättre en suddig bild, fast jag tänker att kanske om jag har en bra polariställning så räcker det nog inte, för att få en längre exponeringstid så måste jag nog ha en guiderkamera.
en liten off topic fråga som kom fram inatt jag har fotat neptunus och det går fint jag får med månar och en blå yta fast alltid så blir det en vit del utav planeten vad jag än gör. och jag fotar med en systemkamera det blir aldrig en hel blå boll finns det någon lösning för det?
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: hjälp med GOTO

Post by VigdisVZ »

Du borde kunna få 2 minuters exponeringar utan guide. Bara att fortsätta klura på polinställning etc och se till att allt är balanserat som det ska.

Neptunus är ju jätteliten, jag tror inte systemkamera är rätt verktyg utan snarare en webkamera/planetkamera i filmläge och sen registax. Skulle vara kul att se vad du fångat dock.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: hjälp med GOTO

Post by Frost »

VigdisVZ wrote:Du borde kunna få 2 minuters exponeringar utan guide. Bara att fortsätta klura på polinställning etc och se till att allt är balanserat som det ska.

Neptunus är ju jätteliten, jag tror inte systemkamera är rätt verktyg utan snarare en webkamera/planetkamera i filmläge och sen registax. Skulle vara kul att se vad du fångat dock.
jo jag ska pröva lite andra alternativ fast när det är klart så ska jag ha en bild på både neptunus och uranus som nästan är så nära dom kan vara nu,

tack för svaren
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80

Return to “Monteringar”