Råd om montering - AZ-EQ6GT eller annan?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Råd om montering - AZ-EQ6GT eller annan?

Post by DavidS »

Hej alla glada och insatta prylnissar! Jag behöver snabbt orientera mig ang. lämpliga monteringar och uppskattar verkligen alla råd jag kan få.

Mitt "andrateleskop" är en TEC 140 APO som jag mest har använt för nöjestittande och för visningar (skolklasser o dylikt). Det har suttit på en Giro Alt-Az med trästativ som jag nu använder till mitt solteleskop.

Nu ska 140:an upp permanent till fjällstugan och användas för höstligt visuellt obsande, demo för nyfiken släkt o vänner och kanske lite "one shot"-foto med vanlig DSLR. Med ledtub, kamera etc kanske jag kommer upp i 12 kilo.

Huvudets och stativets vikt är inte så avgörande, grejorna ska bara bäras 10-15 meter (dock inget permanent observatorium, frugan tycker att ett räcker...).

Jag behöver alltså en allsidig montering som inte är för dyr, ska vara släpbar och hyfsat lättanvänd. Primärt för visuellt.

De monteringar jag funderar på är AZ-EQ6, vanliga EQ6, CGEM eller CGEM DX. Nåt dyrare vill jag inte ha i fjällen.

AZ-EQ6 verkar lockande för den verkar göra visuellt obsande bekvämt. Fast man får säkert skaffa stativförlängaren så inte tuben slår i stativbenen.

Några åsikter, alternativa lösningar? Jag har aldrig haft något från Sky-Watcher.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Råd om montering - AZ-EQ6GT eller annan?

Post by stoffe »

DavidS wrote: Huvudets och stativets vikt är inte så avgörande, grejorna ska bara bäras 10-15 meter (dock inget permanent observatorium, frugan tycker att ett räcker...).

AZ-EQ6 verkar lockande för den verkar göra visuellt obsande bekvämt. Fast man får säkert skaffa stativförlängaren så inte tuben slår i stativbenen.
En fast monterad pir skulle du haft uppe i fjällen, perfekt så slipper du skotta upp en yta och ställa upp stativet på. Dessutom slipper du förlängningen och du får en stabilare plattform där monteringen sitter på än ett stativ. Den vanliga EQ6an behöver modifieras med en klack för latitudskruvarna för våra breddgrader. En EQ6GT har en annan lösning och är att föredra om plånboken tillåter. Jag bor strax utanför Uppsala (nästan 60 graders latitud) och hade problem med min EQ6a att latitudskruven precis tog i ytterkanten på klacken och ännu längre norrut så blir problemet ännu värre. Lätt att den kröks och/eller förstör en del av klacken. Problemet för mig är nu löst som tur är.

Kika på mitt pirbygge här på astronet i fall du vill ha inspiration.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Råd om montering - AZ-EQ6GT eller annan?

Post by thanders »

Har en NEQ6, rekommenderar AZ-EQ6. Dels för att den har vinkelgivare och kommer ihåg sitt läge,
dels för problemet med latitudinställningen som stoffe nämner.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Råd om montering - AZ-EQ6GT eller annan?

Post by hansg »

Hej David,
Vi har en AZ-EQ6 i gamla kupolen i Åkesta, fungerar utmärkt, stablilare och säkrare gång än tidigare EQ-6,
just nu har vi en 120mm Refraktor på den, huvudet är moterat på en pier.
h-g
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Råd om montering - AZ-EQ6GT eller annan?

Post by AstroFriend »

Hej David!
Jag har en äldre EQ6 Pro. Jag valde den av två anledningar:

1.
Lågt pris och ganska bra prestanda.

2.
Den går att använda ihop med EQMOD, då slipper jag handkontrollen och kan koppla direkt till datorn. Tror dock du är ute efter att använda handkontrollen i första hand.

Är nöjd med den även om kugghjulen kommer i resonans vid snabbförflyttning, men det går ju att modifiera med remdrift till ex. om man vill.

Jag sliter nu med att få denna både mobil och hela systemet fjärrstyrd.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Råd om montering - AZ-EQ6GT eller annan?

Post by DavidS »

Tack för tipsen - då verkar jag vara på rätt spår med AZ-EQ6!

Obs-rapporter kommer så småningom...

/David
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Råd om montering - AZ-EQ6GT eller annan?

Post by stoffe »

AstroFriend wrote: Den går att använda ihop med EQMOD, då slipper jag handkontrollen och kan koppla direkt till datorn. Tror dock du är ute efter att använda handkontrollen i första hand.
Inga problem att använda EQMOD med AZ-EQ6GT, samma kabel som HEQ5 kan användas.
Så här gör du din egen EQMOD kabel i sann amatörastronomisk anda :)

http://eq-mod.sourceforge.net/eqdirect2.htm
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Råd om montering - AZ-EQ6GT eller annan?

Post by hansg »

Vad är fördelen med EQMOD?
, jag kör monteringen direkt via planetarieprogramet (Megastar, TheSky eller C2a) i PC:n via medföljande kabel

h-g
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Råd om montering - AZ-EQ6GT eller annan?

Post by AstroFriend »

Hej Hans!
Jag är nog lite utanför det ursprungliga syftet med tråden mu.

Jag ser det som en stor fördel att slippa handkontrollen, det är ju en extra enhet som kan krångla och dessutom måste man med att ställa in tiden och annat vid varje uppstart. Är ju inte så lämpligt om man skall fjärrstyra montering och annat.

Här är en beskrivning:
http://eq-mod.sourceforge.net/tutindex.html

Jag använder Cartes du Ciel och PHD för att få dithering funktion via autoguidningen. Men det kanske går med EQMOD via handkontrollen också, har inte prövat det i den konfigureringen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Råd om montering - AZ-EQ6GT eller annan?

Post by DavidS »

Tack för hjälpen - nu är en AZ-EQ6GT beställd! Kommer att se stiligt ut med TEC140 och Tak FS-60C som ledtub!

EDIT 1/8: Biffig! Packade upp den idag. Det mesta verka intuitivt. Jag hade förväntat mig en obegriplig "kinesisk" manual men det mesta verkar enkelt. Finishen är också bättre än väntat. Hoppas det klarnar upp i kväll...

Return to “Monteringar”