Monering - Vad skall man köpa?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Monering - Vad skall man köpa?

Post by GAIS »

Hoppas någon av er varit ute i köpdjungeln av monteringar.
Läste i sista sekunden Skafars kaffekvarnserfarenhet av den monteringen (Vixen) som jag mer eller mindre redan köpt...

Då är frågan, vad skall man köpa i prisklassen 15-25k?
Självklart vill jag ha en eq montering och den skall användas för fotografering.
GoTo etc är en självklarhet, den skall kunna transporteras... och dessutom är jag väldigt förtjust i Vixens starbook.

Vad tror ni om HEQ5, EQ6, Vixen, Celestron, Losmandy... eller skall man satsa på en permanent pir i trädgården istället.
Polinställning är ju alltid lika kul...

All input av värde för mig.

P.S Skall bli kul att sätta spättet i min CPC800. Att ta bort tuben och sätta på en skena verkar vara enkelt. Men man sabbar nog för all framtid monteringen då tuben och "forken" är hårt integreade. Kanske sälja klabbet istället? D.S
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by mattias2 »

Jag tror du ska räkna bort HEQ5 till förmån för EQ6 då den förra är en mindre variant av EQ6. Av döma av det jag läst och hört om EQ6 är det mycket montering för pengarna. De andra monteringarna kan jag inte uttala mig om.
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by Starsoft »

Jag har använt EQ6 ett tag nu och jag kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd med den. Den har varit i stort set problemfri trots att mina prylar väger 20 kg vilket är lite mer än vad tillverkaren rekomenderar. Den är enkel att använda, stabil, har små glapp och har ett måttligt periodiskt fel som kan kompenseras med PEC om man vill köra oguidat. Jag är faktiskt så nöjd med den så jag har köpt en till som jag ska använda i mitt robot-obs.

Så jag tror att man måste upp i riktigt mycket pengar för att få något som är bättre, att köpa en montering för 25 000 som har t.ex. ett periodiskt fel som är 10 bågsekunder i stället för 15 är nog dåligt använda astropengar eftersom man ändå måste guida. Skillnaden i kvalitet mellan olika ex. är nog också stor även från "fina" tillverkare när det gäller periodiskt fel, så det går säkert att köpa en montering som kostar dubbelt så mycket som sedan kan visa sig vara sämre än EQ6 i det avseendet, och eftersom ingen tillverkare i mellanprisklassen garanterar något så lär man få besvärligt att byta ut den.

Vixen starbook kanske är kul men jag tror att de dedikerade handenheterna man kan köpa från Meade eller Celestron är ännu roligare att använda.

Det finns dessutom en ny EQ6 (NEQ6 ?) som lär vara ännu något kraftigare som jag inte har sett, men jag tror att rymdbutiken skickar med sådana till deras 12" skywatcher newton, så om det går att köpa sådana lösa kanske det kan vara intressant. Om du dessutom funderar på att byta tub så tycker jag att ett skywatcher 8 - 12" newtonpaket på EQ6 måste vara värt att titta på.

Om du ska syssla med foto så fördubblar du sannolikt både kvalitet och mängd bilder om du skaffar en pir, jag tröttnade snabbt på att stå ute i kylan och poljustera en halvtimme varje gång jag skulle fota, då var jag redan stelfrusen när det var dags att försöka att hitta en stjärna til guidern och det hela blev ganska tröttsamt.

När jag handlat prylar genom åren har jag märkt att astroprylar har en hög skräpfaktor, detta verkar gälla även "fina" märken, men trots det så vågar jag rekommendera en EQ6 för 12 000 kr. Pengarna som blir över upp till produkterna som kommer sedan är förmodligen mycket bättre använda på annat sätt.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by GAIS »

Redan en massa bra input - kul.

Pir är något som jag funderat skarpt på som sommarprojekt i trädgården.
Jag är döless på polinställning (betänkt jag har en Celestron CPC800 på wedge...).
Har ni någon bra länk till pirbyggen (bygga en själv eller köpa en färdig...)
Till starsoft: Har du din pir i ett "observatorium"? - om inte hur väderskyddar du grejerna?. Att plocka in wedgen/monteringen efter användning är ju inte kanske så smart, eller?

Men faktum kvarstår att jag vill ha något att ta med mig ut i de mörka skogarna.
Fattar jag rätt att ni anser EQ6 spelar i en annan liga än t.ex. Vixen Sphinx i avseende periodiskt fel och stabilitet ?

All input mottages med öppna armar?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by Robert »

EQ6 verkar vara en bra prisvärd montering i prisklassen under 20 000.

Eftersom jag antar att du skall fotografera med monteringen så skall man npog undvika Vixen. Dels med mickes erfaenheter men en montering där man aldrig ser (eller i alla fall ytterst sällan) ser någon som har fotograferat med är inget gott tecken. JAg kan inte på rak arm komma på att jag har sett någon bra bild tragen med Vixenmontering då man har tittat runt på olika hemsidor och forum.

Finns en annan faktor att väga in med och det är andrahnadsvärdet. Jag tror att man tapper mer pengar på en Vixen än EQ6.

Losmandy G11 är bra men då kommer du upp en hel del över din önskade budget :)

Ikväll verkar det bli klart så jag äntligen kan ägna mig åt poilinställning igen.....


PS Nån klar kväll utan måne kanske vi kan ta en fotoomgång i Stora Mellby Mattias och då har vi en värmestuga att sitta i med.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by Starsoft »

Fattar jag rätt att ni anser EQ6 spelar i en annan liga än t.ex. Vixen Sphinx i avseende periodiskt fel och stabilitet ?
Jag menar nog tvärtom, skillnaden är så liten att det inte kan vara motiverat med den mycket stora prisskillnaden. Det finns dåligt med data om sphinx på nätet men det jag har hittat tyder på att periodiska felet är i samma region som för EQ6.

Men viktigast är kanske Roberts kommentar, man ska aldrig köpa astroprylar utan bra referenser, det finns alldeles för mycket skräp på marknaden, dyrt skräp dessutom.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by Starsoft »

Här är ett exempel på en säregen montering som kostar 50 000kr, går den alls att använda till astrofoto? Vem vill betala så mycket för en montering sm bara fungerar visuellt?

Den påstås i och för sig tala om hur lång exponeringstid man kan ha utan att drabbas av fältrotation, hur lång tid kan det röra sig om? 10 Sekunder?

Är det bra och seriös marknadsföring det handlar om?

http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=tts160&cat=730
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by GAIS »

Först vill jag vill tack er för er input, utan den hade jag varit en sannolikt bedrövad sphinx ägare.

Så, nu har man skaffat en HEQ5 pro.
Det blev den pga av vikten (alltså ej EQ6) då jag fotar generellt med små glasbitar så blir det nog bra.

Har bara testat den snabbt, fick inte till GoTo ngt vidare, men det beror väl på min dåliga polar alignment.
Men vad tyst den är! - detta blir spännande...

Nämen vad ser jag utanför fönstret? - är det inte moln.
Ja nu tar det väl ngra veckor innan man kan använda grejerna... typiskt
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by Bengt »

Angående den danska monteringen. Tror nog visst den går att fotografera med .Träffa faktiskt uppfinnaren av den för något år sedan i danmark . Trevlig kille som jag bara genom att titta på denna montering rent visuellt tyckte det såg ut att vara en välbyggd mkt fiffig montering som verkar vara smidig , såg ut att kunna kunde bära mkt och verkade tämligen exakt . Ska man fotografera med den så är det dock wedge som gäller.

Priset är dock rätt mastigt kan jag hålla med om.

Bengt
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by JohanH »

Jag tror du blir nöjd med din HEQ5 Pro. Jag har haft EQ6 Pro under några år och är väldigt nöjd med den. Enda problemet är att den är lite känslig för kyla, men det har blivit bättre efter byte av fett. Är man noga med polinställning och gör en 3-star align så tycker jag GoTo:n funkar utmärkt. Sen finns det ju port för autoguidning också vilket jag alltid använder när jag fotar.

Var dock aktsam att inte tappa handkontrollen! Det gjorde jag inatt, och nu funkar den inte längre...

/Johan
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by GAIS »

Johan, när du fotar (t.ex max 3min exponering).
Räker det med polsökaren eller tycker du man skall köra dirft metoden?

Jag antar du har PEC tränat - att göra det med autoguidning är väl att föredra?

Beträffande autoguidningen - använden nu auto guide porten eller kan man köra ASCOM direkt vi RS232 till handkontrollen (som på en Celestron CPC t.ex.)?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by Starsoft »

Ska man fotografera med den så är det dock wedge som gäller
Problemet är just att det inte går att montera dit en wedge och säljarens trevlighet lär inte hjälpa ett dugg för att lösa det problemet. Det jag retar mig på främst är att i säljtugget så suddar man förbi problematiken med fältrotation vid foto genom att säga att monteringen varnar vid för lång exponeringstid, och avser därmed att påskina att det går bra att fotografera. Bortsett från den fundamentala missen ser den som Bengt säger riktigt trevlig ut för övrigt men är som sagt larvigt dyr för en rent visuell montering.


gör en 3-star align så tycker jag GoTo:n funkar utmärkt
Håller med dig att jag tycker EQ6 goto fungerar bra, men värt att notera för monteringsköpare är att när man i tester jämför GOTO egenskaper mellan olika monteringar så brukar man inte beröra problemet med flex. Det är så att "alla" monteringar har en nogranhet i elektroniken på i storleksordningen mindre än en bågsekund, och även billigare monteringar har stegmotorer som genom sin konstruktion garanterar att drivningen går till rätt position när man har valt ett objekt. Det som gör att objekten inte hamnar mitt i sökaren beror på glapp i snäckväxlar, dålig poljustering och flex. Glappet i växlarna är normalt obetydligt, poljusteringen är upp till användaren men flexet i stativ och tub är den stora boven som kan ge riktningsfel som uppgår till grader. I viss mån kan programvaran kompensera för flex och dålig poljustering om man gör 3-star allign men det är nog svårt att få något vettigt resultat genom att mäta bara 3 olika vinklar. Så när man jämför GOTO mellan olika monteringar så är det nog hastigheten och användarvänligheten som är det viktiga. Möjligen finns det svindyra monteringar som genom mätning av ytteligare vinklar kan modellera flexet matematiskt för att uppnå bättre precision, men sådana monteringar är definitivt utanför min ekonomiska räckvidd :D


En liten negativ sak om EQ6 som jag glömde att nämna tidigare är att handkontrollen inte tål kyla så bra, den tröttnar redan vid kanske 5 minus även om den är påslagen om den får ligga fritt. Gäller det här bara min handkontroll eller har andra upplevt samma sak?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by Starsoft »

Beträffande autoguidningen - använden nu auto guide porten eller kan man köra ASCOM direkt vi RS232 till handkontrollen (som på en Celestron CPC t.ex.)?
De kommandon som finns tillgängliga för EQ6 via RS 232 porten på handenheten orginal är lite begränsade men jag tror att det går att köra med ASCOM på det sättet, EQ6 har celestron protokoll i så fall. Det är så här jag kör idag men då från en egenutvecklad guideprogramvara utan att använda ASCOM.

Men det finns möjlighet att köra utan handkontroll direkt från PC om man skaffar en kabel som omvandlar spänningsnivåerna mellan PC och EQ6.

http://www.store.shoestringastronomy.co ... cts_eq.htm

OBS jag har inte provat det här själv men det verkar klara betydligt mer än vad som går att göra orginal, man slipper också problemen med handenheten om man nu i alla fall måste ha en dator för autoguidning. Min handenhet har en tendens att frysa ihjäl, så det här är en lösning jag har funderat på.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by Peter R »

Jag har sedan några år en HEQ5-Pro och är överlag väldigt nöjd. Jag har aldrig PEC tränat den eftersom Stockholmshimmeln sällan har tillåtit exponeringar på mer än någon minut på grund av ljus- och luftföroreningar.
Om jag ska ta upp konstigheterna som jag har stött på så är här några exempel:

- När man gjör en 1- 2- eller 3-stjärnsuppställning så är ibland listan på stjärnor man kan välja lite märklig. Ibland föreslår den relativt ljussvaga stjärnor långt ner på horizonten, eller som är tämligen okända men skippar ljusstarka välplacerade sådana!
- Det har hänt att jag har fått sämst precision när jag har gjort en nogrann polinställning och valt 3 stjärnor och i stället fått bättre resultat på 1 stjärna, framför allt i dess närområde!
- Även när jag har lyckats med inställningen och den kan pricka ljussvaga kometer eller galaxer så kan den missa månen och planeterna med flera grader om man använder "goto"-funktionen från handkontrollen. Den verkar totalt felprogramerad men jag har aldrig lyckats få detta bekräftat av någon annan användare. Det verkar vara väldigt få som är intresserade av månen och planeterna.
- Handkontrollen har vid några tillfällen fått spader och visat en massa konstiga tecken. Har funkat bättre sedan jag fick en ny handkontroll. Displayen verkar bli slöare vid kyla men har aldrig lagt av, även när den har varit totalt nerisad.

Bäst följe har jag fått när motorerna får jobba med lite belastning, dvs att jag lägger på lite mera motvikt efter att ha hittat jämviktsläget. Annars kan den lätt slira (backlash?).

Jag har vid några få tillfällen kört den från datorn (Mac) med "Starry Night Pro" och det fungerar ok men Celestron protokollet är väldigt mycket mera begränsat än Meade LX200 eller ETX där man kan finjustera teleskopet på ett helt annat sätt.

/*Peter R
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Monering - Vad skall man köpa?

Post by Starsoft »

Jag har provat PEC och det fungerade bra tillsammans med ett 300mm objektiv, men det är inte bra nog för t.ex. 1000mm och exponeringar på minuter, då krävs nog guidning.

Det här med stjärnorna när man allignar EQ6 har jag också blivit lite irriterad på, det blir ännu mera besvärligt om man som jag inte känner igen namnen på alla stjärnorna och vet var dom finns. Jag har sökt på nätet efter någon som gjort en enkel stjärnkarta över de stjärnor som används men inte hittat något bra så jag kanske ska ta och göra en sådan själv. Ett inplastat A4 vore en stor hjälp för mig så att jag slapp använda datorn för att hitta var stjärnan som föreslås finns någonstans, några har jag lärt mig men jag allignar för sällan för att lära mig allihopa.

Kan var att min handkontroll är extra köldkänslig, tycker det är lite underligt att den lägger av fast den är påslagen fast det bara är typ -5 ute.

Att det fungerar bättre med obalans än med perfekt balans upplever jag också, det är stor skillnad. Vid perfekt balans ser jag direkt på grafen över guidefelet att något inte stämmer. Orsaken tror jag är att kuggarna i drivningen slår fram och tillbaka om det inte finns en lagom belastning som ser till att kuggarna ligger stilla på samma sida om glappet.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb