ström till en eq6

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ström till en eq6

Post by AstroFriend »

Hej Frost!
När du skriver att batteriet är på ca 5 ampere, menar du kanske 5Ah (amper timmar)? Om det är ett startbatteri brukar de ligga på mellan 5 till 20Ah. Ström kan de däremot lämna i överflöd för denna tillämpning. Bra om det finns en säkring som en annan skrev här. Om det är så att ditt (start) batteri har kapaciteten 5Ah kommer det kanske bli lite problem att få det räcka en hel natt i kyla. Speciellt om du skall driva mer saker än monteringen på det batteriet. Men det är helt ok att testa med, du ser ju på monteringens lysdiod när den börjar blinka och batteriet behöver laddas.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: ström till en eq6

Post by thanders »

Man vill ju inte vara övertydlig, men ett vanligt bilbatteri är på 40-60Ah (Amperetimmar). Det betyder att man kan ta ut 2A under 20-30 timmar ur ett fulladdat batteri. Ett fulladdat batteri har en polspänning på ungefär 12,7V utan belastning. Ett helt tomt ungefär 10,5V utan belastning. Vid laddning blir spänningen normalt högst 14,4V och sedan börjar batteriet "koka" d.v.s. det bildas vätgas. Vätgsas+syrgas=knallgas!! God ventilation annars kan det i värsta fall smälla rejält.
Ovanstående gäller vanliga öppna blybatterier. Det finns varianter som avviker.

Ha inte monteringen ansluten till batteriet under laddning! Då är det aldrig någon fara för fel spänning.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: ström till en eq6

Post by Frost »

ok tack för hjälpen
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: ström till en eq6

Post by thanders »

Sen har vi det här med temperaturen. Batterier ger energi genom kemiska reaktioner. Vid låga temperaturer går kemiska reaktioner långsammare. Det betyder att batteriets kapacitet (i Ah) minskar i kyla. Vid -18 grader är kapaciteten bara hälften av vad den är vid +25 grader.
Det är också viktigt att tänka på frysrisken. Ett fulladdat batteri fryser vid -68 grader, ett urladdat vid -7 grader.

Förvara alltid batteriet fulladdat och gärna svalt. Ett urladdat batteri förstörs relativt snabbt genom s.k. sulfatering om det får stå.

Ett batteri bör alltid laddas i rumstemperatur.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: ström till en eq6

Post by gunnar »

thanders wrote:Sen har vi det här med temperaturen. Batterier ger energi genom kemiska reaktioner. Vid låga temperaturer går kemiska reaktioner långsammare. Det betyder att batteriets kapacitet (i Ah) minskar i kyla. Vid -18 grader är kapaciteten bara hälften av vad den är vid +25 grader.
Det är också viktigt att tänka på frysrisken. Ett fulladdat batteri fryser vid -68 grader, ett urladdat vid -7 grader.

Förvara alltid batteriet fulladdat och gärna svalt. Ett urladdat batteri förstörs relativt snabbt genom s.k. sulfatering om det får stå.

Ett batteri bör alltid laddas i rumstemperatur.

/Thomas
Bra tänk och viktigt med temperaturen där som Thomas skriver. Man kan bygga sin egen batterilåda av en kylväska om man vill bygga en egen. Jag har byggt min av den mindre blå kylväskan från Biltema, enda nackdelen är att bärhandtaget är väl klent att bära batterivikt med så man får vara försiktig och inte bära så högt över marken.. ska fixa ett bättre handtag till hösten. I kylväskan har jag ställt ett batteri på 35Ah och satt en säkringshållare samt monterat 4 st strömuttag i locket+en strömbrytare för på/av. Man kan säkra upp uttagen olika också för dom behov som man har. Jag använder en säkringsplats till huvudsäkring, huvudsäkringen är bra om den sitter nära batterianslutningen och ska sitta före dom andra säkringarna. Batterilådan håller emot bister vinterkyla riktigt bra och batteriet blir inte så nedkylt, den är även tät mot väta så det går bra att ställa den i vilken sörja som helst i princip, tex djup snö kan man trycka ner den i så den står riktigt stadigt. Kapaciteten räckte att driva två st kameror+två värmeband+Neq6-monteringen nästan en hel natt. Det var innan jag skaffade mer strömkrävande kamera.

Med vänlig hälsning Gunnar
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: ström till en eq6

Post by Corpze »

Vi hade även en annan tråd där vi tipsade om olika "powertanks" eller snarare starthjälp med inbygda uttag samt ljus etc. Men jag är nog inne på att köpa en verktygslåda och montera ett batteri i den och skruva dit lite olika uttag, vanligt 12v med ciggplugg, ett 12v med någon säkrare typ av kontakt samt 5v uttag (och snabbuttaget för CTEK-laddare), men frågan är vilket batteri man skall ha som klarar djupurladdningar? fritidsbatteri?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ström till en eq6

Post by AstroFriend »

Jag har idag ett startbatteri (starthjälp) som jag skrev om tidigare, det är på 17Ah. Overkill om det bara är monteringen som skall strömförsörjas. Men jag har lite svårt att få det räcka med de andra tillbehören, och framförallt för det som skall komma i framtiden. Speciellt datorn blir antagligen en stor strömslukare, kanske löser det med två separata batterier, bilens batteri vågar man ju inte använda.

Min plan är att försänka ett bilbatteri i den vagn jag byggt för att ha montering och teleskop på. Bygger inte in det i en sluten låda utan mer en låda öppen upptill så batteriet blir lätt att lyfta ur och inte tar mer utrymmer än nödvändigt (inga öppna batterier i sluten låda! Explosionsrisk) . Dock skall jag ha färdiga spänningsutttag, spänningsregulatorer och annan elektronik i någon sorts låda. Mitt bilbatteri blir ett slutet (men det finns en ventil för att släppa ut gaser vid övertryck) dock ej tippbart (max 45 graders lutning) batteri på 45Ah, praktiskt nog samma som jag har i bilen.

Alla de starthjälpbatterier jag monterat isär har haft typ vanliga motorcykelbatterier, de är i regel av geltyp och kan därmed i regel monteras i valfri postion/vinkel. Vore egentligen bäst men de blir väldigt dyra när de är på över 20Ah. Som det skrivits här får man ju överdimensionera rätt rejält i vårt kalla klimat och man skall inte djupurladda batteriet heller då batteriet förstörs.

Ex. ett batteri på 50Ah, mäts i regel vid temperaturen +25 grader C. Batteritillverkarna brukar ange att kapaciteten minskar ca 1% per grad under 25. Alltså unger 50% som skrevs om här tidigare, tyvärr så för "normala" bilbatterier skall man inte ladda ur mer än 60% om man vill ha vettig livslängd på batteriet, nu har vi alltså bara 30% kvar av det som står angivet på batteriet och det är på ett nytt batteri, gammalt batteri tappar mycket i kapacitet. Fritidsbatterier som du skriver är mer tåliga mot djupurladdningar, men generellt tror jag att det inte är nyttigt att ta ut mer än 80% även på dessa batterier.

Blybatterier trots sin primitiva konstruktion är nog ändå lämpligast då de hanterar kyla någorlunda acceptabelt.

Det här gällde ju nu mobila lösningar som jag delvis är beroende av. Har man tillgång till elnätet så blir det ju betydligt enklare, antingen har man inget batteri alls eller så har man ett mindre batteri som backup (UPS) för kortare strömavbrott med underhållsladdning på. Jag föredrar det senare fallet här med batteribackup.

Andra lösningar:
Timelapsefotografer som bara skall försörja DSLR kameran, i regel 8 volt brukar köpa Litiumjon batterier till videokameror, här är ett tips: http://theamusing.com/photography/power ... timescapes . Men Litiumbatterier är inte så bra i kyla.

Jag har ju bara en EQ6:a med tillbehör att bekymra mig för, men för riktigt stora mobila lösningar?
Bensin/dieselgenerator, bränsleceller, NiHD. Är ju inte kul med avgaser och dyrt, möjligen om man har riktigt stora saker typ astrosläpvagn eller atrohusbil med mycket elektronik som skall strömförsörjas, någon som sett något sådant i Sverige?

Bifogar en bild på min grovhuggna anspråkslösa astrovagn, i hålet skall bilbatteriet stå, letar nu lämpliga hjul och axel. Blir det bra blir det något i aluminium i framtiden om jag inte hinner lösa det med ett fast fjärrstyrt observatorium. Jag har tagit bort guidetuben för att spara plats o vikt, skall ersättas med off-axis guider.

/Lars
Attachments
astrovagn för lägenhetsboende
astrovagn för lägenhetsboende
IMG_0127 small.jpg (127.39 KiB) Viewed 4495 times
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: ström till en eq6

Post by thanders »

Corpze wrote:, men frågan är vilket batteri man skall ha som klarar djupurladdningar? fritidsbatteri?
Ett fritidsbatteri är att föredra, eftersom de är konstruerade för urladdning under längre tid. Startbatterier är konstruerade för att ge hög ström (>200A) under kort tid. Detta innebär att de har lite olika kemi.

Rent praktiskt är det kanske viktigare att se till kapacitet och vikt. Slutna batterier är också att fördra så att man förhindrar spill med svavelsyra som är starkt frätande.

Är priset avgörande köper man ett vanligt fritidsbatteri. Sedan finns det en uppsjö av olika batterityper som är bättre, men också dyrare. Själv skulle jag nog satsa på ett slutet AGM-batteri typ Exide dual AGM.
Just nu har jag ett slutet 14Ah MC- mopedbatteri från Clas Ohlson, men har kommit på att det är för litet för min utrustning.

Litiumjonbatterier är annars "state of the art" om man har råd.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: ström till en eq6

Post by stoffe »

Jag brukar köra min EQ6a med tung last på en 1A 12V nätdel och det verkar fungera utmärkt, nätdelen blir inte ens varm. Jag har däremot aldrig kört den i fält då jag brukar använda mig av en ATX nätdel som jag även lastar på en hel del annat på. ATX nätdelar kan man få i princip gratis från någon skrotad dator, en gammal AT nätdel fungerar lika bra det.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.