Synscan 3.32 officiell release

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Synscan 3.32 officiell release

Post by Lekis »

Vill bara uppmärksamma er på att det nu har släppts en officiell version 3.32 av programvaran till Synscan handkontroll. Det finns också en ny handbok för nedladdning.

http://www.skywatcher.com/swtinc/news.php?id=29

Hälsningar
Kåre
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Synscan 3.32 officiell release

Post by gunnar »

Hej Kåre.
Satt just och undrade över detta om det hade kommit en officiell version eller om det var beta på den fortfarande! Jag kör med gamla versionen ännu men vet att stoffe har kört igång med den nya för ett tag sedan.

Kommer du till klubbstugan i kväll? Jag kommer dit och tar en fika, ev. monterar jag och "Hogis" en klack också!

Gunnar
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Synscan 3.32 officiell release

Post by stoffe »

Jag provade nya mjukvaran igårkväll. Så här står det i manualen
Display Polaris Position
This step applies to an equatorial mount only. It tells the orientation of the Polaris in the
polar-scope’s FOV of an equatorial mount.
The LCD screen will display “Polaris Position in P.Scope = HH:MM”. When using a polar-scope to do the polar alignment, user can imagine the large circle in the FOV of a polar-scope as a clock’s face with 12:00 at the top, and put the Polaris at the “HH:MM” position of the large circle.
Press ENTER to confirm and proceed to the next step. Press ESC to return to the previous step.
Fråga 1, I mitt fall så stod Polaris position in P.Scope på 5 timmar, då ställde jag övre gradskalan som förövrigt är noll när polaris är kl 6 och det såg ut som polariscirkeln stod kl 5 men då stämde inte stjärnbilderna cassiopeja och stora björns posistion. Har jag gjort fel? Jag tyckte inte jag lyckades så bra med polinställningen som jag först trodde att jag gjorde. Det drog in moln så jag hann inte testa hur pass bra teleskopet pekade rätt heller.

Fråga nr 2, hur ställer man in mount limits i antingen EQ-MOD eller i handkontrollen så inte teleskopet slår i stativbenen? Jag har ett 1,7 meter långt teleskop monterat på min EQ6a.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Monteringar”