Motor till dobsonmontering?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by wilt »

Ett annat tips: dokumentera dina obsar. Skaffa en observationsdagbok där du noterar basfakta om kvällens förhållanden, vilka objekt du såg och inte såg, hur de såg ut vid olika förstoring, instrumentrelaterade problem du råkar ut för och så vidare.

Sådan dokumentering av vad och hur man observerar är en god inskolning i observerandets hantverk. Att notera vad man ser - och att ge sig tid till att obsa en längre tid på objekten - är ett bra sätt att skärpa seendet. Om du väljer att göra det i form av att teckna av vad du ser av olika objekt kan jag tipsa om Johans mycket läsvärda guide till astronomisk teckningskonst; den är nyligen utgiven som nr 1 i SAAFs serie Fokus.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Starfish »

Tack för dagens lektion Johan, känns som jag börjat lära mig lite mer iaf istället för 1 steg framåt 2 steg bak :P Jag är väldigt fascinerad av kartorna jag fick utskrivet idag, tyvärr så är inte vädret lämpligt idag så man kan ut o testa fast du har också lärt mig att man ska ha tålamod och ta det lugnt så sitter inne under nattlampan & studerar kartorna och lär mig alla symboler :D fantastiskt detaljrik är den!

Tack Gustav, jag har inte inte lärt mig riktigt att hitta bland stjärnbilderna, men jag får väldigt mycket hjälp av er här på forumet att stegvis lära mig :) Jag ska testa olika metoder och se vilken som passar mig bäst, känns som jag kommer leta upp den starkaste stjärnan i sökaren för att sedan navigera mig via mitt WA 42mm i okularet tills jag är på rätt punkt för att sedan gå ner till 14mm. Ska även testa att stjärnhoppa med 42an då denna ger en stor bred bild av himlen osv, tror det som kommer ta imot mest är att jag har svårt för upp och ner bilden, men men patience is key! :)
Tack för den kartan också, gillade att man såg bilden lite längre ifrån och lite mindre magnitud, då jag knappt än sålänge hittar mag 7 saker passar den nog också bra för min träning till stjärnhimmeln :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Starfish »

Väldigt bra tips, det ska jag göra menar du då även att dokumentera grader ute, luftfuktighet osv? Vilka faktorer är bäst att dokumentera? Tack :)
wilt wrote:Sådan dokumentering av vad och hur man observerar är en god inskolning i observerandets hantverk. Att notera vad man ser - och att ge sig tid till att obsa en längre tid på objekten - är ett bra sätt att skärpa seendet. Om du väljer att göra det i form av att teckna av vad du ser av olika objekt kan jag tipsa om Johans mycket läsvärda guide till astronomisk teckningskonst; den är nyligen utgiven som nr 1 i SAAFs serie Fokus.
Hur hittar jag denna guiden??
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by wilt »

Himlen kan vara väldigt olika från kväll till kväll - vissa kvällar är genomskinligheten/transparensen bättre än andra kvällar, som kan ha dis eller något som gör att man helt enkelt inte ser så mycket. Det kan vara bra att notera, plus om det finns en måne upp som stör.

Skriv lite om varje objekt du observerat: hur det gick att hitta det, hur du stjärnhoppade fram till det, vad du såg vid olika förstoring (är det bara en suddig fläck, eller finns det en synlig form och struktur på objektet) osv. Och prova gärna på att teckna det du ser.

Jag har fått för mig att du är mest intresserad av djuprymdsobjekt, men ta även tillfället i akt att obsa andra grejer. Jupiter, tex, är ett mycket tacksamt objekt - den är förstås lättfunnen, och man ser bra med detaljer på den och om luften är stilla kan man öka förstoringen ganska mycket och se mer och mer. Jupiter ligger väldigt bra till nu i vinter. Vad gäller Jupiter och andra planeter kan det dessutom vara värt att pröva att obsa även om det är dis i luften. Halvdisigt väder kan ibland bjuda på väldigt stabil luft, däremot är transparensen urkass en sådan kväll, så du ser inget på djuprymdsobjekt. Och månen är ett tacksamt och alltid föränderligt objekt där det är möjligt att gå på med riktigt hög förstoring.

För månen och Jupiter är nog för övrigt ditt 14 mm okular inte helt optimalt, det kan vara bra att skaffa ett mer högförstorande. Hur Baader och andra zoomokular funkar vet jag inte, har aldrig använt ett sådant.

Johans guide tror jag man kan beställa från SAAF.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by wilt »

En typ av objekt jag glömde nämna är förstås kometer. Just nu finns det ingen stark komet på himlen, men det kan ändras snabbt. Det upptäcks nya kometer mest hela tiden, en del blir lika ljusa som de ljusaste djuprymdsobjekten.

Och skriv gärna och berätta om några av dina obsar här på Astronet!

Vilka djuprymdsobjekt hade du förresten tänkt börja med? Några klassiker är Orionnebulosan M42, Andromedagalaxen M31, har du en bra norrhorisont (nu i vinter) finns det flera ljusa galaxer nära Karlavagnen (M81, M82, M51). Öppna stjärnhopar: börja med Dubbelhopen i Perseus, den är grymt snygg i min 20 cm Newton med 25 mm Plössl ockular och är förmodligen ännu snyggare i ditt 40 mm okular. Till våren har du ett amtal klotformiga stjärnhopar som är tacksamma objekt: M13, M92, M56, och nu (tidigt på kvällen) M15. Ett av mina favoritobjekt är den planetariska nebulosan M57 i Lyrans stjärnbild, den är grymt snygg, även för en observatör som, i likhet med mig, obsar inne från stan. I samma typ av objekt: spana även in den planetariska nebulosan M27 (men det är mer ett objekt för sommarhalvåret).

Sen har du variabla stjärnor: man observerar en stjärna och ser hur den kväll efter kväll förändrar sin ljusstyrka. De finns i en massa olika typer med helt olika beteende. Bara som ett exempel:
t cep.png
t cep.png (12.1 KiB) Viewed 2947 times
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Motor till dobsonmontering?

Post by Starfish »

wilt wrote:Jag har fått för mig att du är mest intresserad av djuprymdsobjekt
Daaamn right! :D
wilt wrote: Himlen kan vara väldigt olika från kväll till kväll - vissa kvällar är genomskinligheten/transparensen bättre än andra kvällar, som kan ha dis eller något som gör att man helt enkelt inte ser så mycket. Det kan vara bra att notera, plus om det finns en måne upp som stör.
Tack för tipset, och även alla andra tips som du ger mig. Jag har hört från johan att han gillade sitt HB zoom till bl.a DSO:er och Hans har tipsat och några andra som verkar djupt insatta och kunniga inom området, blir garanterat ett inköp av den eller EF zoomen den 25e :)

Kan man t.o.m få in kometer i teleskopet :o det trodde jag aldrig, är inte dom lite snabba för att följa? jag har tänkt iaf att observera Geminiderna nu den 14e 00:30, ska bli kul. Vet du någon bra sida man kan få tips om aktuella kometer?

Jag ville börja med att observera M31 och M42, men hade missat att lära mig om ströljus, mörkervänjandet av ögonen och även stjärnhoppning\stjärnhimlen samt rött ljust osv så kunde inte se något vi tiden då min himmel va klar och fin bara plejaderna och jupiter och månarna hyffsat oskarpa, men kunde endå urskilja ringarna och röda fläcken, dagarna efter så kom molnen och då kom jag även på att mitt teleskop var ur kollimation och idag fick jag lära mig att kyla ner spegeln en bra mkt längre stund än jag tidigare trott man skulle behöva samt bevara teleskopet i förrådet i ungefär 10 minus. Innan så kylde jag ner den i 20+ INOMHUS för att sedan stänga av fläkten efter bara 30 min och ställa mig i 15- för att sedan tro att bilden skulle vara skarp, ack så fel jag haft! Alla dom objekten du skrivit där har jag nu skrivit ner i min lilla astronomibok som jag skapade idag tack vare dig! på to-do listan över alla messier objekt, har alla 110 listade på utskrifter och även dom som syns bäst under vintertid\sommartid\vår\höst. Men du ska vara glad att du e kunnig nog att hitta saker o ting jag hittar inte ens andromeda, så fort ögat kommer i teleskopet så försvinner jag och vet inte va jag obsar än så länge hehe men ska bli skönt för mig som bor på landet med noll ljuspollution att lära mig obsa, synd att jag inte vet hur man gör riktigt än men man lär sig ganska fort tror jag, av misstag oftast hahah. Karlavagnen har jag hört ska vara lätt och utgå ifrån, t.e.x att man ska kolla ovanför handtaget på vagnen där ska det finnas DSO:er att hoppa imellan :) tack för tipset!!

Det här med variabla stjärnor har jag hört och sett mycket om här på forumet men har inte riktigt förstått va det betyder, jag antar utifrån det jag läst att det betyder att dom skiftar i ljuststyrka då det har med magnitud att göra och vad det beror på är konstant svullnad eller förminskning eller att nått blockerar stjärnan? stoft? :D Intressant är ämnet iaf men jag som inte ens kan hantera mitt teleskop reelt än borde kanske ta det lugnt med det tills jag är klar på jorden kan himlen för att sedan börja lära mig läsa av magnituder :D hur gör man föresten för att läsa av en magnitud, då jag ser att det ofta är är komma tecken bl.a kan jag inte tänka mig att man bara går på ren känsla måste ju vara nått typ av mätinstrument?

Hmm känns som vi ramlat lite offtopic haha, men det kan vara bra för andra som sitter i samma sits som mig :D datorisera ett dobson bara för man inte kan stjärnhimlen är dumt!! Bortkastade pengar! Finns fördelar med allt!

Tack :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !