Jag pimpar min NEQ6a!

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

glappkaeft wrote:Det där blev ju inte tokigt alls!
Tack Patrik!
Jag är själv nöjd med resultatet. Nu ska jag bara limma fast grejorna på monteringen. Får nog bli hysol-limmet som åker fram.

Och suget efter mina EQ6 delar blir bara större och större hehe.. Nu är Steve på FLO beredd att sälja min "klack" :S Får kanske fundera på att starta en liten fabrik om man ska kunna förse hela England med upgrade parts.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by Corpze »

Förse oss svenskar med klackar först :-) har du några över?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by pesa »

Jäklar vad snyggt!
Som sagt, di Svenske först,SEN britterna! :D
Sätt mig på listan!
Pelle
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

Corpze wrote:Förse oss svenskar med klackar först :-) har du några över?
Då det verkar vara ett litet sug efter dessa så kommer jag att göra en pytteserie på ca10 st klackar snart.

Mvh
Gunnar
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by Corpze »

Låter Kanon, sätt upp mig på listan :-)

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

Hej!
Flitens lampa har lyst under några kvällar här hemma! Nytillverkade klackar. Även dessa klackar har fått den orangea färgen, eloxeringen spelade mig dock ett litet spratt den här gången då delarna fick lite olika färgnyanser av en anledning som jag tror mig ha koll på till nästa eloxering. :S :)

MVH
Gunnar.
IMG_5871.JPG
IMG_5871.JPG (155.13 KiB) Viewed 3984 times
IMG_5870.JPG
IMG_5870.JPG (169.33 KiB) Viewed 3984 times
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by Starsoft »

Hej

Snygggt blir det :good:

Men har inte pimpningen gått väl lite långt när man orangeanodiserar bitar som sitter inbyggda :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

Starsoft wrote:Hej

Snygggt blir det :good:

Men har inte pimpningen gått väl lite långt när man orangeanodiserar bitar som sitter inbyggda :D

Anders
JO! absolut. Nu har det gått för långt, kanske behöver jag gå i någon slags terapi efter pimpningen..

Skämt å sido, jag vill lära och ha kunskapen att eloxera. Klackarna var ett ganska bra övnings-objekt att prova många detaljer i samma upphängning. Jag har en off axis guider konstruktion till min kamera på gång, (endast som ritning i Autocad ännu) som jag vill eloxera när den blir färdig. Det var det projektet som lockade mig att prova eloxering.

Här är resultatet förresten hur det blev utvändigt på NEQ6 an med öppningsbart lock för att lätt komma åt det inre i framtiden!

Bild!
IMG_5873.JPG
IMG_5873.JPG (119.2 KiB) Viewed 3973 times
RobertM42
Posts: 2
Joined: 2012-08-03 21:42:37
spamtest: JA

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by RobertM42 »

Hejsan!

Om någon av dessa skönheter ännu inte hittat ägare så ställer jag mig tveklöst på intresselistan :good:

Väldigt tjusigt alltihop!

Jag skaffade redan tidigt ersättningsbultar till monteringen och visserligen böjer de sig inte (synbart), men det spelar ingen roll då vinkeln mot klacken blir så flack att de ändå "kanar förbi" :D Jag försöker inte ens längre polinställa noggrant utan kör visuellt tills jag hittat en lösning.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

RobertM42 wrote:Hejsan!

Om någon av dessa skönheter ännu inte hittat ägare så ställer jag mig tveklöst på intresselistan :good:

Väldigt tjusigt alltihop!

Jag skaffade redan tidigt ersättningsbultar till monteringen och visserligen böjer de sig inte (synbart), men det spelar ingen roll då vinkeln mot klacken blir så flack att de ändå "kanar förbi" :D Jag försöker inte ens längre polinställa noggrant utan kör visuellt tills jag hittat en lösning.
Hej Robert.
Samma här! Jag gjorde likadant och skaffade ersättningsbultar rätt tidigt men även mina ersättningsbultar kanade förbi presis som du beskriver, det var då jag började fundera på den här modifieringen. Min klack passar mot både originalbult och ersättningsbult om diametern på bultens rundade ände inte är större än 8mm diameter. Dom som har gängat upp hålet och satt i en grövre bult i sina monteringar måste svarva bultens ända till 8mm diameter och ca 10mm in från änden samt runda den i änden, ja bulten ska ha samma rundade form och diameter som originalbulten har i änden för att passa mot klacken!

Jag skickar ett PM till dig lite senare Robert, måste iväg nu på Bowling med kompisarna på jobbet! :)



Mvh
Gunnar