Jag pimpar min NEQ6a!

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

Hej.
Jag håller på och "pimpar" min NEQ6a. Jag tänkte liksom förfina den lite inuti eftersom felet med "DEN BÖJDA SKRUVEN" kommit ifatt mig!. Det har nästan blivit till ett litet trim-kit till Neq6/Eq6 av det hela nu, eh..jag skulle ju bara göra en liten klack för skruven var det tänkt..

Tråd. http://stargazerslounge.com/topic/16190 ... uning-kit/ på shaky English, för den som vill följa arbetet.

Gunnar
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by stoffe »

Det ser riktigt bra ut Gunnar!! Jag hur du gör med höjdskalan? Det ska bli kul att se hur det blev när du är klar med projektet :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

stoffe wrote:Det ser riktigt bra ut Gunnar!! Jag hur du gör med höjdskalan? Det ska bli kul att se hur det blev när du är klar med projektet :)
Hej!
Ja det är nästa grej som ska göras, jag ska fräsa höjdskalan nu efter anodiseringen är det tänkt. Är lite bekymrad över om jag kommer att sabba eller om det blir snyggt, blir bara ett försök så att säga. "OM" det blir det snyggt så är nästa problem ännu större, att gravera siffrorna! Ska sätta upp den eloxerade ringen i fixturen nu i dag och fortsätta med detta. Sedan har jag en ide´ om att eloxera en NEQ6 logga på locken (eller ska det kanske vara GEQ6?) men jag har problem att göra bra maskerings schabloner till det. Behöver gå till någon som har skärplotter. Alt bygga om/färdig min egen CNC router :green:.

Ser ut att bli fint väder i morgon Cristoffer, vi ses på sandvreten!
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by Corpze »

Åhh, älskar såna här trådar, det finns inte möjlighet att få köpa ett ex av den "hållaren" för alt-skruven? min är också sådäär fin :/
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

Corpze wrote:Åhh, älskar såna här trådar, det finns inte möjlighet att få köpa ett ex av den "hållaren" för alt-skruven? min är också sådäär fin :/
Tack!
Jo då, det kan nog ordnas men just nu har jag lite mycket att greja klart med inför fotosäsongen, hur akut är det? Tar en par timmar att fräsa den, (ingen CNC maskin) måste köra allt för hand och det tar lite tid :)

Mvh
Gunnar
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by Tompa »

Coolt! Det börjar nog snart bli dags för teleskoputställning! :green:
Riktigt snygg lösning på "böjda skruven"-syndromet! Om du får för dig att starta tillverkning - hör av dig, jag köper en klack direkt!!!
Själv är jag även lite sugen på att byta ut motviktsstången, den känns lite "rapplig", har sett att det finns att köpa.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

Tompa wrote:Coolt! Det börjar nog snart bli dags för teleskoputställning! :green:
Riktigt snygg lösning på "böjda skruven"-syndromet! Om du får för dig att starta tillverkning - hör av dig, jag köper en klack direkt!!!
Själv är jag även lite sugen på att byta ut motviktsstången, den känns lite "rapplig", har sett att det finns att köpa.

Mvh,
Tomas W

Hej Tomas.

Aha! finns det att köpa en fix till motviktstången. Jag tycker också att den är rapplig i axelhålet. Jag hade funderat på att göra en bussning där så småningom om det ska bli bra. Jag ska komma ihåg dig Tomas om det blir några extra klackar :good:

Mvh
Gunnar
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

[quote="gunnar"][quote="stoffe"] Jag undrar hur du gör med höjdskalan?

Höjdskalan är fräst nu Christoffer! Bilder upplagda.

Mvh
Gunnar.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by stoffe »

Ja vad snyggt det blev! Nu måste du nog även eloxera stativbenen oxå nu när du ändå är igång :D

Tack för senast föresten, utmärkt chiliconcarne på vår lokala stjärnträff!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

stoffe wrote:Ja vad snyggt det blev! Nu måste du nog även eloxera stativbenen oxå nu när du ändå är igång :D

Tack för senast föresten, utmärkt chiliconcarne på vår lokala stjärnträff!
Tack Christoffer.
Näe jag lovar att inte eloxera stativbenen, i så fall måste vi ju stoppa dom i aluminiseringskammaren först. Men då skulle det nog gå att eloxera rostfria ben också haha. Ja det går bara på aluminium som sagt.
Nu funderar jag på om jag ska gnida in lite svart färg i dom små spåren i skalan. Dom kanske syns bättre i mörker då eftersom bakgrunden är orange? ELLER självlysande färg!! Och sedan är det siffrorna som ska dit i någon form, vet inte hur jag ska göra dom än.

Några förslag??

Gunnar
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by glappkaeft »

gunnar wrote:
Några förslag??
Om man har rätt grejer (typ CNC fräs) så kan man fräsa dom (har sett maskinisterna på jobbet göra det). Annars kanske gravering?
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

glappkaeft wrote:
gunnar wrote:
Några förslag??
Om man har rätt grejer (typ CNC fräs) så kan man fräsa dom (har sett maskinisterna på jobbet göra det). Annars kanske gravering?

Hehe jaså! Vänta..
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

gunnar wrote:
glappkaeft wrote:
gunnar wrote:
Några förslag??
Om man har rätt grejer (typ CNC fräs) så kan man fräsa dom (har sett maskinisterna på jobbet göra det). Annars kanske gravering?

Hehe jaså! Vänta..
En sån här kanske? Den är en skrotad CNC maskin som jag har. Problemet är att jag inte har hunnit bygga om/klart den än. :| Jag har skickat efter några stegmotorer i veckan precis (syns på bilden), Servomotorerna och mycket annan elektronik väljer jag att ta bort ur maskinen efter mycket funderande hit och dit. Det blir en hel del som ska byggas om på den innan den kommer kunna gravera och fräsa.

Dock får jag lösa graveringen på annat sätt till mina siffror nu, Kanske sådana här lettraset-gnuggbokstäveer och siffror som fanns förr. Var hittar man sådant nu?

Mvh
Gunnar
IMG_5836.JPG
IMG_5836.JPG (144.17 KiB) Viewed 5769 times
IMG_5840.JPG
IMG_5840.JPG (152.82 KiB) Viewed 5769 times
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by gunnar »

Nu är siffrorna klara. Jag hittade inga gnuggsiffror utan bestämde mig för att försöka gravera dom på frihand med ett 0,5mm pyttelitet frässtift. Övade först på baksidan av ringen. Det var nervöst att gravera dom 3mm höga siffrorna för hand men det gick hyfsat bra ändå, jag är nöjd. Sedan fyllde jag siffrorna och strecken med självlysande färg! Blev riktigt NICE i mörker.. Nu ska jag bara limma fast ringarna på monteringen.

Lite bilder
IMG_5853.JPG
IMG_5853.JPG (101.42 KiB) Viewed 5656 times
IMG_5848.JPG
IMG_5848.JPG (113.89 KiB) Viewed 5656 times


Gunnar
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Jag pimpar min NEQ6a!

Post by glappkaeft »

Det där blev ju inte tokigt alls!
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer