Probelm med AZ goto

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

Probelm med AZ goto

Post by dansan »

Hej!

Har suttit ett par kväller med min nya Symax 127 som är monterad på en Skyscan AZ goto montering och försökt att göra en 2 star alignment.
Jag har använt Vega eller Capella som den första stjärnan (svåra att missa) men AZ goto monteringen missar alltid den andra stjärnan med ett par grader.
Jag har ställt in latitude och longitud efter en GPS app, angivit exakt klockslag (på sekunden) och informerat att det är sommar tid ( Daytime savings).
Vad kan vara fel? Några tips?

mvh Daniel
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Probelm med AZ goto

Post by Tompa »

Hej,

det är nog som det ska, om jag inte fattat fel. Det är väl först efter du gjort 2-star alignment som goto hittar stjärnorna med hyfsad precision. Att du måste korrigera in den andra stjärnan är ju helt normalt. Att det blir så kan väl bland annat bero på konfel (att tuben inte ligger i linje med polaxeln) och att monteringen inte står helt i våg.

Jag vet inte om du kan, men en 3-star alignment bör ge ännu bättre precision.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Probelm med AZ goto

Post by Cassini »

Håller med Tompa, det blir i regel alltid lite fel på andra stjärnan, även om 2 grader lät ganska mycket. Gör en korrigering på andra stjärnan och testa sedan GoTo-funktionen. Slår den fel igen så är det dags att göra en felsökning eller testa med 3-star. Man använder väl 3-star om man vet att man har konfel så det är ju värt att prova denna metod efter att du gjort en korrigering med 2-star först.
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

Re: Probelm med AZ goto

Post by dansan »

Tack för era svar!

Det låter som jag gick på reklamen ang kalibreringen, där sa man att man inte behöver känna till den andra stjärnan utan att den skulle dyka upp i synfältet om man gjort rätt med den första stjärnan :D .
I kväll ställer jag in och "låser" båda stjärnorna, antar att det inte är förens då man är klar med kalibreringen. :-)

Jag bjuder på den......... :D inte lätt att vara nygammal i ämnet :D

/Daniel

Return to “Monteringar”