EQ-6 Pro alignproblem

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

EQ-6 Pro alignproblem

Post by Corpze »

Hej, nu har även jag börjat smygstarta säsongen lite och i våras hann jag bara prova nya monteringen lite kort (mest att få till polinställningarna) men nu har jag uppmärksammat att min 2-star align inte träffar målen speciellt bra.
Börjar alltid med en polinställning som jag inte har några problem med (gör manuell trots nya beta-fw med polar re-align) och efter det en vanlig 2-star align. Eftersom jag har balkong i västläge så alignade jag igår efter arcturus och capella, i handkontrollen stod det sucess och den listade upp mis-alignen som blev 1 resp 6 grader, men när jag senare ställde in teleskopet på olika mål så missade den med uppskattningsvis 0,5 grader, dvs helt utanför synfältet i min C9,25a med 25mm okular... Vet någon varför monteringen gör såhär, gör jag något fel? skall jag justera in stjärnorna med handkontrollen eller genom att släppa kopplingarna?

MVH
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: EQ-6 Pro alignproblem

Post by Frazze »

Du skulle kunna testa att göra en PAE, vilket säger åt monteringen att den just nu pekar på valt objekt efter att du justerat in den med handkontrollen.

Så här säger manualen:
1. Välj en stjärna från en stjärnatlas eller planetarieprogram och använd som referensobjekt. Denna stjärna bör vara ett känt, ljusstarkt objekt i samma område som du vill förbättra teleskopets precision.
2. Leta upp referensobjektet i SynScans databas och låt teleskopet ställa in sig mot objektet. Om monteringen styrs av ett planetarieprogram: klicka på objektet på datorskärmen.
3. JusterateleskopetmedriktningsknapparnasåattobjektetärcentreratiokularetellerieventuellCCD.
4. Tryck och håll ned ESC-knappen i 2 sekunder. Handkontrollen visar meddelandet "Re-center" och referensobjektets namn visas och blinkar (3 gånger). Om go-to-kommandot kommer från ett
planetarieprogram, kommer texten "Last goto object" i stället för objektets namn.
5. Försäkra dig om att referensobjektet fortfarande är centrerat i bilden och tryck ENTER. Om du inte vill spara resultatet, tryck ESC för att avbryta operaionen. Efter att ha tryckt ENTER, kommer SynScan att spara felavvikelsen och genomföra en omkalibrering av himlen. Nu skall monteringens
precision på denna del av himlen ha ökat avsevärt och observationerna kan fortsätta.
Mvh
Daniel

Return to “Monteringar”