Ny montering beställd

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Ny montering beställd

Post by skafar65 »

Hej, min gamla trotjänare 10” Meade LX200GPS har nu lämnat mig för en annan ägare. Ett nytt kapitel öppnar sig för min del då jag nu kommer att gå över till en ekvatoriell montering. Har inga erfarenheter alls på detta område men vad man har förstått under åren så lär dessa vara något bättre när det gäller astrofotografering. Kika på denna länk http://demeautis.christophe.free.fr/ep/pe.htm för jämförelse av monteringar. Tyvärr är inte den modell som jag beställde med i listan men jag tror av vad jag läst på Vixen Sphinx gruppen på nätet att den ska ha minst lika bra om inte bättre värde än föregångaren som bara heter Sphinx.

Mitt val föll alltså till slut på Vixen - Sphinx SXD Deluxe som jag nu har beställt från Astro. Enligt Erik ett av dom första på den Nordiska marknaden och jag ser med stor spänning fram emot att sätta upp det i mitt observatorium!

Denna modell ska enligt tillverkaren klara 25 kilo ”nyttolast” dvs. teleskop och kamera Klart över vad mina grejor väger (12Kg) men jag anser nog att det aldrig kan vara för stor marginal. Något som också lockar med denna montering är den så kallade Starbooken. En helt ny typ av teleskopkontroll med stor färgdisplay som visar himmelen åt det håll teleskopet pekar. Perfekt grej för en teknik nörd som mig

Ja, OK, kanske lite tidigt för en recension! Jag lär återkomma när grejorna kommit med lite tester och omdöme. Och framför allt nya bilder när mörkret lägger sig i mitten av augusti igen. Semestern är inplanerad tills dess och jag ser fram emot den i dubbel bemärkelse

Nedan syns bilder på mig och min ”kamrat” innan hon åkte iväg!

Image

Trevlig sommar! //Micke
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Jag tror du får hem din montering innan jag ens hinner beställa min.
Det är en bra sak för jag hoppas på en recension av sphinxen, kan hända att dina erfarenheter blir så goda att jag avvaktar en säsong till och satsar på en sådan. Den har ju som sagt en del features som tilltalar. Frågan är hur den är rent foto-mässigt. Själv lider mina långexponerade bilder av "bananstjärnor" med CG5:an. Streck hade jag fattat, men böjar? =)

Väntar med spänning på recension =)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Du ser lite ledsen ut då du skiljs från din trotjänare.

Hoppas du inte saknar henne för mycket.

Hoppas du och din nya montering kan bli goda vänner. Ibland trivs man ju inte så bra ihop i början. Jag minns hur jag tänkte en och annan elak tanke om Geminikontrollern första kvällarna.

Return to “Monteringar”