EQ6 spänningsindikator

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

EQ6 spänningsindikator

Post by Frazze »

Hej.
Om jag via handkontrollen visar aktuell spänning så visar den mindre än vad jag mäter upp på batteriet.

Batteriet ger strax över 12V men handkontrollen säger då 11.4V. Jag har mätt spänningen i kontakten på strömsladden till monteringen och den ger samma som batteriet, dvs 12V.
Är den interna spänningsindikatorn inte att lita på eller kan det vara något knas med min montering? Ni som har en EQ6, visar er handkontroll samma spänning som om ni mäter på batteriet?

(Man kan se spänningen om man går på Utility -> Show Information -> Power Voltage)
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: EQ6 spänningsindikator

Post by gunnar »

Hej jag tvivlar på att den inbyggda spänningsmätaren är 100% korrekt. Använd en multimeter om du vill veta/mäta exact. Att mäta är att veta.

Hälsningar
Gunnar
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQ6 spänningsindikator

Post by stoffe »

Om det sitter en skyddsdiod i EQ6 monteringen för att motverka eventuell polvändning så får man ju ett framspänningsfall på 0,7 V. 12 V - 11,4 blir ungefär 0,7 V med lite mätfel, om du har tillgång till ett kalibrerat mätinstrument så kan du mäta, kanske du kommer åt att mäta i handkontrollen oxå om du öppnar baksidan och letar reda på rätt punkter.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: EQ6 spänningsindikator

Post by Frazze »

stoffe wrote:Om det sitter en skyddsdiod i EQ6 monteringen för att motverka eventuell polvändning så får man ju ett framspänningsfall på 0,7 V. 12 V - 11,4 blir ungefär 0,7 V med lite mätfel, om du har tillgång till ett kalibrerat mätinstrument så kan du mäta, kanske du kommer åt att mäta i handkontrollen oxå om du öppnar baksidan och letar reda på rätt punkter.
Yikes, jag är nog inte beredd att öppna handkontrollen, men det du skriver verkar vettigt och när jag mätte så låg spänningen på ca 12,1 V och då stämmer ju din hypotes rätt bra.

Mvh
Daniel

Return to “Monteringar”