Fråga om batteripack till NEQ6 Pro

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Fråga om batteripack till NEQ6 Pro

Post by Cassini »

Jag har försökt, utan framgång, att nå Rymdbutiken för att få svar på en fråga om ett batteripack jag köpte av dem. Eftersom min fråga är obesvarad vänder jag mig till forumets oerhört kompetenta medlemmar.

Jag köpte en Sky-Watcher Power Tank 7Ah och jag antog att den var kompatibel med min montering Sky Watcher NEQ6 PRO Synscan. Det följde dock inte med någon form av kabel som ska kopplas mellan batteripacket och monteringen. Endast laddkabel samt kabel till bilens cigarettuttag följde med. Monteringen har 12V ingång vad jag kan se.

På Rymdbutikens hemsida står det att man behöver en specialkabel till Meades monteringar men inget om andra nödvändiga kompletteringar?

Någon som vet något om detta så skulle jag bli tacksam. Behöver jag komplettera och i så fall med vad?
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Fråga om batteripack till NEQ6 Pro

Post by Pzyber »

Om kabel medföljde bör den ju kommit med monteringen isåfall?

En jag känner kör med 17Ah Powertank med sin NEQ6 så det ska inte vara några problem. Han kör med 12V på monteringen till 12V uttaget på Powertanken. Vet inte om kabeln följde med monteringen eller ej.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Fråga om batteripack till NEQ6 Pro

Post by Lars L »

Vet inte om jag fattat rätt men med Meade USB AstroFinder Software 507
Meade Instruments #607 DC Power Cord bör du klara dig väl.



Lars L
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Fråga om batteripack till NEQ6 Pro

Post by Frazze »

Strömkabeln ska följa med monteringen. Det gjorde det med min.
Tror inte man skickar med någon kabel med batteripacket då man inte kan veta vilken utrustning den skall driva.

Om du inte har någon strömkabel så måste du köpa en sådan separat.

Mvh
Daniel
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Fråga om batteripack till NEQ6 Pro

Post by Cassini »

Tack för input! Jag köpte monteringen begagnad så det är möjligt att det saknades något. Får gå ner i källaren och kolla. Fick en hel låda med sladdar faktiskt, så den kan ju finnas med. Tanken har faktiskt inte slagit mig. :)

Jag blev bara förvånad att den kabel som behövs för att kunna använda produkten (batteriet) inte följer med. Det står heller ingenting på vare sig Astroswedens eller Rymdbutikens hemsida att man behöver köpa till något. Trodde väl att Sky Watchers batteripack skulle funka "ur kartongen" med Sky Watchers monteringar.

Men Frazzes förklaring är onekligen logisk.

Tack för hjälpen!
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Fråga om batteripack till NEQ6 Pro

Post by Cassini »

Update:

Hittade sladden i den låda med tillbehör jag fick på köpet när jag köpte monteringen. Funkar utmärkt. Nu blir jag mobil! :green:

Return to “Monteringar”