montering på pelare till mitt slt130 celestron

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
clas
Posts: 2
Joined: 2007-02-18 15:38:23

montering på pelare till mitt slt130 celestron

Post by clas »

hej .
jag vill bygga en ekvatoriell upphämgning till mitt celestron 130 slt. Det finns i menyn nämligen en följning som heter ekvatoriell istället för alt azimuth följning.

Vill nämligen ta lite kort och få en stadigare plattform utan skakningar och bättre följning. Jag har letat på nätet och många forum men in te hittat riktigt hur man skall göra.

Jag har ett stålrör med diametern ungefär 30 cm och det är 150 cm långt. Tänkte gjuta betong i det och ha det på ett ställe på landet.

Nu vill jag ha en montering , wedge för detta ändamål.

är det någon som kan tipsa mig.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: montering på pelare till mitt slt130 celestron

Post by Bengt »

Bästa är nog fyra bultar ner i din pir som går upp till en annan platta med en wedge.Denna kan du säkert få någon till att bygga åt dig på någon mekaniskt verkstad. Gäller bra du får samma vinkel som breddgraden du bor på. SKulle det sen skilja lite så finns där lite justeringsmån via dina bultar på plattan. Om det nu inte finns färdiga wedge som blir lika billiga och bra.

Har till och med sett folk bygga sin wedge av snickarplaywood . Men de har oftast suttit på någon form av bord. Bäst är nog en rejäl sak i järn dock.

Föreslår du tittar in på Mikael Skafars sida som har utmärkta bilder på han gick till väga med sitt pirbygge.
http://www.skafar.com


Bengt

Return to “Monteringar”