Problem med Skywatcher SynScan handkontroll

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Problem med Skywatcher SynScan handkontroll

Post by Morgan »

Jag tror att Murphy har flyttat in hos mig eftersom det mesta har gått snett den senaste tiden och så även i fredags när jag skulle plåta M101.

Riggade upp allt för att plåta på kvällen, men då jag skulle köra igång med Star alignment så välde molnen in. Istället för att plocka ner allt så kollade jag på SMHI:s sida att det skulle bli klart igen kl 02.00 på natten och mycket riktigt så var det klar då.
Körde igång Star alignment och prickade in första stjärnan, men när jag gick till nästa stjärna låste sig monteringen/handkontrollen. Jag startade om monteringen med den vanliga ”pip” signalen vid start och handkontrollen lyser upp men displayen är helt blank och det händer absolut ingenting när jag trycker på knapparna. :S

Är det någon som kan komma med tips eller hjälp för få igång handkontrollen igen, eller är det totalhaveri som jag råkat ut för?

P.s ang. Murphys lag så kraschade min dator när jag skulle skriva det här inlägget så jag var tvungen att byta till min lilla bärbara burk. Ds. :sad:
// Morgan
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Problem med Skywatcher SynScan handkontroll

Post by Yayks »

Usch då, detta har jag inte råkat ut för, det låter illavarslande.
Det sägs att synscanern är känslig för låg spänning , (inget jag märkt av själv dock min funkar bra ner till 11 v inte bra att köra så lågt dock då strömmen ökar). så kolla att du har rätt spänning vid uttaget och så nära förbrukaren som möjligt vid drift för att se om det kan ha blivit någon knix på kabeln eller så. Om du har garanti kvar så lämna in den annars skulle du kunna pröva att ansluta handkontrollen till datorn och se om du får kontakt med den på det viset, kanske har den skrivet över sitt minne, den har lite hyss för sig, jag har otaliga gånger råkat ut för att den startar 45 grader off helt utan någon anledning :S trots bra batteri !
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Problem med Skywatcher SynScan handkontroll

Post by Lazze »

Jag skulle också i första hand gissa på strömförsörjningen, men ett långskott kan vara att det kommit in fukt i handkontrollen.
En gång råkade jag ut för att min Celestron handkontroll gav en blank skärm just efter uppstart pga av att fukt på något sätt krupit in. Jag tog in kontrollen, tog isär den och lät den ventilera inomhus någon timme och sen funkade allt normalt igen. Kan vara värt att testa eftersom det är enkelt.

/Lasse
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Problem med Skywatcher SynScan handkontroll

Post by Morgan »

Tyvärr är det inte batteriet som är felet. Ett nyladda 12v 74Ah räcker gott och väl till att det inte ska vara några spänningsfall.
Har även provat att återsälla och uppdatera firmware, men det gick inte alls.
Jag har kollat med teknisk support i England och dom har inte varit med om problemet jag har, så det lutar mest till att bita i det sura äpplet att investera i en ny handkontroll.
Jag ska iaf prova Lasses förslag att montera isär kontrollen för att kolla fukt.
// Morgan

Return to “Monteringar”