TS Binomount

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
connyh
Posts: 2
Joined: 2011-08-05 13:04:02
spamtest: JA

TS Binomount

Post by connyh »

Hej!

Detta är mitt premiärinlägg här på forumet (en liten presentation finns på "Astronet Online - Allmänt").

Jag tänkte att starta min "astrokarriär" mha min nyligen införskaffade kikare, Celestron SkyMaster 20x80. Behov av en stabilare montering än mitt befintliga fotostativ, uppstod naturligtvis(!) omedelbart. Efter div nätstudier hittade jag "Binomount" hos TeleskopService i Sätila. http://www.teleskop-service.se/ . Denna kräver ju dessutom ett mycket stabilt stativ. Då denna investering rör sig om 2-3 ggr kikarens värde, och jag således inte vill förhasta mig, ;) undrar jag nu:

- Finns här någon som har erfarenhet av, eller synpunkter på Binomount?

- Känner någon till någon annan, liknande montering?

- Ev. övriga synpunkter?

Tacksam för svar!
Conny Holmberg
KARLSTAD

PS. Förresten, det kanske är naturligt i dessa astro-sammanhang, att monteringen kostar betydligt mer än själva den optiska utrustningen?
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: TS Binomount

Post by ThomasK »

Hej.
Jag har ingen erfarenhet av en Binomount, om man vill sata pengarna så är det nog en bra lösning. Själv använder jag ett kraftigare vanligt fotostativ (Horizon 8115) för runt 1/4 av kostnaden till min 25x100 kikare. Jag tycker det är bekvämast att stå upp när man observerar, att tänka på då är att stativet ska gå att hissas upp tillräckligt högt så man stå under kikaren och titta uppåt.

Med din 20x80 ska du kunna se alla Messierobjekten + en hel del till DSO och stjärnor till cirka magnitud 11 om du bara har en hyfsat mörk plats.
Thomas Karlsson

Return to “Monteringar”