Omfettning av montering

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Omfettning av montering

Post by Peter R »

Jag funderar på att göra rent och omfetta min HEQ-5 montering då jag aldrig har gjort det förr.
Kan någon tipsa om vilket fett man kan använda för att klara alla förhållanden från vinterkyla till sommarvärme och gärna köpställe.

/*Peter R
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Omfettning av montering

Post by Starsoft »

Det finns många olika synpunkter på fett i monteringar, min är att man inte i onödan ska sträva efter att monteringen ska gå lätt om man ska använda den till foto. Vid visuella obsar är det trevligt om monteringen rör sig lätt men för foto så tror jag att det kan vara bra om den går lite trögt, effekter av glapp och skrammel från växlar och lager dämpas sannolikt bra om fettet är lite segt.

Jag har fettat om en EQ6 och använde då någon form av fett till cykelnav som gjorde att den gick jättelätt och fint även när det var riktigt kallt, vilket jag alltså i efterhand har insett kanske inte är optimalt.

Så mitt förslag är att välja ett fett som är lite segare men håller sina egenskaper bra över det aktuella temperaturområdet, bör väl finnas någon kompetent firma där i Sthlm som säljer fett.

Här finns kanske lite info annars http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=L ... id=1925154

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Omfettning av montering

Post by gost »

Litiumfett är bra on man som oss här i norr, använder monteringen i sträng kyla, typ -20.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Omfettning av montering

Post by Peter R »

Tack för infon, jag ska följa upp era tips.

/*Peter R
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Omfettning av montering

Post by Lazze »

Jag följde en ganska lång tråd på CN som gällde omfettning. Den finns fortfarande kvar bland "stickisarna" i monteringsforumet.
I den tråden var en kille med som jobbat med utveckling av just smörjmedel, och kontentan av hans råd var att använda ett teflonbaserat fett. Hans rekommendation hetter Super-lube.

Jag tog kontakt med den danske importören som var otroligt hjälpsam (och kanske hade lite för lite att göra). I vilket fall skickade han ett par förslag på butiker i min närhet som hade super-lube, med följden att jag åkte in till Örebro och köpte ett par tuber. Det verkar vara mest populärt bland båtbutiker.

Jag reagerade på att fettet ur tuben verkade mer visköst än det som redan satt på dec-axeln jag skulle smörja om så jag frågade importören om det fanns mindre viskösa modeller vilket det inte verkade göra i Norden. Fast när jag väl började smörja in axeln märkte jag att konsistensen verkade helt ok. Som Anders skrev ska det ju inte vara för lättflytande heller. Enligt specen ska det funka ner till minus 43.
Jag är i alla fall väldigt nöjd med resultatet. Finns intresse kan jag nog leta fram en länk till det. Det finns några varianter av Super-Lube, och man bör undvika den som används för att smörja in segel :D

/Lasse
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Omfettning av montering

Post by Frazze »

Hej. Jag snor tråden med en fråga.

Jag håller på att konvertera min EQ6:a till remdrift och passar på att fetta om den samtidigt.
Jag har dock en fråga och det är om drivningen till RA och DEC (De stora mässinghjulen) ska fettas in eller inte.
Enligt Astro baby's guide så ska man undvika att få fett på själva cylindern, för det är den man pressar låsningen mot och om det är fett där så minskar ju friktionen. Det verkar ju rätt, men när jag tog isär monteringen så var det ju en liten fetthinna runt där, vilket också känns naturligt annars är det ju metall mot metall som skaver mot varandra, eller är det så att den inte riktigt är i kontakt med väggarna när den snurrar fritt?
Så hur ska jag göra?

Här är området som jag menar
IMG_0011b.jpg
IMG_0011b.jpg (58.47 KiB) Viewed 4288 times
Och så här står det i guiden:
Skärmavbild 2014-11-02 kl. 14.05.17.png
Skärmavbild 2014-11-02 kl. 14.05.17.png (542.23 KiB) Viewed 4288 times
Med vänlig hälsning,
Daniel
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Omfettning av montering

Post by Lekis »

Daniel.
Du ska nog inte ha fett på det området du har markerat. Det skall vara så bra friktion som möjligt mellan den lilla mässingsbiten som låsningsskruven trycker på och själva mässingscylindern. Jag har just också "remkonverterat" min montering.

Hälsn. Kåre
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Omfettning av montering

Post by glappkaeft »

Peter R wrote:Tack för infon, jag ska följa upp era tips.

/*Peter R
Ett litet tips Peter.

Det finns högkvalitativt flygplanslitiumfett att tillgå i klubblokalen i Uppsala om man tar med en liten burk eller motsvarande. Det har många medlemmar i föreningen använt utan några problem så vitt jag vet.

/Patrik
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Omfettning av montering

Post by glappkaeft »

Peter R wrote:Tack för infon, jag ska följa upp era tips.

/*Peter R
Ett litet tips Peter.

Det finns högkvalitativt flygplanslitiumfett att tillgå i klubblokalen i Uppsala om man tar med en liten burk eller motsvarande. Det har många medlemmar i föreningen använt utan några problem så vitt jag vet.

/Patrik
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Monteringar”