CGEpro - första testen...

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

CGEpro - första testen...

Post by GAIS »

Efter klabbat otaliga nätter med G11'an så blev detta en löjligt trevlig kväll i jämförelse (som användes mest för att lära = inte fota).
Allt gick precis så enkelt som reklamen säger. Precis som det alltid gjorde med min CPC800.
Detta innefattar allt från alignment till uppkoppling mot dator mm.

STABILITET:
Monteringen är stabil som attan, skall jag klaga på nått så är det relaterat till min pir på den punkten.

HANDHAVANDE HANDKONTROLL:
Handhavandet är lite annorlunda mot HEQ5, nja.. i princip samma som innan, men nån nöt har flyttat alla funktioner till andra knappar och menyer.
Sen är ju displayen skräp i kyla, men jag kör allt från datorn oavsett.

HANDHAVANDE MONTERING:
Har man jobbar med skywatchers monteringar så är kanske allt enkelt, men här var det mjuka reglage som kan hanteras med vantar på.
Skall man klaga på nått är det att rattarna till dowtailen kunde vara lite enklare att skruva på (inga problem utan vantar dock).

ALIGNNMENT:
Jag har inte polinställt än, men första alignstjärnan hamnade på chipet (kanske tur), men den andra var nästan dead center... de följande var dead center.
Förövrigt är den en snygg programmering som automatiskt byter hastighet vid alignmentprocuduren.

GOTO:
Dead center på chipet på samtliga 7 objekt. Och monteringen är riktigt snabb under förflyttningen och bromsar in på ett ett "dyrt" sätt.

LJUD:
Jag gillade HEQ5'ans ljumma surrande, denna är av samma modell, men riktigt tyst. Så tyst att jag trodde inte den funkade innan jag tittade (kylfläkten på Atiken lät alltså mer).

FÖLJNING OCH AUTOGUIDNING:
Ja, detta är ju helt klart en av de viktigaste punkterna... men jag har inte testat än då jag inte hann göra en polinställning innan farbror moln kom.
Skall bli kul och se om den inbyggda poljusteringsrutinen är lika bra som reklamen säger...

NACKDELAR SÅ LÅNGT?
- Inget inbyggt kabelsystem, det blir mycket kablar för en som bär ut skåp och kameror vid varje fototillfälle.
- Irriterande att man inte kan skjuta in motviktsstången i monteringen som på HEQ5'an. Måste alltså skruva av stången (med vikterna på) vid varje tillfälle (enda sättet att få på regnskyddet, som förövrigt är den största kanotväskan på marknaden, billigt och garanterat vattentätt- men ful).
- Mer kommer säkert :-)

UPPSKATTAT SÅ LÅNGT --> SOM KOMMIT SOM ÖVERRASKNING?
- Hibernate funkar på riktigt! Alignmenten var lika bra efter att jag startat upp på nytt - ingen ny sync krävdes ens. Kommer säkert spara mycket tid.
- ReAlignmet: Skulle man byta teleskop eller balansera om (eller av misstag vrida nått mekaniskt) behöver man inte börja om från början utan man kör ReAlignment och syncar på en stjärna - klart. Det funkar dessutom!
- Minne: Tid etc håller sig i månander utan att den varit på, tidsbesparande det med.
- Detta känns som en montering som man skulle kunna köra remote på riktigt.
- Tracking en bra bit förbi meridianen.

Som ni förstår är jag mycket nöjd såhär långt, men det viktigaste återstår - följningen.


Jag ber att få återkomma... och då med bilder hoppas jag!

Ha de
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: CGEpro - första testen...

Post by Morgan »

Riktigt fet montering du har införskaffat och jag ser fram emot nya bilder tagen med den.
Jag har i alla fall tittat en nackdel med den och det är priset! Uj uj uj...

Astrofoto är som golf... en materialsport med dock handlar det om hur duktig man är för att få fram de bästa bilderna. :D

//Morgan
// Morgan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: CGEpro - första testen...

Post by Starsoft »

Jag har i alla fall tittat en nackdel med den
Jag vet en till, om man har en så kraftig montering så inser man nog snart att man borde ha större tuber, som väl heller inte är billiga...

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: CGEpro - första testen...

Post by Timo »

Nu skall du inte vara så anti G11 bara för att du inte klarade av den .... hehehe
(Å andra sidan fixade inte Micke den ekvatoriella Vixen monteringen heller :) )
För att åter bli allvarlig igen så tror jag att du har köpt en förbaskat bra montering !
Den är rejäl och har den senaste teknologin. Och vad jag hört så är PE efter intrimning mycket låg.
Lycka till !

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: CGEpro - första testen...

Post by GAIS »

Jag hoppas ni alla inkl jag har rätt - detta känns rätt.... och säkert har Startsoft en poäng dessvärre han med med stora tuber... :D

Timo: Med tanke på mitt klagande på G11'an så kanske de faller på min egen kunskap, jag har ju bara jobbat med mjukvaru-, elektronik- och mekanikkonstruktion i 20år :D
Hade jag inte haft det så hade jag bara konstaterat att den inte funkar, skickat tillbaka den och fått en ny fungerande... men om man tycker sig kunna lite, ger man sig lätt faaan på att få det att funka.
Fixar man inte det så är det självklart att man sågar varumärket (även om jag har fel...).

Priset var inte mycket över G11'an faktiskt (även i Sverige).
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: CGEpro - första testen...

Post by Bengt »

Verkar bli bra förutsättningar. Bra för oss med vassa sågar, nu går det inte klaga på monteringen när stjärnorna ser ut som jordnötter i framtiden
:D he he

En kul parantes är att jag hört att ,åtminstone förr så tillverkades Celestrons och Losmandy monteringar i samma fabrik. Då borde de ha lärt sig hur man bygger stabilt och bra :D


Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: CGEpro - första testen...

Post by Timo »

Det var ett skämt och ingen pik mot dig :)
Säkert var någonting galet med den.
Min G1:a låter lite mycket så en tystare CGEPro hade jag kunnat tänka mig.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: CGEpro - första testen...

Post by GAIS »

Oroa er inte, jag har som ni vet humor och gillar både pikar och jordnötter.
Jag gillar, som ni fattar, att skruva upp förväntningar, gärna offentligt - då blir jag tvingad och prestera lite mer...
Om sen Bengt sedan sågar mig må va hänt (så länge GAIS slår MFF, och gärna helt oförtjänt). Nu kan jag inte skulle på grejerna i alla fall (möjligen WO fokuseraren?)

Det jag är mest nyfiken på nu är om min ide att foto RGB och L via olika teleskop på samma montering samtidigt kommer bli så bra som jag hoppas... eller kommer jag bara fightas med fokus- och framing problem?
Om det sistnämnda är fallet står jag med en rätt överdimensionerad montering... eller en bättre?... kanske det funkar klockrent om man har ett permanent OBS och slipper bära hela tiden.... håller ett sådant upplägg på frugan tro?

I övrigt har Celestron slutat med tillverkning hos Scott Losmandy. Nu sker merparten i Kina och slutmontering (antar jag är att sätta på klisterlapp) i USA.
Detta med Kina ser jag positivt på, och då pratar jag inte pris i detta fall. I den värld jag jobbar ligger Kina långt för USA vad det gäller kvalitet - så länge man ber om det, specar och betalar för det.
USA och kvalitet är för mig rejält på dekis... pris, pris, pris, Walmart, Ford, GM.... unadtaget är kanske Jeep (men den tillverkas väl i Kina idag?)...


God natt här i regnet
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: CGEpro - första testen...

Post by GAIS »

Nu hoppas vi kvällen!!!
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: CGEpro - första testen...

Post by GAIS »

Då var man polinställd, gick rätt smidigt med den inbyggda rutinen (bortsett från att jag fick börja om en gång då WO fokuseraren shiftade (glömt dra åt skruven och siktade mot zenit)).
Tog dock lite mer en de utlovade 15min, snarare en timme.

Klockan rann iväg så jag hann inte ta nån bild, men även kvällen idag ser lovande ut... så efter att GAIS dängt DIF med 5-0 glider man hem och kanske ger sig på M27 eller nått.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)

Return to “Monteringar”