G-11 fråga

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

G-11 fråga

Post by GAIS »

Kanske kommer oskulden tas idag på mrs Losmandy...

Fråga 1:
G11'an har ju slirbromsar, jag undrar hur hårt man skall kunna dra åt dom.
Jag vet att hårdheten inte påverkar motorer etc.. men jag tycker att även på det mest spända läget 8 RA att den är för lös.
Petar man till den (lite hårt) flyttar den sig direkt.
DEC kan dras åt hårdare.

Hur skall det vara? - kan man öka hårdheten?

Fråga 2:
Om man nu lyckas stöta till t.ex RA så monteringen flyttar sig, är Alignen helt borta?

Fråga 3:
Kan man man tracka förbi meridianen (i praktiken)

Fråga 4:
Hur ställer man enklast in "Slew limits", om man nu ens behöver.

Fråga 5:
Jag har G11 (snart) monteras på pir.
Teleskopen plockar jag alltid av.
Hur mår monteringar av att då inte plocka bort motvikterna?
Erfarenhet eller rekommendation?

P.S Jag har börjat skriva ett kontroll program för G11/PC.
Jag köpte även rekommenderade Gemini programmet, dock tycker jag det var sådär.
Återkommer D.S
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: G-11 fråga

Post by Lars-Gunnar »

Hej

Fråga 1: Hårt, jag har dragit mina så mycket jag kan.

Fråga 2: Det har hänt mig och jag har alltid kört en "cool start" dvs. kört ny allign. Men man kan komma undan med en "warm start" enligt manualen

Fråga 3: Du kan tracka förbi meridianen en bit (jag tror nästan 1 timme) men sedan måste du göra en meridianflip, obs planera denna i god tid så du inte i panik måste göra detta mitt i en viktig exponering. Man måste hålla koll på grejorna hela tiden när man kör på "meridianen"

Fråga 4: Slewlimits är fabriksinställda, men bör kollas (jag har inte gjort det pga. slarv) det står i manualen.

Fråga 5: Jag skruvade av stången med vikterna på tidigare, men nu låter jag dom sitta kvar, har inte märkt någon skillnad.

Vad är det som du inte gillar i Gemini programmet? Det finns ju också en nyskriven Ascom som ju rankas väldigt högt om man hellre vill köra detta. Varför lägga tid på att skriva ett eget när det finns färdigt, vad är det för funktion du saknar? Om du har fixat serie kabeln så testa någon av dessa program.

M.v.h

LG
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: G-11 fråga

Post by GAIS »

Här var en bra sida med tips http://www.wilmslowastro.com/tips/g11gemini.htm

Kan ni nån annan?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: G-11 fråga

Post by Robert »

1: Jag har itne dragit åt dem helt på observatoriet s G11 eller hemma på min AP900. Då kan jag snurra den för hand om jag vill utan att släppa samt att den sitter tillräckligt hårt för att inte släppa ändå.

En fördel är att den slirar lättare om man av mistag kör in i piren....

2: Alignen försvinner då men det räcker med en sync då. Själv syncar jag ofta genom maximDL efter en poinpoint på en bild.

3: Ja. 1-2 timmar brukar gå fint. Men beror lite på vart man pekar. tittar man högt upp på himmelen kan man träffa piren tidigare än vid låga deklinationer.-

4: Har inte gjort detta.

5: Tror inte det är något problem- Själv tar jag aldrig bort motvikterna på min AP900
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: G-11 fråga

Post by Timo »

Om jag stöter till den och inställningen rubbas så jkörjag den till en känd stjärna med handkontrollen och synkar. sen fungerar det igen.
Men min måste man stöta till hårt för att den skall flytta sig.

Har själv tänkt att testa den metoden som din länk "wilmslowastro" beskriver.
Har inget att tillägga då du redan fått bra svar.

Kanske värt att testa det nya från Ascom, annars låter det intressant med ditt ev. projekt för att ersätta handkontrollen.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: G-11 fråga

Post by Bengt »

Jag vet inte om du redan gjort det men de flesta frågor hittar man i dessa manualer. Jag skrev ut ett sådant häfte och det är ofta i början man får leta upp svaren på alla frågor som i början dyker upp.
http://www.company7.com/library/losmandy/notes.html


Kan ge dig tipset att i synnerhet om du tänker köra dualplate så så sätt ut bra märken med tex eltejp i alla de lägen som du behöver ha din balansering. Det tar oftast fruktansvärt mycket tid om man ska hålla på med sånt varje kväll. Man måste ju ta hänsyn till att både x och y håll är i balans samt att fokuseraren är i rätt läge när man gör den balanseringen + ev daggkåpa mm.

Jag har vartit dålig på att själv ställa in mina ändlägen och man får hjärtat i halsgropen när fanskapet börjar tjuta när den nått slutpunkten.

Ska bli spännade se hur din montering hanterar olika riktningar . Jag har märkt att min inte är optimal med guidningar lågt i söder.

Övriga frågor har du fått bra svar på.

Bengt

Return to “Monteringar”