Losamndy G-11

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Losamndy G-11

Post by GAIS »

Nu har man fyllt 40. Efter många fina presenter, väntar min egen - en Gemini G-11.

Eftersom mina prylar börjar väga en del så var en uppdatering "nödvändig". Efter lite research fastnade jag för en G-11 Gemini.
Mitt val (o budget) var mellan G-11, Vixen och CGEpro. Vixen känns inte riktigt rätt, CGEpro känns bra (men tung), så valet föll på G-11'an då bl.a. många använder den.
Jag får den på måndag...

Själv har jag lite erfarenhet av G-11 från vårt OBS i Alingsås. Mekaniskt gillar jag vad jag sett, dock är handkontrollen "hejsan svejsan" enligt mig.


Lite frågor:
- Jag antar man kör MaximDL och G-11 via ASCOM?, eller bättre/annan lösning?
- Den skall upp på pir, har nån gjort det?, var hittar man en lämplig "puck" till piren?
- Använder ni handkontrollen vid "align" eller nått remote program?, om det senaste hur och med vad?
- Är det något speciellt man skall tänka på med G-11 och astrofoto?
- Vad är det för skillnad på "photo guiding" och det "andra" i G-11'an?
- Har nån kört AlignMaster med G-11?, resultat?, eller annan pole align hjälpprogram?
- Här nån använt det inbyggda polealign featuren?, resultat och tidåtgång?
- Behövs PEC träning? (jag antar det?
--- Är PEMpro att föredra eller nått annat?

Vill nån köpa en HEQ5pro?

Ha de'... snart skall det komma bilder då jag tar L och RGB samtidigt. Gjort ett första försök... spännande...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Losamndy G-11

Post by Bengt »

Hej!

Grattis till en av nomineringarna till årets astroholic !

Det var många frågor . Jag kan dela mig av några erfarenheter så får andra fylla på.

Inlärningtröskeln på denna montering kan i början var minst sagt frustrerande men när man väl lärt sig handha den lilla handkontrollen så är det en väl fungerande montering . Det är ju stor fördel du har redan erfarenhet av den . Det är också hyfsat många du kan fråga i Sverige när det uppstår problem .
Räkna med det tar en säsong innan du blir vän med den.


Jag har testat köra lite med ascom men det är inget som är nödvändigt för mina grejor för att fotografera . Jag använder guiderporten direkt till guidern oftast är det tillräckligt . Men ascom fungerar bra också när man kopplar ihop den med tex ett planetarieprogram. Du får bara bygga en egen sladd till den . Räkna inte med att få med en bruksanvisning till din montering den får man själv ladda ner själv .

Men visst, ska maxim .dl veta hur din montering står ,måste man ha ascom sladden i . Men än en gång jag tycker inte det gör någon skillnad på guidningen .
Däremot kan det vara bra att få med infon om i bilddatan om läget på var din bild är plåtad i.Det underlättar också för din montering att hitta tillbaks till exakt rätt läge för nästa kvälls fotogafering om du nu ska fortsätta på ett objekt.

Jag använder alltid min handkontroll när jag alignar .Inget man behöver göra speciellt ofta eftersom jag nästan alltid startar med varmstart och då slipper allt vad inställningar heter.Grejorna kan vara avstänga i under lång tid sen är det bara att gå ut och slå på strömmen sen är man igång . :)

Photomode måste den stå i för guidning.
Har du den i fel mode så funkar inte din guiderport. Det kommer du missa många gånger lovar jag dig :D
Jag höll på mycket med pec i början men jag tycker inte det gör någon skillnad så jag har mest kört utan . . Timo har nog en annan erfarenhet. Kanske beror det på hur bra exemplar man får. Skillnaden mellan denna montering och andra billiga är att den rör sig mjukt i sina periodiska fel så oftast hinner din guider fixa till det ändå.

Jag hoppas du har köpt en belyst polsökare med annars lär du bli vansinnig varje kväll du ska ställa in den. För jag antar du ska ha den lite mobil?? Helt obegriplig man ska behöva extra beställa ett sånt tillbehör på en del ställen.


Tro inte heller bara för du köpt en så dyr montering att balanseringen kan slarvas med.Jag understryker den är A och O för det ska bli bra guidning.

Alla de programmen du nämner har jag inte hunnit testa .Mest beroende på jag inte blivit färdig till att kasta i det nya prommet. Liten nackdel att det kräver utbyte av den för att uppgradera programvaran. Tror Timo har lite erfarenhet av programmen ihop med denna monteringen.


Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Losamndy G-11

Post by Robert »

GAIS wrote:
Lite frågor:
- Jag antar man kör MaximDL och G-11 via ASCOM?, eller bättre/annan lösning?
- Den skall upp på pir, har nån gjort det?, var hittar man en lämplig "puck" till piren?
- Använder ni handkontrollen vid "align" eller nått remote program?, om det senaste hur och med vad?
- Är det något speciellt man skall tänka på med G-11 och astrofoto?
- Vad är det för skillnad på "photo guiding" och det "andra" i G-11'an?
- Har nån kört AlignMaster med G-11?, resultat?, eller annan pole align hjälpprogram?
- Här nån använt det inbyggda polealign featuren?, resultat och tidåtgång?
- Behövs PEC träning? (jag antar det?
--- Är PEMpro att föredra eller nått annat?

Grattis på 40 års dagen!


För att kunna köra monteringen från MAximDL behöver du ASCOM. Det fungerar bra. Det skall ha kommit en helt ny ASCOM drivrutin till Gemini nu som ja inte har provat. Med den slipper du köra med POTH som hub om du kör med flera program samtidigt mot monteringen. Själv brukar jag ha både MAximDL, ACP och Ciel körandes mot monteringen samtidgt.

VI har en specielgjord pierdapater på observatoriet. Han som gjorde vår är dock inte kvar i livet om jag minns rätt.

Jag har alltid gjort första alignen med handkontrollen. Dock har jag ändrat det numera då jag kör med Skysolve.

Om du guidar med guidekabeln (ST-4 kontakten) mpste handkontrollen stå i photo mode eller vad det heter. Annars tar den inte emot input från autoguideporten..... Den tog ett tag att fatta.

Aldrig kört alignmaster. Har kört PoleAlignMax vilket funkar bra tycker jag. Viktigt dock att man inte har byggt upp en pointingmodell när man kör dessa program.

Har provat den inbyggda alignrutinen . men inte fått till det jättebra med det. Bra för visuellt men inte riktigt helt bra för foto....

PEC träningen behövs troligen inte vid dina fokallängder med autoguidning. G11an brukar ha en mjuk kurva som går att autoguida bort. DOck brukar det bli bättre om man har en bra PEC träning då guidern slipper jobba så hårt....
Jag har goda erfarenheter av PemPro.

Jag gillar G11 monteringen men det är synd att Geminin bara har en rad på displayen. BLir så ointuitivt gränsnitt då.....
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Losamndy G-11

Post by Timo »

Välkommen i gänget Mattias !
Du har fått svar på det mesta ser jag.
Jag kör också Maxim och Ascom.
Det finns en speciell adapter att köpa så du får den ordentligt monterad på pir. Skall själv köpa den också. Komer inte ihåg vad den heter med den finns på deras hemsida.

Jag alignar också med handkontrollen. Första gången se till att rikta den mot polstjärnan innan du strtar upp den. Sen räcker med 2 stjärnor till och jag får alltid in alla objekt på chipet efter det. Som Bengt säger att om man har den fast monterad så behöver du bara aligna en gång och starta med warm restart.
Tydligen gillar inte Robert den men för mig fungerar det fantastiskt bra och den träffar alltid rätt !

Se till att ha Photo Mode inställt när du börjar att fotografera. Du bör ha Visual Mode när du alignar o.s.v. för då har en högre hastighet vid förflyttning.
Guide rate 0.5

Har testat Pempro Pole align men jag fick ett bättre resultat med Drift Align via CCD och bildskärmen. Så det använder jag alltid. ser till att förstora upp stjärnan i CCDops eller Maxim och dra en avlång ram (med cursorn) som tangerar över och underkant på stjärnan för att lättare se avdriften.

Polsökaren var helt felinställd på min så den använder jag inte. Blir ändå inte lika bra som vid Drift align.

Ja det skadar inte att PEC-träna. Pempro är fantastiskt bra till det och har man använt det en gång så vill man inte byta till annat program.

Som de andra sagt tidigare så är handkontrollen lite svår att jobba med speciellt i början.
Det finns ett program som heter Gemini Control Center som via PC,n tar över handkontrollens funktioner. kostar kring 400.- tror jag. Tänker pröva den själv och speciellt då det är vinter och man behöver fokusera om vid filterbyte eller byta objekt. Då slipper man springa ut och göra det manuellt.
http://www.docgoerlich.com/GCC/

Jag har, som så många andra, bytt växellådorna till MC Lennan och då måste man ändra Mount type från G11 till MI250. Men det behöver du knappast med din fokallängd.
Har fått ett förhandsbesked från Scott på Losmandy att de har ett nytt hus/paket på gång till snäckskruven, som ger mycket lägre PE värde och som efter PEC träning ger en ännu mjukare kurva. Många har nämligen bytt snäckskruv till en fransktillverkad Ovision för att få ner PEännu mer. Men nu skall det inte behövas när den nya väl släpps. Scott återkommer när det är klart.

Du får komma med dina frågor efterhand.

Lycka till !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Losamndy G-11

Post by Timo »

Hallåååååå Mattias ! Still alive ????
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Losamndy G-11

Post by GAIS »

I'm alive (om du syftar på mig Timo).

En massa svar, och bra sådana också.

Skall hämta monteringen på måndag (samt lite andra prylar hos Hans på TS).
Så nu kan ni räkna med kompakt molntäcke de närmsta månaderna :D

1) Polsökare ingår inte i mon montering - jag blir lite kluven av vad jag hör - skall man ha en sådan?
Är väl bra till man har en pir...

2) Vad kör ni för guide speed?

3) Behöver man pilla på backlash?


Återkommer...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Losamndy G-11

Post by Bengt »

Hej Mattias !

Köper man en montering för runt 50 lakan är det en skitsumma att köpa sig fri från en massa extrajobb med polinställningen. Men visst det finns andra sätt att ställa in på. Ska du bara ha den på pir kan det kanske gå utan . Men ska man plocka med den ut i fält någon enstaka gång är det oerhört mycket enklare med en optisk polinställning. Håller man på som Robert med ut och in hela tiden med grejorna så får man rutin för att göra det via en program vara.

Guidespeed får jag återkomma till. vet inte vad jag har den på just nu. Backlash ska du inte ha så stort om du fått ett bra exemplar.Har aldrig varit något problem för mig åtminstone. Se till att du lägger lite övervikt motsatt håll driften så eliminerar du lite såna problem .

I övrigt när det gäller alla parametrar som du behöver ställa in så räkna med det tar ganska många kvällar innan du hittar dina bästa inställningar.
Det ska inte vara för lätt :D

Hur tänker du hänga på dina grejor . Dualplate offaxis guidning eller guidetuben ovanpå den andra med guideringar.?


Bengt
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Losamndy G-11

Post by GAIS »

Dual plate med tre teleskop (en med en på toppen - o en ensam).
Har lagt mer off axis...

Teleskop:
1) FLT 110 för L o Ha med Atik 4022
2) Borg 76 för guidning
3) Ny triplet med stort synfält för DSLR (skall fånga färgdata)

Med 1 o 3 är tanken att jag snabbt skall ta bra färgbilder då dom skall jobba prallelt.... återstår att se om det funkar.
Känns som fokusering o stackning kommer bli min grej :D
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Losamndy G-11

Post by Bengt »

Körde dualplate och fick aldrig rätt på mina flex problem.Ändå körde jag med losmandys orginal dualplate. Tror man man med fördel bygger en egen upphängning som gör att små tuber inte hamnar så långt ifrån varandra. Blir det inte runt och fint trots en vacker fin guiderkurva så vet du vad det är :D
Håller tummarna du får bättre tur. Du kommer få ett litet helsike balansera all den utrustningen.Glöm inte sätt dit extra låsskruvar under skenorna så inte du gör en "Bengt" :D ( Allt rasar ner på golvet under inställningen för man glömmer en spännskruv till dovetailen )Man kan hålla sig för skratt när det händer :oops:

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Losamndy G-11

Post by Timo »

Ja där är du ju :)
Så polsökare ingår inte !
Men skall du ha den på pir så föreslår jag fortfarande att du drift alignar den men skall den ut i fält så är polsökare bra som Bengt säger.
Guide speed körs normalt på 0,5 med G11:an.
Kör du med guider behöver du sällan pilla på backlash inställningarna. Det blir bara sämre om jag lägger till ett värde där.
Däremot har jag justerat snäckskruven så den ligger an tillräckligt hårt mot kugghjulet. Absolut ej för hårt men ej heller för löst. Trial and error gäller. Kör man Pempro och kollar efter varje justering så ser man tydligt när kurvan är som minst/bäst.
Naturligtvis gör du inget om du redan har bra följning.

Vi får hoppas att ditt köp gör motsatt verkan, alltså ger oss en del stjärnklara nätter t.o.m. april i lalla fall.

Timo
GAIS wrote:I'm alive (om du syftar på mig Timo).

En massa svar, och bra sådana också.

Skall hämta monteringen på måndag (samt lite andra prylar hos Hans på TS).
Så nu kan ni räkna med kompakt molntäcke de närmsta månaderna :D

1) Polsökare ingår inte i mon montering - jag blir lite kluven av vad jag hör - skall man ha en sådan?
Är väl bra till man har en pir...

2) Vad kör ni för guide speed?

3) Behöver man pilla på backlash?


Återkommer...
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Losamndy G-11

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Välkommen till "familjen", jag går rakt på sak, skaffa GCC detta är ett program är en nära nog "avbildning" av din handkontroll men mycket enklare att använda. Jag kör GCC i grunden men har en isolerad port som ersätter handkontrollen vilket gör att jag samtidigt kan köra The Sky ihop med GCC autopilot (väldigt kraftfullt program). Har även använt (använder) alignmaster, då med drive kontroll genom The Sky. Det är viktigt att kolla spelet i snäckväxeln både på Ra o De. Det det gör att guidningen blir mer exakt. Jag kör ett dowtale montage med teleskopen sida vid sida, kan inte avgöra om dom guidefel jag får, beror på detta eller p.g.a ökad massa med tyngre teleskop. Det är inte så svårt att hitta tyngdpunkten i ett sådant montage men man får prova sig fram. Jag är lite skeptisk till att köra en Pec kurva samtdidigt som man kör en autoguidning, blir detta verkligen bra?

Jag bifogar en Cad-modell av min setup

M.v.h

LG
Attachments
Cad-modell
Cad-modell
observatory-site2-1.jpg (38.81 KiB) Viewed 4547 times
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Losamndy G-11

Post by Timo »

LG,

jag menar inte att köra PEC och Pempro tillsammans med autoguidning utan bara när man ställer in spelet i snäckväxeln. Märkte att det var det absolut bästa sättet att "träffa rätt" med den proceduren. Ändrade man trycket om än så lite så märker man det direkt om man kör en kontrollkörning i Pempro.
Någon 10-dels millimeter gjorde enormt stor skillnad i PE-värdet i alla fall med mina 1620 mm fokallängd.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Losamndy G-11

Post by Timo »

Mattias,
har G11:an landat ?
Du får ha den till tröst för Mjällbymatchen. En annan har bara en ny kabel till handkontrollen att luta sig emot :(
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Losamndy G-11

Post by GAIS »

Japp monteringen har landat och jag tror mig nu förstått handkontrollen.
När man själv jobbar med SW/HW utveckling blir man rädd när man ser denna typ av "user friendly interface".
Har beställt GCC programmet - men även det tycker jag ser lite hejsan svejsan ut - men bättre i alla fall.
Dock har den inte sett himmelen än då jag vill bygga klart lådan med strömförsörjning, dator etc samt att jag håller på med piren.
Men inom nån vecka så ryker det... sen har ju det varit molnigt sen den kom...

En annan sak som man blir förvånad över är att komponenter på kretskortet på motorerna är helt fria.
Alltså kan man ta på dom eller få kondens. Omöjligt att det uppfyller EMC och EN normer.
Ser där ut så på era motorer också?

I övrigt skall min montering vara utrustade med de senaste motorerna och kugghjulen - skall bli kul och se.

Generellt är jag mycket nöjd hittills.
Attachments
DSCN2755.jpg
DSCN2755.jpg (83.53 KiB) Viewed 4498 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Losamndy G-11

Post by Robert »

Motererna i observatoriet är täckta där men de är ju ett par år äldre... Verkar konstigt att de inte täcker dom delarna.