Losamndy G-11

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Losamndy G-11

Post by Timo »

Vet inte om mina motorer ser så ut, skall kolla.
Kanske du har de starkare Maxon-motorerna, fast dessa fick man tidigare köpa som extra tillbehör ?
Är den helt ny eller begagnad ?
Tidigare var snäckan i stål som standard och brons som extra tillbehör. Jag har köpt den av brons. Skall vara precisionstillverkad vad det nu säger.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Losamndy G-11

Post by Starsoft »

Om jag tittar på bilden så ser det ut som att det står D1, D2 och D3 respektive F1, F2 och F3, så det är sannolikt skyddsdioder och säkringar för motorn, här är strömmarna så höga så inget påverkas av lite fukt eller smuts, säkringarna går då också enkelt att byta. Fast lite konstigt är det väl att man snålat in på en liten kåpa i plast? för största risken för säkringsbrott lär väl vara om man kommer åt kretskoret med något metallföremål som kortsluter.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Losamndy G-11

Post by Bengt »

Mina motorer ser inte ut så. man ser visserligen några lödkulor på baksidan av av mina motorer men det ser mer ut som baksidan av ett kretskort .På dina verkar det mer utsatt för korrosion med mer synlig metall.Men skulle det bli problem så är det bra support hjälp.
Inget jag hade bekymrat mig för.


Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Losamndy G-11

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Ser skumt ut, det känns nästan som dom vänt kortet fel! Jag ser kortet på mina motorer men helt slätt och utan komponenter. Har dom vänt komponent sidan utåt av misstag? Är komponenterna lackade?

M.v.h

LG
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Losamndy G-11

Post by Timo »

Mina ser också ut som Bengt säger. Baksidan på en löddning liknar det. Men som sagt inga problem fast det varit rejält fuktigt. Och för övrigt har allt fungerat utmärkt även i minus 25 grader i flera timmar.
Dina motorer är ett snäpp nyare än Bengts och mina, det ser jag.
Du har säkert en bra montering här. Skall bli kul och höra vad du har för PE på den innan du gör några ändringar med ex. Pempro.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Losamndy G-11

Post by GAIS »

Sent skall syndaren vakna... men fortfarande inga stjärnor - så G11'an är fortfarande oskuld vad det gäller utomhusresor.
Dock har jag designat en pirplate. Idag lämnade jag in ritningarna till en kunnig figur med svetslåga.
Min befintliga pir har inga justeringsmöjligheter alls utan var 100% gjort för HEQ5'an.

Efter lite tanke har jag dock lurat ihop en konstruktion som medför att jag behåller HEQ5'an anslutningsmöjlighet..
Kanske dyker det upp två pirar i trädgården då jag har mycket träd, och en annan plats ger möjlighet till en annan del av himmelen.
Denna tanke är dock inte förankrad i styrelsen på hemmaplan...

Bild på konstruktion nedan. Själva G11'an till Pir adaptern är redan fixad.
Attachments
AWDFGW.jpg
AWDFGW.jpg (175.56 KiB) Viewed 3856 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Losamndy G-11

Post by Bengt »

Är själv igång med planering av pir. Kort fråga varför behöver piren möjlighet till justering?


Borde räcka med de som sitter på g11 ans huvud eller?

Bengt
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Losamndy G-11

Post by GAIS »

Själva pirens justering kan du strunta i (se bara till att den sitter fast) - min ritning visar bara den del där monteringen kommer sitta på själva piren.
Alltså hade min gamla pir (inkl monteringsdelen) inga justeringsmöjligheter alls. Nu kan jag justera så monteringen kommer i våg.

Detta i sig behövs egentligen inte heller, men det förenklar poljustering redikalt.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Losamndy G-11

Post by Bengt »

Tar upp denna tråd igen efter ha hittat en bra lösning för motorerna.

Tydligen finns det ett tillbehör som skyddar de vid transport. Funkar säkert till viss del även mot fukt.


http://www.teleskop-service.se/produkte ... es/amc.gif


Kort fråga till er som gjort egna pirar. Hur djupt har ni grävt dom? Min blir ganska hög ca 1.5 m . Hur bred tror ni man bör gjuta den om man gör den av betong med armeringsjärn.
Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Losamndy G-11

Post by Robert »

Den blir stabilare desto bredare den är fast mängden material ökar ju med. 8 tums diameter eller större skulle jag säga. Bo i AAK har en gjuten pir som är smalare så den är inte så stabil.

Själv hade jag nog inte gjutit utan gjutit ett fundament och sedan gjort en pir av stålrör eller likande. Vi har det i observatoriet och den är mycket stabil. Men att gjuta piren är nog en lätt och billig metod.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Losamndy G-11

Post by Bengt »

Tack Robert!

Hur stor diameter har det röret och är det ihåligt eller ni har lagt något i den tex sand eller betong ?

Bengt
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Losamndy G-11

Post by GAIS »

Jag har ett 12cm stålrör som sticker ner ca 0,5m i leran (alltså ett hål jag grävde med diameter typ 40-50cm). Hela röret är typ 1,4m långt...
Längst ner på röret svetsade jag fast lite "pinnar" horisentalt för större anläggning mot cementen. Sen i med cement i hålet.

Beträffande G-11 och komponenterna löste jag det helt sonika med eltejp :-)
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)