Periodiskt fel

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Periodiskt fel

Post by Cristofer »

Jag har nyss köpt en ny montering, en Celestron CGEM. Har testat fota lite oguidat då jag för tillfället saknar ett guideteleskop. Hur som helst så blir det "dubbla stjärnor" på några av bilderna, som att det har hoppat till lite. Beror detta på periodic error? I så fall ingen större fara då man kan träna den och jag kommer senare fota med autoguidning. Men kan det vara något annat fel, som något glapp eller nåt? I manualen står det att det tar 8 minuter för motorn/kugghjulet eller vad det nu är att går runt ett varv, och det verkar stämma då problemet kommer upp på var 3:e, 4:e bild vid 2 minuters exponering. Har tyvärr inget bildexempel då jag tog bort bilderna.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Periodiskt fel

Post by Starsoft »

Beror detta på periodic error
Att göra som du har gjort är ett enkelt sätt att mäta det periodiska felet. Om du i bilden hade mätt avståndet mellan ändpunkterna för det streck som bildades när du exponerade längre än 8 minuter och omvandlat resultatet från pixels till bågsekunder så hade du vetat monteringens periodiska fel. Det är altid klokt att kontrollera det periodiska felet när man köpt en ny montering så att man kan klaga om man drabbats av en "lemon".

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Monteringar”