Uppgradera heq5

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Uppgradera heq5

Post by mikael »

Hej. Jag känner att det är dax att uppgradera min heq5 så att jag kan autoguida.

Det verkar finnas två möjligheter. Antingen kan man köpa hela uppgraderingskittet från skywatcher och uppgradera monteringen till heq5 pro. Eller så finns det ett billigare alternativ: http://eq6.update.rajiva.de/

Skillnaden i pris är kännbar. Pro-kittet kostar 525 Euro medan MCUn kostar 155 Euro eller 105 Euro om man vågar löda själv.

Med pro-upgraderingen får man ju nya motorer och så också.

Jag är egentligen inte så jättenoga med GoTo utan är mest intresserad av autoguidningen. Jag har köpt en ToUcam på tradera för 70kr som jag har tänkt SC1-modifiera och använda som autoguider :)

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Någon som har några tankar?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Uppgradera heq5

Post by Starsoft »

Min första EQ6 utan GOTO hade stegmotorer med tillhörande växellåda som var riktigt usla, jag hade stora problem att få autoguidningen att fungera efter att jag byggt om elektroniken för att det över huvud taget skulle gå att autoguida.

Den första enkla ombyggnaden gick ut på att sätta optokopplare på paralellporten på datorn som jag via en kabel anslöt paralellt med styrknapparna i orginal handenheten. Klart värt att prova genom att det nästan är gratis och ganska enkelt att göra, men ingen optimal lösning.

Därefter anslöt jag ny drivelektronik till de befintliga stegmotorerna, alltså motsvarande Rajiva lösningen. Då gick det ganska bra att autoguida med 1200 mm brännvidd som jag använder. Men det var fortfarande problem med de växellådor som satt som orginal i EQ6, sneda och vinda gjutna plastderv hittade jag i växellådan när jag senare öppnade en som blivit över.

Därefter köpte jag ett uppgraderingskit till EQ6 PRO, och jag betalade nog bra mycket mindre än dina 525€, och det är den lösningen jag fortfarande använder. Det finns brister även i den utväxlingen, men här används bara ett extra kugghjul mellan motorn och snäckskruven som dessutom är av metall. Gör jag en noggrann mätning av guidningsfelet så finns där en sinuskurva på 0,1 Hz som stämmer exakt med kuggintervallet för det extra drevet.

Den här utläggningen bygger så klart på att jag tror (men är inte säker) på att det sitter samma motorer i din EQ5 som det gjorde i min EQ6.

Min rekommendation är nog att gå på GOTO lösningen, jag upplevde efter bytet till GOT att jag spar så mycket dyrbar fototid när jag ska leta upp objekt att det var värt kostnaden. Ibland tog det förfärligt lång tid att få in objekten i bildfältet när jag gjorde det manuellt, en eller annan gång fick jag ge upp när objektet var för svagt och det var dåligt med riktstjärnor. Jag hade annars som alternativ att skaffa nya proffs stegmotorer till min befintliga drivelektronik, då hade säkert autoguidningen blivit något bättre men jag då fått vara utan GOTO ett tag till.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Uppgradera heq5

Post by mikael »

Jag Goto-lösningen är säkert ett säkrare val, det är bara priset som får mig att tveka. Men det verkar som att det går att få riktigt bra resultat med Rajiva lösningen också: http://astro.krneki.ws/
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Uppgradera heq5

Post by Robert »

Om du har pengar för det så tycker jag du skall välja den dyrare lösningen med goto.

Jag har fotat både utan och med Goto och utan goto är det ibland mycket svårt att hitta det man vill fotografera. Väl värt att monteringen hittar istället för att man kan få leta 30 minuter ibland (vilket hände mig flera gånger).

Men om man inte vill lägga de pengarna så fungerar ju icke gotometoden med. Kräver mer tålamod dock :)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Uppgradera heq5

Post by Terje »

Man skall dock vara medveten om Terjes princip vid astrofotografering. Om man bara hade en timma luminans till... All tid man kan spara på att hitta objekt är väl använd i form av extra exponeringstid. Om vi nu antar att även guidningen blir bättre med gotokittet så slipper du även kasta så många delexponeringar vilket ju är ett effektivt sätt att få mer exponeringstid utan att spendera mer tid.
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Uppgradera heq5

Post by mikael »

Ja det är ju ganska ofta man får spendera en del tid med att hitta objektet. Just nu känns det som att jag kommer att hosta upp de extra pengarna. Det är väldigt få nätter på året som jag har möjlighet för astrofoto och ännu färre med bra väder. Så det gäller att ta vara på tillfällena. De enda gångerna jag har möjlighet är egentligen i augusti, mellan jul och nyår och på påsk samt en del helger.

En annan sak jag tänkte på var vad man använder för portar på datorn. Det är seriellportar man använder va? Det är ett annat problem, har nämligen inte en enda på datorn. Däremot har jag 3 usb-portar och det går ju att köpa seriell-usb adapter, det borde väl fungera?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Uppgradera heq5

Post by mikael »

Nu har jag i alla fall beställt skyscan uppgraderingen. Ska ta tjuren i hornen och fetta om monteringen när jag ändå håller på. Hade tänkt göra det för år sedan men man blir lat :)

Ska bli skönt att slippa manuell guiding :)
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Uppgradera heq5

Post by GAIS »

Bra val, GOTO är klart att föredra när man fotar tycker jag av erfarenhet. Dessutom får du en HEQ5pro - som jag är mycket nöjd med :wink: .
Fast när man tittar visuellt är strömkablar och annat skräp skönt att slippa.

Du kommer bli nöjdare än du tänkte...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Uppgradera heq5

Post by mikael »

Snart ska jag äntligen få grejerna. Skywatcher har vart urusla med förseningar. Till påsk blir det förhoppningsvis tid att montera ihop och testa. Spännande! Jag har två veckors ledighet där så något borde jag hinna med. Vem vet, kanske till och med digital fotopremiär för säsongen. Har endast haft en fotosession denna säsong och då använde jag gammal hederlig diafilm :) Nu har jag en halv rulle full med bilder tagna, till sommaren ska jag framkalla och kolla om det blev något värt att nämna.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se

Return to “Monteringar”