Fästplatta till wedge Star Adventurer 2i

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
mioh
Posts: 3
Joined: 2020-12-23 16:19:58
spamtest: JA

Fästplatta till wedge Star Adventurer 2i

Post by mioh »

Hej forumet!

Jag undrar om någon kan rekommendera en fästplatta (Dovetail Plate) till en Skywatcher Star Adventurer 2i? Finns kanske originalet att köpa löst någonstans? Vill gärna handla där man får hem fästplattan innan helgen. Kostnad inklusive frakt runt 200-250kr.

Varför undrar jag nu detta undrar ni. Jo, jag har "wedgen", men saknar fästplattan/snabbplattan/"vixen dovetail plate" som ska sitta mellan wedge och tracker. Den med fästskruv till tracker och litet stift för att förhindra att trackern vrider sig. Jag har googlat och letat lite i helgen utan att hitta någon perfekt lösning på min saknade platta.

Exempelbild på wedge lånad från Cyberphoto.
Image

https://www.cyberphoto.se/outdoor/teles ... adventurer" onclick="window.open(this.href);return false;

Lyckades till nu i torsdags få tag på alla Skywatcherdelar jag behövde för att använda trackern jag fick levererad i onsdags. Allt utom just fästplattan. Använde som nödlösning i fredags kväll den lilla gröna dovetail-plattan som medföljer trackern. Den som sätts uppe på trackern om man inte använder L-fästet. Den nödlösningen gjorde premiärfotograferingen onödigt spännande kan jag meddela.

Notera den lilla gröna plattan på bild lånad från Cyberphoto.
Image

https://www.cyberphoto.se/outdoor/teles ... lett-paket" onclick="window.open(this.href);return false;

Värt att notera är att Cyberphoto inte på något sätt är inblandade i att jag saknar plattan. Tvärt om så är det tack vare dom jag nu har en Star Adventurer 2i. De är en av få butiker i världen senaste månaden som haft trackern i lager vad jag sett.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Fästplatta till wedge Star Adventurer 2i

Post by anivision »

Rent spontant tror jag att det kommer att bli svårt att få tag i en sådan orginaldel till helgen.

Men borde man inte kunna modifiera en helt vanlig vixen-dovtail istället?
mioh
Posts: 3
Joined: 2020-12-23 16:19:58
spamtest: JA

Re: Fästplatta till wedge Star Adventurer 2i

Post by mioh »

Tack för svaret. :)

Jag skickade mina frågor till både Cyberphoto och Astrosweden i onsdags och fick bra svar. Långa svar förkortade: Bygga en egen fästplatta med en dovetail plate som bas är möjligt, men det blir varken optimalt eller billigt. Jag beställde därför en komplett Star Adventurer wedge i onsdags från Astrosweden som jag fick hem igår.

Min första kväll med en komplett Skywatcher Star Adventurer 2i igår gick bra. Blev totalt två timmars exponering med 90 sekunder långa slutartider. En timme på plejaderna och en timme på Andromedagalaxen. :D Den senare fotograferad med den effektfulla bahtinovmasken framför objektivet. :shy: Hann precis ta en bild till utan masken monterad innan batteriet i min Nikon D500 var helt slut.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Fästplatta till wedge Star Adventurer 2i

Post by anivision »

mioh wrote:Tack för svaret. :)
Den senare fotograferad med den effektfulla bahtinovmasken framför objektivet. :shy: Hann precis ta en bild till utan masken monterad innan batteriet i min Nikon D500 var helt slut.
Hahaha, den var klart bäst idag. Eloge att du inte skämdes för mycket utan vågade berätta :good:
Vi har allt gjort bort oss mer eller mindre...
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Fästplatta till wedge Star Adventurer 2i

Post by Shimonu »

Höll på göra samma misstag senast jag var ute. Vet hur lätt hänt det är. Jag kör däremot med dator så brukar alltid göra en testexponering samt gillar jag att titta på utrustningen så märker rätt fort om det sitter kvar en bahtinovmask. :)
mioh
Posts: 3
Joined: 2020-12-23 16:19:58
spamtest: JA

Re: Fästplatta till wedge Star Adventurer 2i

Post by mioh »

anivision wrote:Hahaha, den var klart bäst idag. Eloge att du inte skämdes för mycket utan vågade berätta :good:
Vi har allt gjort bort oss mer eller mindre...
Min devis är att man ska lära sig av andras misstag. I det här fallet blev det inte så. Kan däremot konstatera att fokusen var perfekt under hela timmen. ;)

Shimonu wrote:Höll på göra samma misstag senast jag var ute. Vet hur lätt hänt det är. Jag kör däremot med dator så brukar alltid göra en testexponering samt gillar jag att titta på utrustningen så märker rätt fort om det sitter kvar en bahtinovmask.
Testexponering är ett bra tips, men hjälper inte alltid. Inte mig i alla fall. Mitt första tracker-försök någonsin (det i februari när jag inte hade rätt fästplatta) visade tydligt det.

Ungefär detta hände då. När allt var riggat och jag började sikta in mig på Plejaderna och i trackerns app-läge med hjälp av telefonen ställde in 120 sekunder lång slutartid och att en bild skulle tas så upptäcktes att den sprillans nya utlösarkabeln (Syrp N1) levde sitt eget liv. (Jag hade testat den lite snabbt dagen innan.) Med endast den 10-poliga kontakten ansluten i kameran så "fokuserade" kameran och tog bilder bara genom att utlösarkabeln rördes en aning! (I efterhand testat och hittade glapp i kabeln par centimeter från den 10-poliga kontakten.) Så förutom en felaktig snabbplatta som gjorde livet osäkert för tracker och kamera så glappade min utlösarkabel. Som tur var så hade kompisen med sig en Rollie fjärrutlösare han inte använde som jag kunde låna.

Jag slog nu om trackern från app-läge till stjärnläget och tog en testbild på 20s. Testbilden såg bra ut så jag startade en tagning på 120s x 30 bilder. Cirka 40 minuter efter startad sekvens så slår det mig att kameran inte pekar på Plejaderna längre. Vad nu då?! :sad: Nu hade batteriet i kameran bara ett par staplar kvar eller liknande. Kollar på de tagna bilderna och alla efter testbilden visar långa "fina" startrails. Stänger av trackern, sätter den i stjärnläget igen, tar en 30 sekunders testbild som ser helt ok ut. Startar om sekvensen. Efter tolv tagna bilder, två smörgåsar och lite varm choklad senare så ser jag igen att kameran är felriktad. Alla bilder i sekvensen efter testexponeringen visar att trackern stått still igen. :(

Undrar nu om det är något fel med trackerns stjärnläge eller om jag gör något allvarligt fel. Startar därför upp SA Console i telefonen och tar en en fem minut lång exponering i app-läge. Tittar på resultatet, som ser helt ok ut. Nu är batteriet i kameran slut och inga fler exponeringar kan göras.

Dagen efter mitt första försök letar jag efter någon som säljer rätt/bättre snabbplatta, reklamerar glappande utlösarkabeln och googlar "Skywatcher Star Adventurer 2i stops". Några här kanske redan vet om det, men det visar sig att det finns ett mjukvarufel i Skywatchers Star Adventurer 2i som gör att trackern går så lång tid i stjärnläget som man valt i app-läget! Aningens mindre bra kan jag väl konstatera. Har nu ställt in i appläget att det är 36000 sekunder lång exponering som gäller.

Så att vid andra försöket glömma att ta bort bahtinovmasken kändes inte så farligt. ;)

Return to “Monteringar”