Tracking släpar i DEC - vad kan det bero på?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Tracking släpar i DEC - vad kan det bero på?

Post by Martin F »

Spökande drivning i DEC. Vad kan orsaka det?
Jag hade förra året stora problem med tracking på min HEQ5, den gjorde stora hopp och ofta fick jag slänga varannan sub.
Jag har nu gjort en Rowan Belt Mod och det ser mycket bättre ut. Kanske 1 bild av 10 som får slängas, igår var det ingen dålig av 40 subbar. Dock ser jag tendenser till att stjärnorna är lite lätt avlånga i dec. Kan det vara balans vs backlash för att jag fotar nästan rakt upp just nu (Svanens stjärnbild)?
Andra idéer?
Jag kör guidat via PHD2.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Tracking släpar i DEC - vad kan det bero på?

Post by magnuslar »

Hej!

Har du backlash-compensation aktiverat i PHD2 - och ett rimligt värde där? Posta gärna en kurva eller en log, så kan man se lite närmare.

Magnus
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Tracking släpar i DEC - vad kan det bero på?

Post by Jonas »

Martin F wrote:Spökande drivning i DEC. Vad kan orsaka det?
Jag hade förra året stora problem med tracking på min HEQ5, den gjorde stora hopp och ofta fick jag slänga varannan sub.
Jag har nu gjort en Rowan Belt Mod och det ser mycket bättre ut. Kanske 1 bild av 10 som får slängas, igår var det ingen dålig av 40 subbar. Dock ser jag tendenser till att stjärnorna är lite lätt avlånga i dec. Kan det vara balans vs backlash för att jag fotar nästan rakt upp just nu (Svanens stjärnbild)?
Andra idéer?
Jag kör guidat via PHD2.
Hej Martin,
Jag kan tänka mig att det ställer till sig när man fotar i zenit eftersom man då inte har den naturliga "motvikten", som man brukar införa vid balanseringen av instrumentet på monteringen.
Jag tror du får betydligt bättre resultat om du inte fotograferar i zenit. Zenitfotografering är, med en ekvatoriell montering, nästan som att jämföra med tyngdlöshet. Allt man ställt in, upphör att fungera korrekt.
Det är åtminstone min erfarenhet. Jag gillar inte att fota i zenit. Det blir sällan bra.
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Tracking släpar i DEC - vad kan det bero på?

Post by Martin F »

magnuslar wrote:Hej!

Har du backlash-compensation aktiverat i PHD2 - och ett rimligt värde där? Posta gärna en kurva eller en log, så kan man se lite närmare.

Magnus
Hmm, bra fråga :D
Det är inget jag aktivt kryssat i så jag får ta en titt på det nästa gång det är klart väder. Min guidekurva ser fin ut nu efter bältmoddningen. Ligger runt 0,7-1" totalt.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Tracking släpar i DEC - vad kan det bero på?

Post by Martin F »

Jonas wrote:
Martin F wrote:Spökande drivning i DEC. Vad kan orsaka det?
Jag hade förra året stora problem med tracking på min HEQ5, den gjorde stora hopp och ofta fick jag slänga varannan sub.
Jag har nu gjort en Rowan Belt Mod och det ser mycket bättre ut. Kanske 1 bild av 10 som får slängas, igår var det ingen dålig av 40 subbar. Dock ser jag tendenser till att stjärnorna är lite lätt avlånga i dec. Kan det vara balans vs backlash för att jag fotar nästan rakt upp just nu (Svanens stjärnbild)?
Andra idéer?
Jag kör guidat via PHD2.
Hej Martin,
Jag kan tänka mig att det ställer till sig när man fotar i zenit eftersom man då inte har den naturliga "motvikten", som man brukar införa vid balanseringen av instrumentet på monteringen.
Jag tror du får betydligt bättre resultat om du inte fotograferar i zenit. Zenitfotografering är, med en ekvatoriell montering, nästan som att jämföra med tyngdlöshet. Allt man ställt in, upphör att fungera korrekt.
Det är åtminstone min erfarenhet. Jag gillar inte att fota i zenit. Det blir sällan bra.
Jonas
Ja, du har säkert rätt i att man helt enkelt bör undvika att fota i Zenith... men vissa objekt vill man ju försöka fånga nu innan de försvinner för lågt ner ;)

Return to “Monteringar”