Avalon Instruments

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Avalon Instruments

Post by Datarolf »

Hej!

Håller på och tittar runt lite efter högkvalitativa, portabla monteringar. Är det någon på detta forum som har erfarenhet av monteringar från Avalon Instruments?

https://www.avalon-instruments.com/products-menu/mounts" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur står sig dessa mot monterigar från t ex Losmandy?

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Avalon Instruments

Post by kribba »

Dom verkar ju praktiska Avalon då man slipper Meridian Flip. Annars är det väl lite knepigt med mellan nivå monteringar, känns ofta
som man inte får så mycket mer än Skywatcher eller iOptron. Dra ett mail till Sara Wager kanske är en idé, hon verkar köra med en;

https://www.swagastro.com/avalon-m-tre-mount.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Avalon Instruments

Post by magnuslar »

Hej!

Spännande design, tycker jag - men har ingen erfarenhet av dem. Däremot har jag en Losmandy G11.

Men det finns en kille i Lund, tydligen, som kör med en Avalon. Du kanske kan höra med honom. Han verkar nöjd och man kan väl knappt klaga på hans bilder....

https://www.astrofineart.com/" onclick="window.open(this.href);return false;


Magnus
erquy
Posts: 2
Joined: 2019-04-02 13:43:07
spamtest: JA

Re: Avalon Instruments

Post by erquy »

Hej!

Jag har en M-uno, nu 5 år. Sover ute, permanent pier.
Jätte glada, no meridian flip, works smoohtly, not lost a sub in 5 years due to mount issues. Run all night without surveillance. I switch between a C8 and Apo wogt81 without need to move the arm (but need elongation for the apo whihc is quick fix). Only single issue is sensitive a bit to high wind with the C8.

cannot comment on losmandy. I had an AVX before, and avalon is no doubt another league.

Indeed expansive, but you will not regret. No frustration, just pleasure. It is another experience compare to lower range.

Very helpful italians. contact them to explain your set up, they can recommand you which of their mount and accesoires needed.
Regarding portability: it is but, yet heavy, so you need to be in good shape
WOGT81, C8
SX694 mono
Avalon M-uno
Https://www.astrofineart.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Avalon Instruments

Post by Datarolf »

Tack för svar och intressanta länkar!

En fråga till Kribba: Om man placerar Avalon i en mellannivå vilka tillverkare skulle du då placera i en ännu högre klass?

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Avalon Instruments

Post by kribba »

Ska man vara hård så tror jag nog det mest finns tillverkare i lägre prisnivå t.ex.Skywatcher, Celestron, iOptron , eller i högre prisnivå med absolute encoders som 10micron, ASA, Astro Physics, Software bisque ( har inte absolute men väl bra modellering ). Avalon har jag som sagt ingen egen erfarenhet av, är säkert
bra mekanik liksom Losmandy ( men får du mer funktionalitet mot lägre nivån? ). Vi kör ASA framöver på Fjärrteleskopet som vi håller på och konfigurerar nu hemmavid .
Har en jag känner som köpte iOptron CEM60e ( med encoder på en axel ) och är väldigt nöjd ( PM:a mig så kan du få mailadress ). CEM70 ser intressant ut
som ersätter och lanserades nyss. Men hade jag pengarna och skulle köpa en montering för resten av mitt liv så hade jag kört på 10u GM1000 HPS :D

( Absolute encoders innebär att då vet monteringen själv varje gång den startar upp var den befinner sig )
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Avalon Instruments

Post by magnuslar »

Hej!

Jag tycker det här är intressant, även om jag nog inte kommer att köpa en ny montering på ett tag (skulle ändå bara orsaka årvis av moln....). Det är ju lätt att önska sig en väldigt bra montering, men jag funderar över vad man får och inte får för pengarna, och vad man ska göra med dem.

Tittar på jag på Avalons monteringar så, som jag läser det, så kostar de mer än Losmandys for motsvarande kapacitet. Dvs M Zero kan bära ca 20 kg - eller 10 kg enligt Telescope-express (?) - utrustning, vilket väl borde motsvara en Losmandy GM8G11, om jag tänker rätt. Då är Losmandyn faktiskt billigare.

För nästan samma pris som M-Zeron (https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... itude.html" onclick="window.open(this.href);return false;) kan kan få en G11G (https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... ripod.html" onclick="window.open(this.href);return false;), som kan bära betydligt mer.

Avalon-grejerna är jäkligt snygga, tycker jag, och dina erfarenheter, Chris är ju väldigt positiva. Men jag funderar över vad man sätter på dem, och om de verkligen presterar bättre än en Losmandy G11 (förutom förstås att man slipper meridianvändningen). Personligen attraheras jag av en europeisk montering efter att i flera år nu haft en G11, samtidigt är det en jäkligt stabil pjäs den här G11-an (mina bilder är ju inte i Chris' klass - men det beror nog mer på användaren än monteringen).

iOptrons verkar väldigt intressanta, inte minst med encoder. Det har förekommit lite diskussioner på Cloudy Nights med jämförelser med G11-an också (fast jag har ingen länk nu).

Kanske har jag missuppfattat några saker här eller tolkat specs fel?

Vad är det du tänker sätta på din montering? Nu och inom en rimlig framtid....

För övrigt finns det en Avalon till salu på UK astro buy & sell, och Timo här i Skåne har väl sin Losmandy G11 fortfarande till salu...?

Magnus
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Avalon Instruments

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har vandrat vägen från en Celestron AltAz-montering med wedge, via en Celestron AVX till att nu använda en Skywatcher EQ6Pro-montering, vilket i samtliga fall inneburit en gradvis förbättring av följningen och autoguidningen. Det jag nu funderar på är om det finns ytterligare något steg att ta med en ännu bättre montering. Begränsande faktorer är att den måste vara portabel (jag bor mitt i Huddinge med vad det innebär av ljusföroreningar) och jag måste själv orka hantera den när den ska in och ur bilen och åka med ut till något naturreservat. Eftersom jag är närmare 70-år innebär det en klar begränsning av vilka vikter som är gångbara.

Jag dök på Avalon på Primaluce Labs hemsida och blev intresserad av konceptet. Det som ska hamna på monteringen är dels min 107mm APO refraktor med brännvidd 700mm från TS Optics som jag kör främst med en fullformats DSLR och dels min Explorer-190mm Maksutov-Newton reflektor med brännvidd 1000mm från Skywatcher som jag kör med den monokroma CCD-kameran 460EX från Atik. Det sistnämnda är den tyngsta konfigurationen som nog väger drygt 10kg.

Ska kika vidare på de fabrikat som Kribba rekommenderar också, alternativt stannar jag med att behålla min EQ6-montering.

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Avalon Instruments

Post by Timo »

Hej !
Min Losmandy G11 kommer åter till försäljning då jag uppgraderar men den är i mitt tycke lite för tung att ha som mobil montering.
Visst fungerar det men den är rätt så tung.
Hos mig står den påp en pir.
Mvh
Timo Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Avalon Instruments

Post by magnuslar »

Timo,

Man kan uppgradera med en "RA extension kit" så går den att dela, och ska vara mer mobil. Säger de som har denna uppgradering :)

Magnus
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Avalon Instruments

Post by Timo »

OK Magnus nu när du nämner det så visst är det så :)
Snart dags att starta den nya säsongen. Brukar bli i mitten av augusti för mig.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Avalon Instruments

Post by Jonas »

Datarolf wrote:
Ska kika vidare på de fabrikat som Kribba rekommenderar också, alternativt stannar jag med att behålla min EQ6-montering.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Hej Rolf,

SW EQ-6 Pro har ju med åren blivit känd som en väldigt stabil montering. Visst, det har varit en del diskussioner avseende softwareuppgraderingar - men i stort sett tror jag de flesta som har denna montering är nöjda. Jag har åtminståne inte läst något om en ägare som är missnöjd. OK "kinaklister" har vi ju alla hört talas om. Det tog SW till sig och sedan blev det bättre.

Jag är troligtvis en av de första ägarna av en EQ-6 Pro i Sverige eftersom jag köpte monteringen av Erik Persson i Danmark innan den ens var avicerad att säljas i Sverige. Monteringen har fungerat felfritt från dag 1 och har hjälpt till att producera bra bilder tillsammans med en lika bra autoguider.

Varför säger jag nu detta? Jo, precis som andra monteringar jag haft och har, tror jag du kan "kräma ur" mer av din montering avseende vikt (med rätt balans) och en bra autoguider. Min autoguider är en Lacerta M-GEN. Fungerar otroligt bra med EQ-6 Pro - och HEQ-5 SynscanPro.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Avalon Instruments

Post by Datarolf »

Hej Jonas!

Tack för bra kommentarer. Du har säkert helt rätt, det går att göra mer med min EQ6 Pro och jag är ju egentligen inte alls missnöjd med monteringen som sådan. Som du vet funderar man alltid på nya förbättringar i den här hobbyn, och jag grubblade lite på om det var vägen med en dyrare monteringen jag skulle välja. Som du skriver kanske det snarare handlar om bättre balansering och om en annan typ av autoguider än den jag nu använder. Ska forska lite vidare på det området. Har använt både off-axis guidning (på mitt Schmitt Cassegrain) och separat guideteleskop. Off-axis var besvärligt - svårt att få tillräcklig ljusstyrka för att hitta guidestjärnor och mörka skuggor i huvudbilden. På min nuvarande APO använder jag därför ett separat guideteleskop som visat sig mycket mer lättanvänt. Kanske är det ändå den lösningen som behöver granskas närmare.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Avalon Instruments

Post by Jonas »

Hej Rolf,

Jo, jag tror du med rätt balans och en bra guider kan "komma rätt".
Jag brukar sträva efter att hålla instrumenten så tätt och nära monteringshuvudet det går, på en gemensam platta och balansera instrumenten så att de inte väger över för mycket åt ena eller andra hållet.
Jag brukar dessutom försöka hålla motvikten/motvikterna så nära monteringshuvudet som möjligt, fär att på det sättet undvika eventuellt "svaj". Vi vet ju att momentet ökar, ju längre ut från infästningspunkten man kommer - och det kan leda till oönskade vibrationer under fotografering.

Jag har aldrig använt off-axis-guidning utan alltid separat följeteleskop. Ett antal personer har genom åren sagt att det inte fungerar eftersom monteringen av följeteleskopet ofta är för svag. Jag kan, i sak, hålla med dem - om man inte monterar följeteleskopet bra. Det är oerhört viktigt att följeteleskopet är rejält förankrat.

Med följeteleskop är det dessutom väldigt mycket enklare att hitta en guidestjärna. Jag använder därför en stabil liten alt-az-montering. Denna använder jag på min HEQ-5:a: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... blue-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

På min EQ-6:a använder jag en Geoptiktillverkad variant som liknar denna: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... older.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Båda fungerar bra men Geoptik-monteringen är lite mer lättarbetad.

Vad gäller följeteleskop, använder jag på min HEQ-5:a en enkel SW 80/400 mm akromat. Fungerar ypperligt med min guider.

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Avalon Instruments

Post by kribba »

Håller med Jonas, EQ-6 är en arbetshäst som sällan sviker.
Ang. adaptrar och fästen , jäklar vad dom krutar på i priserna.
Har lagt ut flera tusen på adaptrar denna månad och ändå
är inte allt perfekt ännu inför säsongen :angry:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.