Skywatcher EQ3 Pro sönder?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
fij
Posts: 12
Joined: 2019-11-19 21:13:38
spamtest: JA

Skywatcher EQ3 Pro sönder?

Post by fij »

Hej
Mitt Eq3 Pro Synscan verkar slutat röra sig. Får star trail efter bara några sekunder. Senast jag var ute en vecka sen tog jag långa exponeringar utan problem. Jag lastade in den i bilen och körde hem. Kan den gått sönder av att lastas in och ut i bilen? Vad kan jag göra för att felsöka hemifrån?

Kan jag har "låst" någon skruv som gör att den inte kan röra sig? Den rör sig dock fint vid alignment och när jag använder pilarna på kontrollen.


Edit: jag kan nu verifiera att R.A. axis kugghjulen känns som de rör sig och motorn låter som den gör det. MEN jag får ändå star trailing på allt under 30 sekunder. Har jag missat något?

/Filip
Filip Jönsson, Skåne
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Skywatcher EQ3 Pro sönder?

Post by kribba »

Kan du slewa med hand kontrollern? Polar alignment?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
fij
Posts: 12
Joined: 2019-11-19 21:13:38
spamtest: JA

Re: Skywatcher EQ3 Pro sönder?

Post by fij »

kribba wrote:Kan du slewa med hand kontrollern? Polar alignment?
Ja, jag kan slewa med handkontrollen.
Jag vet inte om polaris var exakt rätt innan jag började 2-star alignment. Men själva alignmenten gick bra till slut.

Edit: jag kan nu verifiera att R.A. axis kugghjulen känns som de rör sig och motorn låter som den gör det. MEN jag får ändå star trailing på allt under 30 sekunder. Har jag missat något?
Filip Jönsson, Skåne
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Skywatcher EQ3 Pro sönder?

Post by kribba »

Bra att du kan slewa! Hur gör du polar alignment? Vilken teknik kör du och guidar du? Jag hade en EQ-3 tidigare. Räkna inte med att du kan
köra särskilt lång tid oguidat med teleskop. Med en lins upp till kanske 300mm funkar det väl drägligt.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Skywatcher EQ3 Pro sönder?

Post by ragge »

Kolla vilken riktning det driftar - enbart RA, enbart DEC eller båda.
Kör en LiveView med max förstoring och titta (ev med förstoringsglas) hur en stjärna rör sig på skärmen. Jämn långsam drift eller ryckigt ? Viss periodicitet ?
Känn med händerna på teleskopet att allt sitter fast om du pressar på lite. Lås-armarna (DEC / RA) kan behöva spännas åt hårdare.
Sedan är det det där klassiska med balans och "East Heavy", men det har du väl koll på om det har funkat bra tidigare.

Ragnar
fij
Posts: 12
Joined: 2019-11-19 21:13:38
spamtest: JA

Re: Skywatcher EQ3 Pro sönder?

Post by fij »

Tacksam för alla svar.

Jag var ute med utrustningen igen häromdagen och fick då inga star trails. Det ända jag verkligen försökte göra annorlunda var att ge 110% på att fixa polar alignment.
Jag trodde inte det skulle spela så stor roll (Om det nu var detta som var felet)

Jag är bara tacksam att det fungerar igen.
Filip Jönsson, Skåne

Return to “Monteringar”